Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Åsknedslag och datorn startar ej

Ännu en sådan tråd

Jag vill dock höra lite åsikter om man själv varit med om detta innan.

Datorn är relativt ny knappt 3 månader. Har kvitton på allt och är försäkrad så det är ingen direkt ko på isen.

Vad som hände var att imorse så gick åskan och tydligen väldigt nära. Så pass nära att när jag kommer ner så fungerar inte internet vilket inte är ovanligt efter lite blixt. Har fortfarande ADSL dvs telefonledningen. ADSL modem hade alltså inte klarat smällen och inte heller routern vilket inte gjorde så väldigt mycket. (Köpte idag en R7000 istället!). Modem hade jag extra just för dessa situationer.

Kommer hem och kopplar in nya routern och ska upp för att dra igång datorn....stendöd...skärmarna lyser som vanligt. Det bör även nämnas att jag har överspänningsskydd vid datorn som ej löst. Jag kopplade ur alla komponenter dvs endast moderkort, cpu och ram kvar. Fortfarande död vilket jag gissade på. På grafikkortet (se signatur) lyser dock 2 stycken dioder dvs ström finns.

Min teori är att strömmen har gått genom ADSL modemets telefonianslutning. Vidare och brände routern. Från routern har jag kabelanslutning till datorn och där tror jag det gått på röven dvs via nätverksuttaget.

Vill därmed ha lite input. Är det värt att börja felsöka eller bara kassera (genom försäkringsbolag där jag blir ersatt då allt är nytt och kvitto finns).

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Avstängd

Har du inget annat att göra kan du la felsöka. När det kommer till försäkring, gäller den verkligen för elektronik som ryker vid åska?

Permalänk
Medlem

@ChronicPain: Jadå, länsförsäkringar har löst det innan. Får givetvis avdrag för självrisken men i detta fall inget avdrag på produkterna då de är under 3 månader.

Det jag menar lite är ni som haft liknande problem och reparerat. Har det fungerat bra sen eller har det "spökat" lite eftersom dvs underliga fel osv.

Jag har själv gjort det vid något tillfälle men inte kunnat utvärdera riktigt.

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Hedersmedlem

När det gäller åskskador rekommenderar jag alltid att utnyttja försäkringen. Väldigt många olika saker som kan bli skadade, men inte alltid märks direkt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro