Permalänk

Köp tips till 75+are

Tjenare
Min morfar tycker sin Doro Liberto 820är helt värdelös så han är ute efter en ny telefon.
Doron är seg, lågupplöst och krångliga menyer.

Tänker mig en större skärm med bättre upplösning och snabbare.
Vad rekommenderar ni? Priser får inte överstiga 5000kr

Sneglat lite på om en Nexus 5X skulle passa, just för ren Android och storleken verkar bra.
Har själv en Samsung S5.

Permalänk
Medlem

Klarar han av att använda en telefon med touchscreen? Om han tycker att Doros menyer är knepiga har jag svårt att tänka mig att han skulle ha det lättare med Android eller iOS. Finns det inga andra knapptelefoner som du tror skulle passa?

Utbudet är inte direkt enormt men jag vet att CAT har ett gäng enklare (och väldigt tåliga) knapptelefoner.
Edit: Jag ser nu att Doron förvånande nog inte är en knapptelefon, trodde inte att de tillverkade telefoner utan knappsats.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Oavsett vad så skulle han nog uppskatta smart launcher om du väljer android.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mästaren:

Sneglat lite på om en Nexus 5X skulle passa, just för ren Android och storleken verkar bra.
Har själv en Samsung S5.

Nexus 5X är fin och prisvärd. Varför inte dema din S5:a för honom. Visa även olika launchers.

Mina föräldrar är runt 70 och båda kör med iPhone 5S utan problem. Perfekt då de även har iPad:s samt en Apple TV. De är iofs inkörda på iOS sedan iPod touch och iPhone 3GS.

Permalänk

@ågren: ja skärmen på doron är dålig så ibland händer inget när man trycker man får liksom trycka till ganska bestämt, ibland händer inget ändå..

Är nog inga problem med touch men har inte ens tänkt på att det finns knapp telefoner idag! Ska kolla lite vad han tycker om det.

Edit: Märkte att det var tomt på smart telefoner med knappar han använder endel appar så det går bort då.

@philipborg: Ska kolla in den. Har själv Aviate

@walkir: Tänkte mest på en Android för att jag själv har en. Lättare om något krånglar så kan jag hjälpa till.
Ja jag tänkte åka till han i helgen och visa upp samsungen.

Permalänk
Medlem

@Mästaren: Hej,
Efter att ha haft min Nexus 5X i några månader så kan jag konstatera att jag är sjukt nöjd med själva telefonen, däremot så är inte batteritiden något att hurra för. Vissa dagar när man använder telefonen mer än vanligt så räcker batteriet helt enkelt inte till. Lösningen är därför att alltid ha med en extra laddkabel.

Batteritiden är värd att tänka på innan köp!

Mvh

Permalänk

@olle: Ja batteritiden har jag förstått är lite sådär som du säger. Han sitter nästan aldrig och surfar runt. Det händer men det är mest att kolla upp något. Mest kalender, bankid, väder, västtrafik samt lite annat. Samtal också förståss!

Skulle det räcka en dag i alla fall fär detta?

Permalänk
Medlem

Ta och kolla på en Doro Liberto 825

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem

Eller varför inte köra på en OnePlus 3?

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk

En Sony XA skulle nog kunna passa honom perfekt, bara den inte är lite för avancerad för honom;)

Visa signatur

Stationär: i7 4790k/BeQuiet!Dark Rock 3 /Msi H97I AC/8gb 1600mhz/Msi GTX 980 Gaming 4gb/Intel 530-series 180gb/Ncase M1 "BeQuiet! Edition"/
Laptop: ASUS Zenbook UX32VD-R4002V
Skärm: BenQ GL2440H
Utrustning: Steelseries all in=Qck Prism/APEX 750m/800m/Sensei 310

Permalänk
Medlem

Moto g4
Moto x play
Kanske kan vara intressant?
Är ju i princip vanilla.

Permalänk
Inaktiv

iPhone. Varför? Consistency. De ser i princip lika ut år efter år och mjukvarumässigt är de också snarlika. De äldre datorskygga i min familj har verkligen uppskattat deras iPads..

Permalänk
Medlem

Varför inte kolla på en Microsoft Lumia 650 windows telefon, de är inte ute efter appar i överflöd i den åldern(mina föräldrar är i samma ålder) GPS, fota och ringa + bra batteritid är väl det som är prio.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem

Det är omöjligt att ge något svar om vad som passar vem.

Två äldre släktingar som är 75+ har varsin iPhone, som dom klarar knappt att ringa med.
Far är 75+ och han har en Doro Phone Easy som han knappt reder ut, mor har en Sony Z5 Compact som hon hanterar med lätthet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Det är omöjligt att ge något svar om vad som passar vem.

Två äldre släktingar som är 75+ har varsin iPhone, som dom klarar knappt att ringa med.
Far är 75+ och han har en Doro Phone Easy som han knappt reder ut, mor har en Sony Z5 Compact som hon hanterar med lätthet.

Ja det har nog mer med intresse än ålder att göra. Min farfar fyller 93 nu snart o klarar av en vanlig androidlur & platta utan problem.

Ang iphone eller android så har det nog mer att göra med vad du är van vid. Är du inte speciellt intresserad så tar det emot att lära sig något nytt oavsett om det gäller android eller ios.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ågren:

Klarar han av att använda en telefon med touchscreen? Om han tycker att Doros menyer är knepiga har jag svårt att tänka mig att han skulle ha det lättare med Android eller iOS. Finns det inga andra knapptelefoner som du tror skulle passa?

Utbudet är inte direkt enormt men jag vet att CAT har ett gäng enklare (och väldigt tåliga) knapptelefoner.
Edit: Jag ser nu att Doron förvånande nog inte är en knapptelefon, trodde inte att de tillverkade telefoner utan knappsats.

Jag själv tycker att Doro's menyer är krångliga..
Däremot kunde jag få fram Googles UI på nåt sätt, om det var av ren tur vet jag inte. Jag har letat genom varenda inställning without success..