skrytbygge för ca 20 000 + skärm

Permalänk
Medlem

skrytbygge för ca 20 000 + skärm

Jag hade tänkt köpa en ny dator då det var 6 år sen jag köpte något nytt. syftet med datorn är spel på max fps. jag spelar mycket "snabba" spel. Men jag har lite funderingar kring delarna jag tänkte köpa.

Jag har ett fractal R3 hemma. är det dumsnålt att inte köpa en R4a för 140mm fläktarna? R3 stödjer bara 120 fläktar.

samma gäller nätaggregatet. har ett Cooler Master GX 650W PSU. sparsamt använt men 6 år gammalt. https://www.komplett.se/product/593202?noredirect=true . ska jag köpa nytt där? I så fall vilket?

för om jag inte köper dom grejerna får jag ner priset med ca 2000 kr.

har jag någon uppenbar flaskhals?

har jag varit snål med ram minnet? för lite MHz?

Är det lagom med två in två ut fläktar på ett R4a/R3? chassi (jag brukar inte överklocka)

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9671022/

Permalänk
Medlem
Skrivet av In_bloom:

Du har ju plats för m.2-stickor på moderkortet så jag skulle nog köra en samsung-950 istället. Dock äger jag en sådan själv och kan säga att det inte är jättestor skillnad från en vanlig ssd.. i mitt fall känner jag att det var bortkastade pengar när man kan få en snabb ssd med dubbla lagringskapaciteten för samma pris.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

@Grumie: Så du tipsar om en sån, men ändå tipsar du inte om den?

Permalänk
Medlem

byt till en Pure Rock kylare

Permalänk
Medlem

Inte mycket att skryta med. Kör på en vanlig ssd som går via SATA istället för pci eller m.2 dessa är rentav onödiga och i vardagligt bruk märks ingen skillnad. Skulle också kört på en lite matigare kylare exempelvis NH-D15 eller så.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

@Grumie: Så du tipsar om en sån, men ändå tipsar du inte om den?

Jag påpekar att han inte behöver ta upp ett pci-slot sedan berättar jag om min egna erfarenhet för att han kanske kan göra ett bättre val. Något mer?

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk

Håller med @Grumie - köpte en 256Gb samsung 950 m.2 men hade nog hellre haft mer lagringsutrymme.. Märks ingen direkt skillnad i prestanda vid vanligt kontorsjobb eller spelande för den delen.

I övrigt, varför just inets egna fläktar? Är det inte värt att lägga någon extra hundring på bättre fläktar till ett så påkostat bygge?

Visa signatur

|i7 6700K | Corsair h110i GTX | Asus ROG Maximus VIII Hero | Asus GTX 980ti STRIX | 16Gb DDR4 | Samsung 950 Pro 256 GB | Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 750W | NZXT H440W | Asus ROG Swift PG278Q |

Permalänk
Medlem

Borde det inte vara dubbla grafikkort och 8 eller 10-kärnig CPU om det ska vara skrytbygge

Permalänk
Medlem

@superpwnguin: Det va väl ett jättebra tips. Om man nu har ca 3500 kr att lägga på SSD så kan man väl få mer "valuta" för pengarna och få något som märks, om man nu inte ska sitta och bencha sin SSD hela dagarna.

On topic, Med den budgeten skulle jag tagit en bättre CPU fläkt och kanske bättre chassifläktar

@Alpha77 Beror väl på för vem man ska skryta för

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

@In_bloom: I princip samma bildskärm från dell med G-sync och 144Hz för 6290kr http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3390738 + något i denna stilen https://www.inet.se/kundvagn/visa/9671298/

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

tack för alla svar!

jag uppdaterade listan.

Det får nog bli en M2 disk å inte SSD. för det är 3x hastigheten.

Räcker dom fläktarna som jag har lagt ditt nu?

Moderkortet finns 500 spänn billigare på komplett så får bli det om ingen vill argumentera i mot

grafikkortet å skärmen har fått bra betyg så jag kör på dom.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9672468/

Permalänk
Medlem
Skrivet av In_bloom:

tack för alla svar!

jag uppdaterade listan.

Det får nog bli en M2 disk å inte SSD. för det är 3x hastigheten.

Googla lite på det där: Bara för att Read/write-speeden är tre gånger högre betyder det inte att laddtiderna delas ned på 3. Du kommer knappt få några bättre laddtider alls värt att nämna i många fall gentemot en vanlig ssd. Du gör såklart som du vill men bara du vet vad du ger dig in på.

Sen fläktfilter.. Behöver du verkligen det? Som det är tänk från FD's sida så har dom redan filter på inblås-platserna. Men du kanske ska köra någon annan variant på luftflöde?

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

då blir det SSD Grumie ^^ tusen tack igen. du är bra snäll du.
tänkte sätta det på toppen av datorn så det inte ramlar inte dam när den är avstängd. för städa å dammtorka är kanske inte mitt prio ett. men det kanske e dumt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av In_bloom:

då blir det SSD Grumie ^^ tusen tack igen. du är bra snäll du.
tänkte sätta det på toppen av datorn så det inte ramlar inte dam när den är avstängd. för städa å dammtorka är kanske inte mitt prio ett. men det kanske e dumt?

Det låter hardcore.. Det hjälper ju, men frågan är om du över 10 års tid kommer märka någon skillnad ^^ hehe.. Kostar ju bara 49kr så spelar väl inte sån stor roll direkt. Kör hårt!

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Köp ett bättre chassi om ljud nivå är viktigt till exempel Corsair Carbide 600Q. Om du ändå ska byta ut M.2 mot SSD, som är bra mycket billigare. Vill du ändå ha ett billigt chassi titta på P400S, som enligt mig är mer värt pengarna den R4.

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Medlem
Skrivet av In_bloom:

Jag kan ha haft fel när det gäller M.2. En användare på forumet länkade lite information om att m.2 tydligen ska vara mycket bättre i nyare system än mitt z97. LÄS NEDAN

Skrivet av Technoviking_85:

Jag är inte förvånad, då du äger en ASUS ROG MAXIMUS VII HERO, vilket är en Z97.
Har hittat olika sidor som kan intyga detta, men här har ni ett exempel på varför Samsung 950 presterar bättre med Skylake och/eller X99:
https://uk.hardware.info/reviews/6501/3/samsung-950-pro-256gb...

Om ni vill läsa ännu mer rekommenderar jag denna:
http://www.anandtech.com/show/9702/samsung-950-pro-ssd-review...

Visa signatur

En ny signatur