Laptop som stationär. Med eller utan batteri?

Permalänk
Medlem

Laptop som stationär. Med eller utan batteri?

Är ny ägare till en ASUS ROG GL552 och har funderat lite över om jag inte borde köra utan batteri då jag i allra största utsträckning har laddaren inkopplad när jag använder den. Då jag inte ägt en laptop på många många år tog jag mig tiden att research:a för och nackdelar med detta och blev ganska ställd när jag mötte så olika åsikter och mycket påståenden utan källa.

Vissa påstår att det inte spelar någon som helst roll då batteriet inte laddas mer än till 100% och sedan hålls där (värms inte upp avsevärt). Vissa påstår att det är absolut nödvändigt att ha batteriet inne då laddaren i värsta fall kan bricka komponenterna då överspänning kan uppstå. (låter mycket märkligt, men vad vet jag?). Och vissa säger att man absolut ska köra utan med batteriet på en 80%laddning.

Någon som kan hjälpa till här och ge lite klarhet till en okunnig? Framförallt undrar jag om datorns prestanda, hälsa etc. påverkas av att köra på endast laddaren utan batteriet i.

Permalänk

@Maxy:
Det ända jag har hört angående detta är att det sliter på batteriet ganska rejält om du kör med laddaren i hela tiden men jag har inte hört något negativt om att köra utan batteri.

Edit.
angående prestandan så bör den vara oförändrad såvida laddaren kan förse datorn med tillräckligt mycket ström, kör du med originalladdaren så behöver du inte oroa dig för detta men kör du med någon annan finns risken att den inte klarar av att leverera tillräckligt många ampere.

Permalänk
Medlem

@Maxy:
Om jag säger så här:
Ett laddningsbart batteri mår absolut inte bra av att ständigt ligga på ~100. Det ska arbeta d.v.s laddas ur/upp. Dock som "perost" skriver nedan, behöver NickelMetallHybrib, Lithium batterier inte laddas ur fullständigt, som gamla NickelKadium batterier behövde, p.g.a deras tendens till att få "minneskapasitet".

Datorn kör alltid från batteriet om det sitter i, så i princip laddas det konstant om man har laddaren i (vilket sliter på batteriet?), nu laddas det visserligen inte med max hela tiden utan det "throttlar".

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Att det skulle vara farligt för datorn att använda den utan batteri har jag aldrig hört talas om. Om datorn ökar spänningen till övriga komponenter när man inte har ett batteri inkopplat så är den feldesignad.

Men oavsett så är inte moderna batterier särskilt känsliga för att laddas ofta, vilket äldre batterier kunde vara. Man får därför se upp lite med batteriråd, eftersom gamla råd inte gäller moderna batterier. Med moderna batterier så är det faktiskt bättre att ladda dem ofta än att vänta tills de blir helt urladdade. Så att ha batteriet i hela tiden gör ingen större skada om man ser på den aspekten.

Däremot så gillar inte batterier värme, så om datorn blir mycket varm och på det sättet värmer upp batteriet så kan det vara bättre att köra utan.

Det finns dock en del nackdelar med att köra utan batteri, t.ex. att det blir lättare att skada batterikontakterna på datorn, samt att datorn kommer dö direkt om man råkar dra ur strömsladden av misstag.

Edit: Jag försökte hitta Googles rekommendationer för batteriunderhåll, men de verkar inte ha kvar sidan jag tänkte på. Men här är en artikel från Swedroid som sammanfattar deras råd. Det gäller iofs. mobiltelefoner, men det är ju samma sorts batterier i laptops, bara större.

Permalänk

Min MBP har efter 6-6,5år kvar över 80% kapacitet och har under större delen av sin tid körts på laddare (fulladdat) .
Verkar med andra ord inte som batteriet inte tagit någon större mängd stryk från den behandlingen.

Varit med om ett och annat strömavbrott där man varit glad av att ha en batteribackup inbyggd i datorn. Samt att det då och då ändå händer att man behöver flytta på sig, då kan det vara skönt att ha batteriet.

Tror inte du behöver oroa dig hur som helst vad du än beslutar dig för.

Permalänk
Medlem

Gamla akumulatorer mådde inte bra av att alltid vara fulladdade, utan skulle hellre laddas in/ur konstant.
Nya mår klart bäst av att vara laddade hela tiden - och mår väldigt dåligt av att laddas ur helt.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB