Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Överklocka mitt fury men får blinkande skärm hjälp!

Permalänk
Avstängd

Överklocka mitt fury men får blinkande skärm hjälp!

Hej när jag ska överklocka kortet och när jag kommer upp till 1120mhz på gpun och ska börja spela nått spel så blinkar skärmen svart några gånger sen försvinner det och jag kan spela som vanligt och jag undrar varför blir det såhär? Orkar inte mitt nätagg att driva kortet eller? Jag har ett xfx 750w nätagg som jag har haft i många år nu. Går jag in på hwmonitor och kollar voltage för kortet så får det 12 voltage per lina och det är väl det de ska ha eller? Har komponenterna som finns i min signatur mvh gamerfreak87.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

Hej när jag ska överklocka kortet och när jag kommer upp till 1120mhz på gpun och ska börja spela nått spel så blinkar skärmen svart några gånger sen försvinner det och jag kan spela som vanligt och jag undrar varför blir det såhär? Orkar inte mitt nätagg att driva kortet eller? Jag har ett xfx 750w nätagg som jag har haft i många år nu. Går jag in på hwmonitor och kollar voltage för kortet så får det 12 voltage per lina och det är väl det de ska ha eller? Har komponenterna som finns i min signatur mvh gamerfreak87.

Så fort man märker problem med kortet när man övercklockat det så betyder det att kortet inte klarar den hastigheten. Börja om från stock, och dra upp klocken lite i taget tills spelen börjar bråka. Då så märker du hur mycket just ditt kort klarar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Foxmaner:

Så fort man märker problem med kortet när man övercklockat det så betyder det att kortet inte klarar den hastigheten. Börja om från stock, och dra upp klocken lite i taget tills spelen börjar bråka. Då så märker du hur mycket just ditt kort klarar.

Okej men det är ju bara några blinkningar i början i menyn för varje spel jag går in på sen kommer det inte mer. Men ok jag ska tat från början igen och se vad jag landar på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem

@gamerfreak87: Det blinkar förmodligen för att den nollställer överklockningen då den misslyckas med att belastas med de värden du har ställt in. Starta spel -> GPU belastas -> 1230 MHz är inte stabilt -> GPU ställer om till stock -> Du får bild och allt flyter på

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Syntheslizer:

@gamerfreak87: Det blinkar förmodligen för att den nollställer överklockningen då den misslyckas med att belastas med de värden du har ställt in. Starta spel -> GPU belastas -> 1230 MHz är inte stabilt -> GPU ställer om till stock -> Du får bild och allt flyter på

Så det kan va så att den drar tillbaka till stock på gpun som är 1050 på mitt sapphire fury? Det är väl något man kan se om det gör på överklocknings programmet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Syntheslizer:

@gamerfreak87: Det blinkar förmodligen för att den nollställer överklockningen då den misslyckas med att belastas med de värden du har ställt in. Starta spel -> GPU belastas -> 1230 MHz är inte stabilt -> GPU ställer om till stock -> Du får bild och allt flyter på

har kollat upp det när jag spelar med klocken på sapphire trixx och klocksen körs i den frekvens jag har dragit upp till. Jag har testat från stock som är 1050mhz till 1100mhz och klocken är stabil jag kan köra alla spel jag har i datorn utan problem utan att det kommer artefakter men i början av alla spel när jag kommer in i spelen så blinkar skärmen två till tre gånger sen är allt frid å fröjd och det är stabilt. Förstår inte vad som kan vara felet :/ vad kan annars vara felet?

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem

Ta bort alla drivrutiner med AMDs egna mjukvara. Googla bara amd driver removal eller nåt i den stilen så ska de komma fram. Installera senaste drivrutinerna och testa om det fortfarande blinkar. Det kan vara så enkelt att drivrutinerna är tjuriga eller typ att skärmen måste slå om till FreeSync när du startar ett spel vilket gör att den slår av och på displayen.

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Syntheslizer:

Ta bort alla drivrutiner med AMDs egna mjukvara. Googla bara amd driver removal eller nåt i den stilen så ska de komma fram. Installera senaste drivrutinerna och testa om det fortfarande blinkar. Det kan vara så enkelt att drivrutinerna är tjuriga eller typ att skärmen måste slå om till FreeSync när du startar ett spel vilket gör att den slår av och på displayen.

det hjälpte inte det heller! fortfarande lite blinkningar när jag ska börja spela men efter det har slutat vilket det gör efter tre blinkningar så kommer inte problemet mer och överklockningen är stabil. Jag börjar fundera på om det är nätagget som inte längre orkar ge ut tillräckligt med kräm längre man ska väl ha en viss ampere per 12v lina eller? fast går jag in och kollar på hwmonitor så får 12v linan ut 12v.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Syntheslizer:

Ta bort alla drivrutiner med AMDs egna mjukvara. Googla bara amd driver removal eller nåt i den stilen så ska de komma fram. Installera senaste drivrutinerna och testa om det fortfarande blinkar. Det kan vara så enkelt att drivrutinerna är tjuriga eller typ att skärmen måste slå om till FreeSync när du startar ett spel vilket gör att den slår av och på displayen.

Om jag ska köpa nytt nätagg vilket föredrar du? Jag gillar corsairs nätagg. Kan ett corsar RM 750w räcka då jag ska klocka mitt fury också. Räcker det nätagget eller ska man ha bättre?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

Om jag ska köpa nytt nätagg vilket föredrar du? Jag gillar corsairs nätagg. Kan ett corsar RM 750w räcka då jag ska klocka mitt fury också. Räcker det nätagget eller ska man ha bättre?

Skickades från m.sweclockers.com

Detta är poppis här på Sweclockers:
https://www.inet.se/produkt/6900036/evga-supernova-g2-750w#sp...
Test:
http://www.sweclockers.com/test/18746-evga-supernova-g2-750-w...
Såhär ser slutsatsen ut:

Citat:

Fördelar:
Stabil spänningsreglering
Rippelvärden i världsklass
Väldigt hög verkningsgrad
Bra anslutningsmöjligheter
Semipassivt
Tio års garanti
Nackdelar:
Inga nämnvärda

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Ser lovande ut! Får hoppas på att det nätagget hjälper då jag vill klocka mitt fury lite. Det nätagg jag har nu ett xfx 750w pro series har jag haft i 5-6 år så det kanske inte orkar ge den extra krämen när det överklockas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5