Vad gör med defekt Be-Quiet Dark Power Pro 11 1200W nätagg?

Permalänk
Medlem

Vad gör med defekt Be-Quiet Dark Power Pro 11 1200W nätagg?

Hej SweC.

Har ett nätagg över som jag blivit sponsrad med av Be-Quiet.
Det är ett Be-Quiet Dark Power Pro 11 1200W och var sönder redan vid ankomst.
Länk till Prisjakt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3165357

Jag fick ett nytt av Be-Quiet och de sa till mig att jag kunde behålla det som var sönder till t.ex reservdelar.
Nu är det så att datorn är såld och jag skulle vilja fixa detta nätagg som nu endast samlar damm.

Garanti/warranty-lappen som sitter på är hel.
Jag har alltså INTE öppnat agget.
Jag undrar därför vart jag kan vända mig för att få detta kollat.

Agget går igång när man startar datorn/power on-knappen. För att sedan dö efter ett par sekunder.
Så agget får ström, dock så slocknar det.

Har ni några tips på vart man kan lämna in detta agg?
Ställde en fråga till Webhallen om de tar in agg som inte är köpta hos dom och det gör de INTE.

Dvs, jag måste lösa detta själv.
ALLA tips mottages tacksamt.

Hej.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Har du kollat med Inet?

Om du inte kan få den fixad, bygg om den till något användbart är du villig att lära dig lite elektromagnetism och sånt så kan du göra den till något användbart, dvs en svets eller liknande

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Har du kollat med Inet?

Om du inte kan få den fixad, bygg om den till något användbart är du villig att lära dig lite elektromagnetism och sånt så kan du göra den till något användbart, dvs en svets eller liknande

Med lite jobb, skulle det kunna bli en utmärkt fågelholk-
Man skall tänka på sina bevingade vänner

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Med lite jobb, skulle det kunna bli en utmärkt fågelholk-
Man skall tänka på sina bevingade vänner

Blir en dyr fågelholk isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Med lite jobb, skulle det kunna bli en utmärkt fågelholk-
Man skall tänka på sina bevingade vänner

Eller också en blomkruka

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Blir en dyr fågelholk isåfall.

För vem? dig?
Du blev sponsrad och fick ett nätagg utav BeQuiet, som visade sig vara trasigt och du fick ett nytt helt.
Du fick behålla det trasiga och söker nu, antar jag. Att hitta ett sätt att få ditt redan ersatta nätagg ersatt en gång till och naturligtvis kan du inte gå den normala vägen, dvs att kontakta BeQuiet eftersom du redan har fått ett ersättningsnättag.

Är detta korrekt uppfattat? du pratar om "Garanti/warranty-lappen som sitter på är hel" och Webbhallen.

Verkar isåfall som någon form av bedrägeri eller åtminstonde moraliskt och etiskt förkastligt.

@13ers13rk.
Lysande ide, vilken sort tänker du på?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Denna fråga brukar dyka upp här med jämna mellanrum, men jag har än så länge inte hört talas om någon som faktiskt fått ett nätagg lagat. Så du lär nog få svårt att hitta någon som är villig att felsöka nätagget, än mindre laga det. Som du märkte så ville ju inte ens Be Quiet ha tillbaka det trasiga nätagget, det säger väl en del om hur kostnadseffektivt det är att försöka laga trasiga nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

För vem? dig?
Du blev sponsrad och fick ett nätagg utav BeQuiet, som visade sig vara trasigt och du fick ett nytt helt.
Du fick behålla det trasiga och söker nu, antar jag. Att hitta ett sätt att få ditt redan ersatta nätagg ersatt en gång till och naturligtvis kan du inte gå den normala vägen, dvs att kontakta BeQuiet eftersom du redan har fått ett ersättningsnättag.

Är detta korrekt uppfattat? du pratar om "Garanti/warranty-lappen som sitter på är hel" och Webbhallen.

Verkar isåfall som någon form av bedrägeri eller åtminstonde moraliskt och etiskt förkastligt.

@13ers13rk.
Lysande ide, vilken sort tänker du på?

Hängde inte med riktigt nu, du tror att jag bad om att få behålla det gamla och sedan laga det för att sälja det?
Om så är fallet, så har du fel.
Jag erbjöd Be-Quiet att skicka tillbaka det till dom men dom sa att det inte behövdes utan att jag kunde få behålla det och använda det till reservdelar eller annat om det skulle behövas. Har alltså inte BETT om att få behålla det.
Anledningen till att jag undrar om det går att laga är för att det är synd att ha ett sådant bra agg liggandes på en hylla.
Då kan jag lika gärna betala för att få det lagat, det är ju trots allt mitt då jag fått behålla det?
Eller har jag fått någonting om bakfoten?
På vilket sätt är detta bedrägeri?

Jag vill inte heller be Be-Quiet om ett nytt av självklara anledningar, jag har ju frågan om sponsring med ett agg och det har jag fått.

Edit: Låt mig citera svaret jag fått av Be-Quiets PR avdelning vid kontakt om att det andra agget fungerade bra.

"Yeah, now I understand your e-mail. Happy that the second one works fine! regarding the broken PSU, it’s okay, no need to ship it back since I think it’s more expensive to ship it back so just ‘keep it for spare parts’ or whatever you want.

Good luck!"

Skrivet av perost:

Denna fråga brukar dyka upp här med jämna mellanrum, men jag har än så länge inte hört talas om någon som faktiskt fått ett nätagg lagat. Så du lär nog få svårt att hitta någon som är villig att felsöka nätagget, än mindre laga det. Som du märkte så ville ju inte ens Be Quiet ha tillbaka det trasiga nätagget, det säger väl en del om hur kostnadseffektivt det är att försöka laga trasiga nätagg.

För ett företag stort som Be-Quiet så hade det inte varit värt alls att ta tillbaka agget, absolut inte.
Dock för en privatperson som tjänar en helt vanlig lön och sitter på ett sådant agg som kostar 3 papp i butik rätt så onödigt.
Eller är det bara jag?

Permalänk
Medlem

släng det gamla och sälj det nya om du inte behöver det.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Avstängd

Ge det till en skola inom elektronik så de kan leka och öva på.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

släng det gamla och sälj det nya om du inte behöver det.

Det gamla används, och jag tänker inte slänga det som går att laga.

Permalänk
Medlem

Vad är det med er?

Har du kunskaper inom elektronik?

Har du någon elektriker eller liknande som du kan kontakta?

En polare fixade ett SFX agg åt mig så det går om man kan.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

*nedkortat*
Jag vill inte heller be Be-Quiet om ett nytt av självklara anledningar, jag har ju frågan om sponsring med ett agg och det har jag fått.

Just det.
Och det är därför du nämner, - "Garanti/warranty-lappen som sitter på är hel." eller hur?
På vilket sätt spelar det någon roll om inte du vill göra garantin gällande?

Äsch bry dig inte om att besvara.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Just det.
Och det är därför du nämner, - "Garanti/warranty-lappen som sitter på är hel." eller hur?
På vilket sätt spelar det någon roll om inte du vill göra garantin gällande?

Äsch bry dig inte om att besvara.

Som sagt. Du har missuppfattat mig.
Anledningen till att jag nämner detta är att det kan underlätta för eventuell reparatör.
Tex om en butik tar in agget så vet de att jag inte pillat med det innan.
Jag bryr mig absolut inte om garantin är kvar eller inte, vill bara informera om att jag ej har öppnat upp det och pillat med det själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Vad är det med er?

Har du kunskaper inom elektronik?

Har du någon elektriker eller liknande som du kan kontakta?

En polare fixade ett SFX agg åt mig så det går om man kan.

Hej. Har grundläggande kunskaper i el-lära men inte mycket mer än så.
Tyvärr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Att skruva isär ett nätaggregat kan ha en dödlig verkan ifall du gör något fel. Med det sagt så hittade jag en guide hur man kan reparera nätaggregat. Jag har inte läst hela men det jag läste verkade bra och trovärdigt.

http://www.tomshardware.com/reviews/psu-repair,4147.html

Permalänk
Medlem

Jantelagens tangentbordskrigare har gjort sitt inträde ytterligare en gång i en tråd, bra jobbat @Bogey.

@Yorgo_ : Om din ort stämmer som du skrivit under din avatar så kanske det finns små elektronikpulare i området som kan hjälpa dig, har du provat att leta efter någon?
Nu ska jag inte bråka eller så dock undrar jag lite hur eventuella försäkringsbolag ställer sig till såna här saker ifall Fan skulle ge sig in i matchen och bråka med dig.

Du tänker inte öppna upp det själv och ge dig in i det? Du kanske kan lära dig något nytt.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX