Uppgradering - vart är min flaskhals?

Permalänk
Medlem

Uppgradering - vart är min flaskhals?

Tjena, behöver bara lite råd eller bekräftelse på mina tankar.

Sitter å spelar allt från Overwatch/Paragon till Elderscrolls online (detta som droppar FPS snabbast i effects situationer samt det spelet jag sitter med mest, cirka 80% av tiden), upplever inte att GPUn blir speciellt överbelastad på GPUTweakmonitor.
Men min tanke är då att min gamla trotjänare till cpu inte orkar leverera längre pga spel nu också går hårt an på CPU?

Första tanken är att mb/cpu/mem måste uppgraderas, men sen tänkte jag att det KANSKE håller med att boosta cpu till ~4,3ghz?
Men det kanske inte räcker, eller e grunden till fps droppen?

Input & förslag?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Matezon:

Första tanken är att mb/cpu/mem måste uppgraderas, men sen tänkte jag att det KANSKE håller med att boosta cpu till ~4,3ghz?
Men det kanske inte räcker, eller e grunden till fps droppen?

Input & förslag?

Överklocka processorn så står den sig några år till. Se dock till att välja en cpu-kylare som ryms i chassit.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Överklocka och se vad som händer. Nyttjas inte gpu 100% då är det nog dags att uppgradera.

Permalänk
Medlem

@Peppar2014:

Sitter på liknande denna just nu.
https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-e...

Var uppe på cirka 4,1 i clock för ett tag sedan, bytte chassi och måste fifflat till nått (la på ny kylpasta)
Men nu bootar den inte på över 4, men kanske måste läsa igenom guidsen på clocktråden igen å se om jag hittar grunden där