Får väldig dålig upp- och nedladdningshastighet (0.5Mbit, har 30Mbit), behöver jag ny router/antenn?

Permalänk
Medlem

Får väldig dålig upp- och nedladdningshastighet (0.5Mbit, har 30Mbit), behöver jag ny router/antenn?

Hej, jag bor ute på landet och mitt internet är väldigt dålig!! Nedladdnings hastigheten är 0,5Mbits/s och uppladdnings hastigheten är ungefär samma. Jag undrar om jag kommer köpa bättre router och extra antenn så kommer det va snabbare??

Andra frågan är vilken router och antenn är bäst för mig??

Den router jag har nu behöver bara el anslutning!!!

Permalänk
Medlem

Du får bara vad du betalar för vad gäller hastigheten. Så vilken hastighet betalar du för?

Permalänk
Medlem

@jycken: Vi köpte 30Mbits/s

Permalänk
Medlem

Får du samma resultat om du kör med kabel? Tolkar det som att du kör trådlöst. Samt vad har du för router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1kol4j:

@jycken: Vi köpte 30Mbits/s

Tror du börjar i fel ände.
Vad säger din leverantör?

Efter det är det dags att se vad du själv kan göra för att utesluta fel och problem som du själv kan åtgärda.

Är ingen idé att lägga ner tid innan du i alla fall frågat.

Sen får du berätta mer.
Vad har du för utrustning idag?
Köpt själv eller kommer den från din leverantör?
Har det fungerat förr eller har det aldrig fungerat?

Utan detta blir det typ omöjligt att säga något om nått

Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+

Permalänk
Medlem

@jycken: det är samma sak när jag kör via kabeln, routern är ATEL U270V.
Leverantören säger att jag kommer inte ha bättre hastighet där jag bor. Hastigheten är så dålig från dagen vi köpte den.

Permalänk
Hedersmedlem

@M1kol4j *Rubrik förtydligad*

Vänligen respektera §3.1 i forumreglerna. Detta är ju inte första gången att du skapar trådar med intetsägande rubriker.

Citat:

§3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1kol4j:

@jycken: det är samma sak när jag kör via kabeln, routern är ATEL U270V.
Leverantören säger att jag kommer inte ha bättre hastighet där jag bor. Hastigheten är så dålig från dagen vi köpte den.

Då gissar jag att ni köpt adsl/DSL med hastighet UPP till 30mbit och att ni bor för långt ifrån närmaste telestation, varpå ni inte kan få ut mer än det ni nu får ut.

Då skulle jag prata med min kära leverantör och be dom ändra mitt abonnemang till en hastighet jag faktiskt skulle kunna nyttja, för enligt vad dom själv säger så kommer ni aldrig kunna komma upp i den hastigheten varpå det är fel att sälja er ett sådant abonnemang.

Och tyvärr är det då inte mycket mer att göra för utom att börja lobba för fiber i byalaget eller liknande

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+

Permalänk
Medlem

Gissar på 1net o då får man leva med 0.5mbit

// LZ

Permalänk
Medlem

Vad du kan göra bara för att prova (för skoj skull) är att köpa en router och sätta efter dit nuvarande modem/router och sen "brygga" Dvs stänga av den inbyggda routerfunktionen i ditt ATEL U270V modem/router och se om det blir bättre då du kör ut signalen från det i stället.

Väldigt långsökt kanske med tanke på vad din operatör sagt så det kommer troligtvis inte lösa problemet. Tydligen är dom dåliga på att kunna leverera utlovad hastighet till sina kunder. Hade det varit jag hade jag aldrig betalat för abbonnemanget då dom inte kan leverera det ni betalar för.

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll vad för utrustning han har om leverantören bara kan leverera <1mbit eller vad TS nu hade.

Skrivet av zorrzoor:

Då gissar jag att ni köpt adsl/DSL med hastighet UPP till 30mbit och att ni bor för långt ifrån närmaste telestation, varpå ni inte kan få ut mer än det ni nu får ut.

Då skulle jag prata med min kära leverantör och be dom ändra mitt abonnemang till en hastighet jag faktiskt skulle kunna nyttja, för enligt vad dom själv säger så kommer ni aldrig kunna komma upp i den hastigheten varpå det är fel att sälja er ett sådant abonnemang.

Och tyvärr är det då inte mycket mer att göra för utom att börja lobba för fiber i byalaget eller liknande

Skickades från m.sweclockers.com

Gör som Zorr skrivit. Lobba för fiber det är nog din enda räddning.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Spelar ingen roll vad för utrustning han har om leverantören bara kan leverera <1mbit eller vad TS nu hade.

Gör som Zorr skrivit. Lobba för fiber det är nog din enda räddning.

Vart i landet bor du? Finns det något större samhälle i närheten? Vet att många byalag och mindre orter går samman med en grannort alt. Köper tjänsten av den större orten där man redan bygger med fiber.

Är det ett ensamt hus får man istället hålla koll på när näten runt i kring bygger för att ev. Kunna hoppa på när dom ändå är och gräver i området.

Sen är det också som någon redan sagt. Kan vara bättre/snabbare att byta till net1 eller vad dom heter idag, icenet? 1net? Dock så kan dom likt andra mobiloperatörer ha en gräns på hur mycket data man får per månad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+

Permalänk
Medlem

Om du inte använder enorma mängder data utan mest vill surfa, lyssna på musik och streama lite film kanske 4G är ett alternativ?

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz