Permalänk
Medlem

Alltså hur skapar man en sådan..Guide önskas..

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Avstängd

http://www.softstack.com/freesmtp.html

Skrivet av Ryssen:

Alltså hur skapar man en sådan..Guide önskas..

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk

Jag vill kunna skicka mejl till fler än i mitt lokala nätverk. Använder jag en installerad mejl client eller smtp server så fungerar i båda fallen inte smtp.bredband.net de senaste 5 veckorna. Vill jag använda smtp.gmail.com måste jag byta mejladress.

Permalänk
Avstängd

Eh va?

Skrivet av KkkkkkTzs:

Jag vill kunna skicka mejl till fler än i mitt lokala nätverk. Använder jag en installerad mejl client eller smtp server så fungerar i båda fallen inte smtp.bredband.net de senaste 5 veckorna. Vill jag använda smtp.gmail.com måste jag byta mejladress.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk

Bredbandsbolaget har "skit bakom spakarna", det går inte skicka mejl som det gjort i flera år tidigare. De senaste veckorna går det inte skicka mejl via deras smtp.bredband.net. Varken med en installerad email client eller smtp server.

Testa att skicka mejl till företag med mejl adress som slutar på bredband.net, de kommer troligtvis inte kunna svara (möjligtvis om de orkar använda BBB långsamma web boxmail). Om de lyckas svara, notera om det mejl de svarar med verkligen slutar på bredband.net.

Permalänk

Har haft lite blandade problem med bredbandsbolaget så pratade med dom om att säga upp mitt abonnemang och fick då frågan vad det var för anledningar till uppsägningen tog blandat annat upp smtp-server.

"Sedan senaste strulet med eran smtp-server som inte fungerar som den ska men vid kontakt med kundtjänst vill man inte kännas vid detta utan skyller på programvaran för att skicka e-post som man inte kan hjälpa till med då man inte levererat programvaran.
Vilket avhandlas i bland annat denna tråden http://www.sweclockers.com/forum/trad/1444775-kan-plotsligt-e...

Får till svar:

"Jag förstår, beklagar alla dessa problem. Problemen med smtp-servern är precis som du fått information om från oss något som vi inte kan göra något åt för tillfället."

Permalänk
Medlem

bredbandsbolaget smtp (och telenor)

@Demerzel:

Även jag hänger på det där felet.
telenor är lustiga - i felmeddelandet från smtp.bredband.net står det så här:
---
[xxxx@hpdc7k:~]$ LANG=C gnutls-cli --verbose -s smtp.bredband.net --pskusername xxxxxxxx -p 25
Processed 154 CA certificate(s).
Resolving 'smtp.bredband.net'...
Connecting to '195.54.106.231:25'...

- Simple Client Mode:

- Received[427]: 554-smtp.bredband.net
554 Messages sent to this mail system have been rejected due to the misconduct of the sending mail server. If you believe that this failure is in error, please contact the intended recipient via alternate means or contact the administrator of the sending mail server. If you are the administrator of the sending mail server and have further questions, contact postmaster@telenor.se via alternate means.
- Peer has closed the GnuTLS connection
---

I varje fall tidigare så gick det inte via deras web-verktyg att maila till postmaster@telenor.se pga full mail-quota !
Hur 17 gör externa aktörer om de ska kontakta postmaster ?

Ar lite grann i kvalet just nu om vilken leverantör som ska väljas i fortsättningen (jag är INTE intresserad av att titta på film via nätet DÄREMOT VILL JAG HA fungerande e-post) , har numera fiber-anslutning (just nu adsl via skanova) så det blir kanske bahnhof.

Permalänk
Medlem

Mitt förslag: Byt till gmail.
Sätt en autosvar på bredband.net mailen. (inne i webmailen)
"hej min nya mailadress är: "

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demerzel:

Mitt förslag: Byt till gmail.
Sätt en autosvar på bredband.net mailen. (inne i webmailen)
"hej min nya mailadress är: "

Det skulle jag också göra. Eller ännu bättre vidarebefodra mejlen till gmail. Brukar gå att göra, iaf i telas webbmail. Går även att pop:a ner mejlen från bredband.net i gmail.

Permalänk
Medlem

en egen smtp-server

@Neonodia:

Bekymret då är att bredbandsbolaget blockerar utgående trafik till port 25.
Hur ska min egen lokala postfix kunna leverera till exv mail-gw1.it.volvo.com (en av de maskiner som volvo nominerar som mottagare för ingående e-post) om den maskinen enbart lyssnar på 25.

gmail.com är ett mindre bra alternativ iom att jag via en annan organisation har ett mail-alias som jag vill använda.

Permalänk
Medlem

Har kört fast på en annan grej ......
Har köpt ny Android telefon och försöker få meijlen att funka i den men appen kräver ju att både pop och smtp serverns uppgifter matas in annars kommer man ej vidare......och det gör man ju inte när smtp servern ej hittas.
Finns det någon app som bara använder pop servern och laddar ner inkommande endast?

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Hedersmedlem

@Ryssen: Om det inte går att komma förbi, skaffa en SMTP-tjänst som har gratisalternativ såsom denna https://www.smtp2go.com/signup

Bara att googla för fler.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Verkar funka kanon,tack för tippset!

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

Har de senaste veckorna ändrat registrerad epostadress på 40-50 konton/hemsidor. Et himla jobb. Nu är jag redo att säga upp min BBB abonnemang. Himla märkligt egentligen att man låter detta hända. Men även om det funkar nu med gmail och outlook.com så kan man ju inte fortsätta stödja BBB när de är så ignoranta.

Permalänk
Avstängd

Och det är just därför man inte använder sig av privatpersons "saker" när man kör business "saker".

Skrivet av aliassund:

Har de senaste veckorna ändrat registrerad epostadress på 40-50 konton/hemsidor. Et himla jobb. Nu är jag redo att säga upp min BBB abonnemang. Himla märkligt egentligen att man låter detta hända. Men även om det funkar nu med gmail och outlook.com så kan man ju inte fortsätta stödja BBB när de är så ignoranta.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Har de senaste veckorna ändrat registrerad epostadress på 40-50 konton/hemsidor. Et himla jobb. Nu är jag redo att säga upp min BBB abonnemang. Himla märkligt egentligen att man låter detta hända. Men även om det funkar nu med gmail och outlook.com så kan man ju inte fortsätta stödja BBB när de är så ignoranta.

Frågan är väl varför du har haft en e-postadress hos BBB från början. Trodde enbart att det var gamla pensionärer som inte visste att det fanns andra alterntiv som hade det.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

BBB informerade oss nyligen att det nu ska fungera, MEN det gör det fortfarande inte här. Har skickat mejl till ett annat ....@bredband.net som tidigare svarat mycket snabbt, men som inte längre svarar alls. Våra mejl fungerar att skicka till... men "Från" mejl ändras och slutar med @gmail.com (Google Mail - smtp.gmail.com). Fungerar, men inte alls lika vänligt som tidigare.

Permalänk
Medlem

Vad menar du?

Skrivet av Dreijer:

Frågan är väl varför du har haft en e-postadress hos BBB från början. Trodde enbart att det var gamla pensionärer som inte visste att det fanns andra alterntiv som hade det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Frågan är väl varför du har haft en e-postadress hos BBB från början. Trodde enbart att det var gamla pensionärer som inte visste att det fanns andra alterntiv som hade det.

Haha, ja,det kan man undra, förvisso är jag 50+ men en tekniknörd. BBBs servrarna har fungerat klanderfritt i många många år så jag har väl vuxit fast i det. Men nu kör jag Outlook.com, fungerar väldigt bra både på mobil och tillsammans med Office.

Permalänk
Medlem

e-mail adresser

@Dreijer:
Google låter mig inte sätta en egenvald "from", ett hyfsat minus i min poänglista (och nej jag vill inte sätta om
mottagningsadressen för de e-post listor där jag är med , de flesta är stängda för icke-medlemmar.)
bredbandsbolaget tillåter detta, liksom smtp2go

Gamla Algonet hade flera kunder som mot privatpersoner ville använda deras adresser som ett alias för deras arbetsadress.
Det var möjligt för dessa att via arbetet få en epost matning men de ville av förståeliga skäl inte att detta skulle vara direkt synligt i deras privatmail.

Själv hade jag åt andra hållet:
bbb:s tjänst för att sända och mottaga men ett mot övriga exponerat alias från annat håll. Vilket är hur det ser ut nu men via smtp2go (pop fortfarande via bbb.)

Jag är inte en pensionär !
Dessutom är jag av den åsikten att en adsl-leverantör ska ha en (för mig) fungerande smtp tjänst. bbb:s smtp har för mig fungerat hyfsat sedan 2004.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SOES:

@Dreijer:
Google låter mig inte sätta en egenvald "from", ett hyfsat minus i min poänglista (och nej jag vill inte sätta om
mottagningsadressen för de e-post listor där jag är med , de flesta är stängda för icke-medlemmar.)
bredbandsbolaget tillåter detta, liksom smtp2go

Gamla Algonet hade flera kunder som mot privatpersoner ville använda deras adresser som ett alias för deras arbetsadress.
Det var möjligt för dessa att via arbetet få en epost matning men de ville av förståeliga skäl inte att detta skulle vara direkt synligt i deras privatmail.

Själv hade jag åt andra hållet:
bbb:s tjänst för att sända och mottaga men ett mot övriga exponerat alias från annat håll. Vilket är hur det ser ut nu men via smtp2go (pop fortfarande via bbb.)

Jag är inte en pensionär !
Dessutom är jag av den åsikten att en adsl-leverantör ska ha en (för mig) fungerande smtp tjänst. bbb:s smtp har för mig fungerat hyfsat sedan 2004.

Tack, det förklarar det hela.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

fick besked igår att det skall fungera

@KkkkkkTzs:
Men ick sa nicke. Jag får inte port 25 att fungera. När de sa att det fungerade så sa det att problemen ligger i alla mina klienter .dvs Iphone, Ipad, PC, Samsung padda och samsungtelefon.

Visa signatur

MB: ASUS ROG B450-F, CPU: AMD RYZEN 5 3600, Chassi: Fractal Define C, RAM: Corsair V DDR4 3200Mhz, GPU: ASUS RX5700 EVOOC, PSU: Corsair RM 650w, HD: Kingston A2000 1TB M.2 SSD, CPU Cooler: CM Hyper 212 RGB: MB: MSI P67A-C45, CPU: SB i5 2500K, Chassi: Antec Dark Fleet, RAM: Corsair XMS 8GB 1333Mhz, GPU: Gigabyte GTX 560 TI, PSU: Antec 520, HD: Samsung SP F3 1TB, [B]

Permalänk
Avstängd

Far min har haft samma problem med sin mail i nån månad och när de sa att det var färdigt så ville det ändå inte fungera. Har hjälpt han att byta över till en ny email nu men när jag försöker slå igång Automatisk vidarebefordring på BBB's uråldrigt designade webbmail så får jag ett '[SAVE ERROR]' på skärmen...

Ringde dem för en liten stund sen och svaret var: "Ja det är lite strul med den delen just nu, vet inte när det kommer att åtgärdas".
Tråkigt att man inte ens kan flytta till en fungerande tjänst...
En egen SMTP-server är nog inte ett alternativ för oss dels då jag inte har tid att hålla på med det samt att gubben inte är särskilt teknisk av sig.

Visa signatur

NZXT Switch 810 | MSI Z77A-G45 | i7 3770K |Cooler Master Hyper 212 Plus | 8GB(2x4GB) 1600 MHz | Asus GeForce GTX 780 DC2 | Corsair CX750M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palkess:

Far min har haft samma problem med sin mail i nån månad och när de sa att det var färdigt så ville det ändå inte fungera. Har hjälpt han att byta över till en ny email nu men när jag försöker slå igång Automatisk vidarebefordring på BBB's uråldrigt designade webbmail så får jag ett '[SAVE ERROR]' på skärmen...

Ringde dem för en liten stund sen och svaret var: "Ja det är lite strul med den delen just nu, vet inte när det kommer att åtgärdas".
Tråkigt att man inte ens kan flytta till en fungerande tjänst...
En egen SMTP-server är nog inte ett alternativ för oss dels då jag inte har tid att hålla på med det samt att gubben inte är särskilt teknisk av sig.

I gmail kan du köra pop för att hämta hans bbb mejl. Vet inte vilken tjänst du kör men kolla om det går i den

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

tillfällig lösning med gmail smtp server för skicka mail BBB

Har fått hjälp av BBB att använda Gail SMTP servern och då går det att skicka mail igen med rätt avsändare. Jag använder nu både mitt gmail konto och bbb konton (har fler mailadresser men alla använder mig som relä) Lägg upp dina bb mailadresser i gmail. Använd SSL och Autentisering åtminstone för SMTP. OBS jag använder IMAP inte POP.

Kom ihåg att sen ligger alla skickad mail i skickat hos gmail förutom i den klienten som används om du har flera som jag som har 6 st.

Visa signatur

MB: ASUS ROG B450-F, CPU: AMD RYZEN 5 3600, Chassi: Fractal Define C, RAM: Corsair V DDR4 3200Mhz, GPU: ASUS RX5700 EVOOC, PSU: Corsair RM 650w, HD: Kingston A2000 1TB M.2 SSD, CPU Cooler: CM Hyper 212 RGB: MB: MSI P67A-C45, CPU: SB i5 2500K, Chassi: Antec Dark Fleet, RAM: Corsair XMS 8GB 1333Mhz, GPU: Gigabyte GTX 560 TI, PSU: Antec 520, HD: Samsung SP F3 1TB, [B]

Permalänk
Medlem

Hjälper min mamma som får samma felmeddelande med "misconduct" när vi lägger in SMTP-uppgifterna på hennes android.
Kan det verkligen stämma att felet pågått så länge?!

Skickades från m.sweclockers.com