Permalänk
Medlem

fläckar på sprillans nytt 980ti

Hej, Fick mitt evga 980ti SC igår på posten, men när jag öppnade det så var det fläckar på backplaten som om någon hade spillt något på kortet.

Någon som vet vad dessa fläckar kan vara? jag har testat kortet och allting fungerar som det ska, så nu är det bara av ren nyfikenhet som jag undrar vad det kan vara.

edit: emailade evga och frågade och fick svaret:

I apologize and this appears to be just from the manufacturing process that did not get cleaned off.

Regards,
EVGA

Permalänk
Medlem

Jepp. 14 dagars ångerrätt enligt distans- och hemförsäljningslagen gynnar dig inte bara, ibland kan man få något som någon annan redan har provat.

Permalänk
Medlem

Även om det inte påverkar hur kortet fungerar så tycker jag iaf inte det ska vara så på ett nytt kort.

Kan vara i tillverkningen som är missat i QC men kolla med återförsäljaren du köpte av om du kan få byta det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Jepp. 14 dagars ångerrätt enligt distans- och hemförsäljningslagen gynnar dig inte bara, ibland kan man få något som någon annan redan har provat.

dock satt all skyddsplast kvar på kortet och det hade sin "new card smell", sätter ÅF verkligen tillbaka ny plast när det kommer tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av t3ddyyy:

dock satt all skyddsplast kvar på kortet och det hade sin "new card smell", sätter ÅF verkligen tillbaka ny plast när det kommer tillbaka

Såklart. Varför tror du att de vill att du ska vara rädd om kartong osv?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av t3ddyyy:

Hej, Fick mitt evga 980ti SC igår på posten, men när jag öppnade det så var det fläckar på backplaten som om någon hade spillt något på kortet.

Någon som vet vad dessa fläckar kan vara? jag har testat kortet och allting fungerar som det ska, så nu är det bara av ren nyfikenhet som jag undrar vad det kan vara.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t35.0-12/14202937_1777966539110697_1624961715_o.jpg?oh=09e96f4e026524a49b0225a26dae5a28&oe=57C75D90

Ser ju ut som någon har spillt någon sorts alkohol på den så färgen försvunnit. Jag skulle ha skickat tillbaka, någon kan ha gjort något med kortet och sedan skickat tillbaka det.

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem

Ser ut att fläckarna varit där sedan fabrik, inget att bry sig det syns ju ändå inte i lådan.

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa på att det är från fabrik. Det kan till och med ha blivit innan backplaten ens hamnade på kortet.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehallq:

Ser ju ut som någon har spillt någon sorts alkohol på den så färgen försvunnit. Jag skulle ha skickat tillbaka, någon kan ha gjort något med kortet och sedan skickat tillbaka det.

Ungefär så jag trodde det var, men efter lite gnuggande med fingret försvann fläckarna, så färgen är fortfarande intakt.

Permalänk
Medlem

Ser ut som fläckarna jag fick på min backplate när min AIO läckte. Begär nytt, inget snack, klart du ska ha nytt kort.

Permalänk
Medlem

Det är tydligen något som är från fabrik, emailade evga och frågade och fick detta svar:

I apologize and this appears to be just from the manufacturing process that did not get cleaned off.

Regards,
EVGA

Permalänk
Medlem
Skrivet av t3ddyyy:

Det är tydligen något som är från fabrik, emailade evga och frågade och fick detta svar:

I apologize and this appears to be just from the manufacturing process that did not get cleaned off.

Regards,
EVGA

Ja det är väl inte mycket att bråka om efter det svaret, försvann det när du torkade av, så är det ju bara att köra på, inga konstigheter.
Inte värt att hålla på med returer och sånt skit pga av det, i mitt tycke, hade inte orkat med det.

Du har ju fortfarande garanti, skulle det visa sig vara någon fel på kortet är det ju bara att returnera.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Ja det är väl inte mycket att bråka om efter det svaret, försvann det när du torkade av, så är det ju bara att köra på, inga konstigheter.
Inte värt att hålla på med returer och sånt skit pga av det, i mitt tycke, hade inte orkat med det.

Du har ju fortfarande garanti, skulle det visa sig vara någon fel på kortet är det ju bara att returnera.

precis, så länge alla garantier gäller är det inget at bråka om då det försvann lätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av t3ddyyy:

Ungefär så jag trodde det var, men efter lite gnuggande med fingret försvann fläckarna, så färgen är fortfarande intakt.

Okej, om det försvann så, och med tanke på svaret du fick från evga så är det ju lugnt. Men det var bra att fota det nu och göra en tråd och mailat om det så ifall du får problem och de säger att "Du har ju vattenkylt kortet och monterat av backplate" så kan du ju hänvisa att du redan pratat med evga och här för att styrka ditt påstående

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L