Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Dubbla låsskärmar i Lollipop/Marshmallow

Permalänk
Medlem

Dubbla låsskärmar i Lollipop/Marshmallow

Detta driver mig till vansinne....

Ända sen min förra telefon fick OTA till 5.0.2 har jag svurit åt detta skit... Den är sen ett par månader pensionerad och ersatt av en Motorola Moto G gen 3, som nu kör 6.0.1

Problemet är alltså att när jag trycker på powerknappen för att väcka telefon så möts jag av en helt tom skärm. Denna skärm måste "swajpas" bort för att jag ska få fram siffrorna så att jag kan slå in min pinkod och låsa upp telefon.

Jag förstår att denna första tomma skärm egentligen är till för att visa notifications... Men jag vill inte använda mig av notifications, det har jag också kryssat i...

För att förtydliga:
När min telefon är låst så vill jag att det funkar på detta sätt.....
Om jag får sms/mail/whatever så ska det plinga till och den lilla dioden ska börja blinka.
När jag då trycker på powerknappen så ska skärmen tändas upp. Då ska där finnas, längst upp en rad där det visas en symbol vad som har hänt.
Under den visas klockan.
Under klockan finns siffrorna så jag kan slå in min kod för att låsa upp telefon.

På förra telefon (Moto g, gen1) löste jag det genom att roota och lägga in coustomROM baserad på 4.4.4 (CarbonROM) för att slippa skiten.

Men jag gillar sättet att hantera permissions som introducerades med Marshmallow, så nu vill jag istället hitta en sätt att ändra detta så det funkar som jag vill att det ska funka utan att lägga in en äldre version av systemet.

Nått annat som också retar mig till vansinne är att telefon envisas med att tända upp skärmen när man stoppar i laddkabeln, inte lyckats hitta nått sätt att lösa detta heller.

Mycket tacksam om någon lyckas hjälpa mig lösa dessa 2 problem.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

@Kasken:
1: Ändring av det ligger i troligtvis under skärm eller tema inställningar, jag kan inte ge dig mer tips än så då hur/vad man ändrar kan variera mellan olika märke.

2: Har du provat att bara låta den vara, mina telefoner gör detta också, men skärmen släckts automatiskt igen efter ~10 sekunder.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Kasken:
1: Ändring av det ligger i troligtvis under skärm eller tema inställningar, jag kan inte ge dig mer tips än så då hur/vad man ändrar kan variera mellan olika märke.

2: Har du provat att bara låta den vara, mina telefoner gör detta också, men skärmen släckts automatiskt igen efter ~10 sekunder.

Tack för svaret.
Motorola kör så nära "stock/vanilla" android man kan komma utan att köra Googles egna lurar.

Söker man på nätet Ang detta så hittar man tonvis med högljutt gnäll på alla möjliga forum världen över. Men aldrig nån "fix".

Det må vara så att den slocknar efter x antal sekunder, när man stoppat i sladden, det jag vill är att den inte ska tändas eller göra nånting alls, förutom laddas då 😀

Bägge dessa saker var så självklart och enkelt innan 5.0, bara kryssa i eller ur rätt funktioner i rätt menyer så fick man det som man ville.....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Utan att läsa all text och enbart trådstart så kan jag säga - jag sitter med samma problem på min Galaxy S6 - ALLA gör det.

Och någon fix finns inte. Läste på något forum där ett flertal försökt kontakta Samsung ang. problemet och fått som svar "there is nothing we can do"....

Sluta med att jag kör utan låsskärm, vilket inte är riktigt optimalt heller.

Permalänk
Medlem

@Kasken:
Kollade lite på min Samsung J6 vilken kör "standard" Lollipop, då mina andra telefoner kör custom UI.

På den under inställningar finns det något som heter "Lock screen and security", där finns det en inställning som heter "Screen lock type" se där om det finns "PIN" finns det välj det, sen ska du förhoppningsvis slippa den förbaskade swipe biten (jag precis som dig hatade det, och var bland det första jag ändrade) och den ska gå direkt till låsskärmen där du anger den pin kod du valt i föregående steg.

Nu kan det ju vara så att denna inställning inte finns i Marshmallow, dock så kör en av mina telefoner det och det finns där, men den har som sagt custom UI.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Låter som att jag måste sätta mig in i detta lite mer då, suck.

Helt sjukt att detta vansinne tillåts så här länge, när tillomed samsungs värstingar och de flesta Nexus är drabbade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Jag störde mig lite på att inte mönsterlåskärmen kom upp direkt utan man fick svepa bort en skärm först innan den kom. Som tur var använde jag ett flipcover så då man öppnade det så tändes skärmen, sen hade jag ett mönsterlås som började med ett uppåtsvep, tex 4, 2 osv så det gick rätt smidigt att svepa 4,2 och sedan 4,2,x,x igen för att låsa upp. Störde mig lite en vecka på det sen tänkte jag inte på det mer.
Nu har jag en nexus 5x även den med flipcover, vill man se låsskärm = öppna fodralet. Vill man låsa upp = fingeravtrycksläsaren. Så på denna telefon stör man sig inte på det.
Eller alla telefoner med fingeravtrycksläsare borde inte störa sig på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Nu kan det ju vara så att denna inställning inte finns i Marshmallow, dock så kör en av mina telefoner det och det finns där, men den har som sagt custom UI.

Vill bara tillägga att min Samsung har nu uppdaterats till Marshmallow, och även om inställningen finns kvar gör den nada...
Så man kommer till den förbaskade swipe skärmen... Oh well.. man får väl lära sig leva med det.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Om något kan lösa det så är det Xposed Framework, så kan du behålla den ROM du har. Annars blir det väl att testa "alla" ROMs tills du hittar något som funkar för dig.
Det där med låsskärmen kanske går att kirra med en annan launcher, inte jätte insatt i hur launchers fungilerar

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.

Har inte haft tid att intressera mig för detta på något djupare sätt än.

Kör för tillfället helt utan skärmlås för att inte driva mig själv till att vräka skiten i golvet.

Det där med Xposed framework har jag hört mycket snack om, men aldrig satt mig in i vad det är eller hur det funkar. Får titta på det när jag har tiden o lusten.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

I min huawei kan jag kryssa" use password lock only" vilket visar siffrorna direkt. den kör android 6. Dock spelar det mindre roll när det finns fingeravtrycksläsare strategiskt placerad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

I min huawei kan jag kryssa" use password lock only" vilket visar siffrorna direkt. den kör android 6.

Huawei har custom UI (EMUI) på sina telefoner, så det finns en hel del saker som inte finns i "standard" Marshmallow.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.