Permalänk
Medlem

Internet beter sig konstigt vid start

Hej!

Jag har ett Gigabyte Z170x-UD3 moderkort som jag antar det är problem med.
Mitt problem är att när jag startat datorn och kommit in i windows, så brukar internet anslutningen sluta fungera efter en minut eller två. Den brukar sedan gå till och från under några minuter (3-5m) för att sedan återgå till att fungera normalt.

Jag har en video som visar hur det ser ut under nätverksanslutningar när detta händer

Jag brukade inte ha detta problemet först när jag köpte moderkortet. Sen låg det ett tag när jag testade ett ITX moderkort, men nu använder jag det igen.

Både BIOS och nätverksdrivisarna är uppdaterade till senaste versionen.

Om någon kunnig vet hur det går att lösa det här så skulle det uppskattas, för det här renderar min snabba uppstart tack vare SSD värdelös.

/Ante

Visa signatur

i7 6700K | RTX 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ante Pan:

Hej!

Jag har ett Gigabyte Z170x-UD3 moderkort som jag antar det är problem med.
Mitt problem är att när jag startat datorn och kommit in i windows, så brukar internet anslutningen sluta fungera efter en minut eller två. Den brukar sedan gå till och från under några minuter (3-5m) för att sedan återgå till att fungera normalt.

Jag har en video som visar hur det ser ut under nätverksanslutningar när detta händer
https://www.youtube.com/watch?v=cs_J2prn-4g

Jag brukade inte ha detta problemet först när jag köpte moderkortet. Sen låg det ett tag när jag testade ett ITX moderkort, men nu använder jag det igen.

Både BIOS och nätverksdrivisarna är uppdaterade till senaste versionen.

Om någon kunnig vet hur det går att lösa det här så skulle det uppskattas, för det här renderar min snabba uppstart tack vare SSD värdelös.

/Ante

Om du kör med Windows 10, ändra så att datorn stängs av. Som standard stänger WIN10 inte av datorn.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Om du kör med Windows 10, ändra så att datorn stängs av. Som standard stänger WIN10 inte av datorn.

Det händer även fast jag bara startar om datorn, så vet inte om det är relaterat till att datorn stängs av eller inte.

Visa signatur

i7 6700K | RTX 2060

Permalänk
Rekordmedlem

Fixa en livelinux och testa via den, om det fungerar då så vet du att du har ett mjukvaruproblem och strular det även i linuxen är det troligen ett hårdvaruproblem endera i datorn eller din router.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Fixa en livelinux och testa via den, om det fungerar då så vet du att du har ett mjukvaruproblem och strular det även i linuxen är det troligen ett hårdvaruproblem endera i datorn eller din router.

Routern är det inte, har testat 3 olika, och även en Wifi USB adapter och det var lika på alla.

Kan testa med livelinux ska bara läsa på lite.

Visa signatur

i7 6700K | RTX 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ante Pan:

Det händer även fast jag bara startar om datorn, så vet inte om det är relaterat till att datorn stängs av eller inte.

Har du installerat drivrutinerna manuellt eller via windows update?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Har du installerat drivrutinerna manuellt eller via windows update?

Manuellt, nedladdade från Gigabytes sida.

Visa signatur

i7 6700K | RTX 2060

Permalänk
Medlem

Var ett tag sedan jag la upp det här, men jag löste det med en ominstallation av Windows.

Visa signatur

i7 6700K | RTX 2060