Helt ny dator, inkl. CPU (i5-6600k) och grafikkort(GeForce 1080) som inte funkar ordentligt alls.

Permalänk

Helt ny dator, inkl. CPU (i5-6600k) och grafikkort(GeForce 1080) som inte funkar ordentligt alls.

Hallå där!
Precis köpt en dator för 16.000 kronor som inkluderar i5-6600k processor och GeForce 1080 grafikkort. Datorn byggde jag och en kompis ihop på egen hand och den funkade utmärkt första 3 veckorna. Jag installerade OBS och försökte mig på att streama ihop med mitt nya capturecard Elgato HD60 Pro.

Efter en massa om och men med att få OBS att fungera som jag ville, så fick jag till slut igång streamen men märkte då CS:GO låg runt 10-30 fps i Fullscreen mode och Windowed Fullscreen. I Windowed var FPSen runt 200-300 men då laggade OBS istället. Efter letande online en längre stund så försökte jag starta om datorn, och starta helt utan att OBS var igång. CS låg fortfarande runt 20fps och i aktivitetshanteraren visade den att 90%+ av CPUn användes konstant av BARA cs. OBS gör detsamma, tar upp all CPU, och likaså GTA V, ett spel som normal ligger på 300fps.

Har letat online i timmar, och hittar ingenting som löser mitt problem. En lösning hade varit grymt uppskattat, eventuellt bara lite medlidande.

Datorn: https://www.inet.se/kundvagn/bild/9754232/

Tack!
Jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaskyll:

Hallå där!
Precis köpt en dator för 16.000 kronor som inkluderar i5-6600k processor och GeForce 1080 grafikkort. Datorn byggde jag och en kompis ihop på egen hand och den funkade utmärkt första 3 veckorna. Jag installerade OBS och försökte mig på att streama ihop med mitt nya capturecard Elgato HD60 Pro.

Efter en massa om och men med att få OBS att fungera som jag ville, så fick jag till slut igång streamen men märkte då CS:GO låg runt 10-30 fps i Fullscreen mode och Windowed Fullscreen. I Windowed var FPSen runt 200-300 men då laggade OBS istället. Efter letande online en längre stund så försökte jag starta om datorn, och starta helt utan att OBS var igång. CS låg fortfarande runt 20fps och i aktivitetshanteraren visade den att 90%+ av CPUn användes konstant av BARA cs. OBS gör detsamma, tar upp all CPU, och likaså GTA V, ett spel som normal ligger på 300fps.

Har letat online i timmar, och hittar ingenting som löser mitt problem. En lösning hade varit grymt uppskattat, eventuellt bara lite medlidande.

Datorn: https://www.inet.se/kundvagn/bild/9754232/

Tack!
Jonas

Dum fråga men man vet ju aldrig, Har du installerat alla drivers som medföljde moderkortet?

Sen brukar man få med lite softwares för överklockning osv, har du pillat något i dom?

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk

@Ipzen: Hej! Tack för svar!
Jag har laddat ned och installerat drivrutiner till CPUn och grafikkortet. Har inte rört någonting i överklockningsväg.

Permalänk
Skrivet av jonaskyll:

@Ipzen: Hej! Tack för svar!
Jag har laddat ned och installerat drivrutiner till CPUn och grafikkortet. Har inte rört någonting i överklockningsväg.

öppna enhetshanteraren och kolla om det är något gulmarkerat ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Tycker det låter som att du har monitorsladden i moderkorts HDMI uttaget och inte använder grafikkortet

// LZ

Permalänk

@Grönahunden: Ingenting gulmarkerat, men gjorde precis (ÄNTLIGEN) ett litet breakthrough. Testade att koppla bort HDMI-sladden som gick från grafikkortet och in i capturecardet och körde CS på 300+ fps igen. Nu funkar ju datorn som den ska, då är det enda kruxet att få capturecardet att funka. Men en liten victory for now, tack för svar! Om du har något tips angående just Elgato HD60 Pro så hade det varit väldigt uppskattat, annars får man väl kalla problemet fixat för stunden.

Permalänk

@Tea42BBS: Inga felkopplade sladdar vad jag kunde se. Men gick allt och kollade om allt var som det ska och gjorde då detta. Testade att koppla bort HDMI-sladden som gick från grafikkortet och in i capturecardet och lyckades köra CS på 300+ fps igen. Nu funkar ju datorn som den ska, då är det enda kruxet att få capturecardet att funka. Men en liten victory for now, tack för svar! Om du har något tips angående just Elgato HD60 Pro så hade det varit väldigt uppskattat, annars får man väl kalla problemet fixat för stunden.

Permalänk
Medlem

En fråga, kör du dual computer setup för att streama?

För om du bara använder en dator så finns ingen anledning att köra capturecard utan då kör du antingen game capture eller monitor capture i obs. Att köra med capture card tar som jag förstått det en del resurser.

Det ihop med obs och cpu-tunga spel gör att du maxar din processor och den går på knäna.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.