Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Inaktiv

Investering - Serverburk

Halli hallå
Tänker investera i ny hårdvara för serverbruk, vill gärna hålla mig runt 15.000kr.. gärna mindre om det går!

Det jag har plockat ihop redan är detta:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9753990/ (Behöver inte vara på Inet!)
Funderar mycket på vilka ram-stickor jag ska köpa. Kommer att behöva 32GB.

Sitter på en Corsair RM 1000W PSU redan, resten behöver jag köpa in.

Burken kommer att användas främst till att hosta spelservrar (cs:go, minecraft, osv) och teamspeak.

Permalänk
Medlem

kan förstå att du vill köpa från en svensk butik men innan du gör det kolla på http://www.sweclockers.com/forum/trad/1420728-billiga-xeon-e5...
samt http://www.natex.us/category-s/1875.htm som nämns i tråden. du kan få väldigt mycket prestanda för betydligt mindre

Permalänk
Inaktiv

Tack så mycket för ditt inlägg, liandrin. Läste igenom tråden och blev lite klokare.

Är inte så kunnig när det gäller serverkomponenter. Skulle verkligen behöva eran hjälp med att plocka ihop ett prisvärt kit.
Värt att tillägga är ju också att jag helst inte vill beställa från utlandet då mycket av detta kommer hamna på delbetalning.

Permalänk
Medlem

Vad ska du köra på den?
Skulle nog också rekommendera EBAY och liknande, men det kanske inte är aktuellt då.

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Inaktiv

@jacobtr:
1x Webbserver. (Wordpress, MyBB)
1x Teamspeak-server.
1x Minecraft-server med kapacitet upp till 150 klienter.

Sen vill man ju också gärna ha lite spelrum, om man ska använda den till mer i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon276266:

@jacobtr:
1x Webbserver. (Wordpress, MyBB)
1x Teamspeak-server.
1x Minecraft-server med kapacitet upp till 150 klienter.

Sen vill man ju också gärna ha lite spelrum, om man ska använda den till mer i framtiden.

Ska man gå på Minecrafts rekommendationer lär du behöva ett mindre monster om det skall klara 150 klienter samtidigt + det andra du vill ha på servern.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Boombaaz:

Ska man gå på Minecrafts rekommendationer lär du behöva ett mindre monster om det skall klara 150 klienter samtidigt + det andra du vill ha på servern.

Det stämmer nog faktiskt.
Men jag vill gärna vara förberedd om jag ska lägga till flera servrar i framtiden.

Detta har jag lagt ihop hittils: https://www.inet.se/kundvagn/visa/9756046/burken
Är jag på rätt spår?

Permalänk
Medlem

@anon276266: Din kundvagn fungerar inte, men till just spel som minecraft, garry's mod etc skulle jag faktiskt kört på en 4790k då den har bäst single tråd prestanda. Vilket blir bäst då de servrarna inte använder sig utav multithreading. Dessutom kommer du billigt undan jämfört med xeon.

Något du bör tänkta på om server ska vara hemma hos dig är att det är väldigt populärt inom server communities att ddosa varandra för att få bort konkurrens.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Inaktiv

@leyer:
Nu så ska länken fungera.

Vi har DDoS-skydd VPN så det ska nog inte vara någon större fara.

Permalänk
Medlem

Hade köpt riktiga 24/7 prylar ist, så kolla ett MK från mullet.se
Supermicro gör riktigt fina prylar

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

@anon276266: Ska den sitta i ett datacenter eller hemma?

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Inaktiv

@Leyer:
Den ska stå hemma.

Min kundvagn känns väldigt overkill. Men det verkar inte finnas något billigare om jag ska köra på nya Intel-plattformen.

Permalänk
Medlem

@anon276266: Okej, jag var i samma situation som dig innan. Ville ha server hemma, men pga all ddos problem var jag tvungen att flytta servern till ovh. Vad har du för ddos skydd hemma menar du?

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon276266:

@Leyer:
Den ska stå hemma.

Min kundvagn känns väldigt overkill. Men det verkar inte finnas något billigare om jag ska köra på nya Intel-plattformen.

Skall du lägga dom pengarna på nya grejor hade jag köpt http://mullet.se/product.html?product_id=340581 istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon276266:

Vi har DDoS-skydd så det ska nog inte vara någon större fara.

Utveckla!

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Inaktiv

@simonw & @Leyer:
Menar att jag har VPN, jag la fram det fel. (DDoS-skydd har vi inte, dvs. Men vi blottar inte våran riktiga IP)

@aluser:
Vad är din motivation till att jag ska köpa den datorn istället?
Som jag sagt tidigare så kan jag inte så mycket om serverkomponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon276266:

@simonw:
Menar att jag har VPN, jag la fram det fel.

@aluser:
Vad är din motivation till att jag ska köpa den datorn istället?
Som jag sagt tidigare så kan jag inte så mycket om serverkomponenter.

Har du tänkt på komplikationerna som kan uppstå när du använder dig utav VPN? Kan du öppna alla portar lika enkelt? Får du en bra och stabil hastighet? Hur förändras pingen? Är VPN:en stabil? Vad gör VPN ägaren vid eventuell ddos? Hur mycket ddos klarar VPN:en? Vad händer om någon får veta din riktiga IP? Har du en dedikerad IP med VPN:en? Kan du få fler IP's om det behövs osv?

Vill inte låta för negativ men tänk igenom detta noga innan du investerar i hårdvara.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon276266:

@simonw & @Leyer:
Menar att jag har VPN, jag la fram det fel. (DDoS-skydd har vi inte, dvs. Men vi blottar inte våran riktiga IP)

@aluser:
Vad är din motivation till att jag ska köpa den datorn istället?
Som jag sagt tidigare så kan jag inte så mycket om serverkomponenter.

Riktiga serverkomponenter till skillnad från speldatorprylar + xeon som du har i ditt paket.
Du har remote konsol med ipmi vilket kan var trevligt. Du har multipla nätverkskort som standard.

Permalänk
Inaktiv

@aluser:
Kan inte betala allt på en gång, och Mullet har inte delbetalning som alternativ.
Då blir den sidan tyvärr utesluten för min del.

Skulle någon kunna ge mig några köpråd på en annan datorbutik?

Permalänk
Medlem

@anon276266:

Dustin.se/Dustinhome.se säljer en hel del servrar och komponenter till servrar. Kolla där.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Inaktiv

Vad är det för fel på kundvagnen jag la ihop?
Och varför skulle det vara bättre att köpa den du föreslog @saturday_sun?

Hjälp mig förstå! Detta är verkligen som en djungel för mig, har aldrig kollat på serverkomponenter förut och alla olika processorer osv gör mig tokig.

Permalänk
Medlem

@anon276266:
Jag drar tillbaka mitt tips.

Tänk dig Xeon-processorerna, de har ofta en motsvarighet på konsumentsidan, med samma klock m.m. Det som skiljer är olika finesser, som t.ex. trusted computing, finesser vad gäller virtualisering, stöd för mer RAM m.m.

I en server vill du generellt sett ha ECC-minnen, för att förhindra att data blir korrupt. Generellt sett är serverhårdvara mer tillförlitlig, skalbar och uppgraderingsbar. T.ex. med hotswap-diskar och nätaggregat. Du kan t.ex. byta ut en del saker medan servern fortfarande är i drift.

Jag har en server som kör Ubuntu Server, Teamspeak med 40 användare i genomsnitt, som virtualiserar en Windows Server 2012 och ytterligare en Ubuntu Server som kör tre Wordpress-bloggar och lite annan webb. Dessutom sköter den databaserna till två av norra europas mest populära Arma 3-servrar.

Den har 32GB RAM, B85-chipset, en Core i3 4170 på 3,7GHz och huserar i ett fractal design-chassi för 400, har två ganska slöa WD NAS-diskar och ett Corsair AX-nätaggregat (som jag fick på RMA).

Systerservern, som ägs av en annan klanmedlem, huserar Rust, CSGO, ARK och ARMA III körs på en Sandy Bridge-E (Core i7-39xx), minns ej riktigt vilken det är, men den har hög klock vilket krävs för tyngre spelservrar. Sandy Bridge-E motsvaras av Xeon E516XX. Tror du hittar på Wikipedia t.ex. 6700K motsvarighet i Xeon-världen. Då får du lite hum om vilken kapacitet.

Visst hade jag föredragit ECC-minnen för databasens skull, men databasen har rullat på denna maskin sen i våras och dessförinnan på en Celeron 1037U-baserad server.

Vad jag vill säga är att du inte nödvändigtvis måste köpa Xeon, även om du behöver en grym dator för 150+ minecraft. Kan tillägga att jag försökte köra en Rust-server med map i storlek 4000, det gillar inte en i3:a... 25-35% CPU-use helt utan några spelare inne.

EDIT: Servermoderkort kan också ha t.ex. dubbla NIC av bra kvalitet (Intel).

Sen tänker jag också kring det här med om servern ska tillhöra ett företag. Då ökar kraven på dataintegritet, upptid, tillgänglighet, backup m.m. Då är serverhårdvara bättre anpassad för att svara för detta. Ska du ha den hemma är det inte lika höga krav och då kan du köra med konsumentprylar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Inaktiv

För 5050kr får du detta... (liknande då den är såld)

http://www.tradera.com/item/1210/265065764/supermicro-cse216a...

Permalänk
Medlem

Hur är det med minecraft? Har för mig att mc server inte alls trådar bra? Då skulle nog 6500k/6700k + OC vara bästa ur ren prestanda punk.
Xeon CPUers största skillnad mot konsument är att dom tar mer RAM, stöd för flera CPUer och har många kärnor.

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

Mincraft för 150 anändare, jeees... Inga konsumentprylar direkt.

Sorry för icke givande inlägg.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jacobtr:

Hur är det med minecraft? Har för mig att mc server inte alls trådar bra? Då skulle nog 6500k/6700k + OC vara bästa ur ren prestanda punk.
Xeon CPUers största skillnad mot konsument är att dom tar mer RAM, stöd för flera CPUer och har många kärnor.

Tack för bra inlägg!

Skrivet av enoch85:

Mincraft för 150 anändare, jeees... Inga konsumentprylar direkt.

Sorry för icke givande inlägg.

Vad för komponenter skulle du rekommendera då?