Jobba på posten/tips på jobb

Permalänk
Medlem

Jobba på posten/tips på jobb

Hej! Tänkte bara fråga, hur svårt är det att få ett jobb på posten? Jag har bilkörkort och en 3 årig gymnasieutbildning (el och energiprogrammet, it och nätverk). Jag går på yrkeshögskola nu men tänker hoppa av för detta var inte min grej. Men innan jag hoppar av vill jag ha ett jobb någonstans, tänker mig typ mcdonalds eller posten där jag kan jobba tills jag hittar något annat.

Ni kanske även har lite tips på jobb som är lätta att få utöver de jag nämnde ovan.

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid ta och söka jobb hos Postnord, alt. se vad de ställer för krav på deras medarbetare. Bara en vild tanke...

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Du kan ju alltid ta och söka jobb hos Postnord, alt. se vad de ställer för krav på deras medarbetare. Bara en vild tanke...

Det ska jag naturligtvis göra

Ville bara fråga lite innan, jag har skola nu varannan vecka. Så kommer börja söka jobb nästa vecka.

Permalänk
Medlem

Du bör vara någorlunda bra på fotboll om du ska söka jobb på posten. Förutom det så har dom inga krav på läskunnighet mm

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle väl påstå att allt du nämnt är förhållandevis enkelt att få jobb på.

Permalänk
Skrivet av SexMachine:

Du bör vara någorlunda bra på fotboll om du ska söka jobb på posten. Förutom det så har dom inga krav på läskunnighet mm

Kaffe över hela skrivbordet!

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem

Ta Truckkort och jobba extra på lager/terminal.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Ta jobb på posten och se till att vara rädd om våra paket!!!!!1

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

posten / snabbmatskedja är nog bra jobb att söka om du bara vill ha något snabbt och tills vidare
eftersom du har körtkort kan du söka hos budfirmor och andra typer av jobb där man arbetar med bil, känner tex en som tidigare körde ut färdiga baguetter till olika mackar
bemanningsföretag (stor fördel om du har truckkörkort) m.m

finns alltid jobb att få och det är bara att söka även om det inte annonseras, som anställare ser man positivt på spontanansökningar om inte alltid, så väldigt ofta.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Ring dem. Säger de nej, så ringer du igen. Var trevlig men visa att du verkligen vill jobba där. Repeat tills du får jobb.

Jag är seriös - det är mer eller mindre så jag fått alla mina jobb.

Permalänk
Medlem

Håller med bärplockaren att skaffa truckkort och jobba på lager, sen är det mycket möjligt att du kan byta jobb inom företaget du jobbar på om du skulle vilja det.

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Skrivet av zibbe:

Hej! Tänkte bara fråga, hur svårt är det att få ett jobb på posten? Jag har bilkörkort och en 3 årig gymnasieutbildning (el och energiprogrammet, it och nätverk). Jag går på yrkeshögskola nu men tänker hoppa av för detta var inte min grej. Men innan jag hoppar av vill jag ha ett jobb någonstans, tänker mig typ mcdonalds eller posten där jag kan jobba tills jag hittar något annat.

Ni kanske även har lite tips på jobb som är lätta att få utöver de jag nämnde ovan.

Iofs ett tag sedan, men då gällde det att ha rätt kontakter för att ens få en timanställning / vikarieplats på Posten. Anställningsstopp... Vet inte om det ändrats ännu...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Någon som kan intyga om det som gaminggirl skrev gäller fortfarande?

Permalänk
Medlem

Nej, anställningsstoppet var på terminalsidan, och det var ett år sedan eller så, det har lyfts, iaf. senast jag fick en uppdatering.
Vad man däremot bör tänka på är att vara brevbärare är sjukt stressigt och slitsamt nu för tiden. Förutom den orimliga arbetsbördan som de flesta får, är vetskapen om att halva Sveriges befolkning anser att hela PostNord är klåpare inte så roligt. Att kvalitén har sjunkit med flera % och att ledningen anser att det fortfarande är "good enough", då det enligt EU-direktiv räcker med 85% utdelat dagen efter man skickat det, vilket innebär att själva yrkesstoltheten man förr kunde känna när paroller som "posten ska fram!", eller, "som ett brev på posten" fortfarande betydde något, är helt borta.

Som ett "stanna till på vägen till något bättre" jobb kan det så klart fungera, men gör för faaan inte som jag och fastna i 12 år...

På min arbetsplats har vi tagit in 5 nya vikarier det senaste året eller så, omsättningen är hög på personal, både vikarier som inte pallar arbetet, men även äldre medarbetare som dukar under för arbetsbelastningen, med sjukskrivningar och uppsägningar till följd. Det finns med andra ord goda chanser att kunna få komma in som timvikarie, vilket ofta leder raka vägen in i en inLASning efter några år, (se till att gå med i SEKO så att någon kan hålla koll på anställningstiden, PostNord initierar inga trygga anställningar).

Visa signatur

"Gräset är alltid vitare på vintern"

Permalänk
Medlem

Jobbade tidigare på posten som brevbärare på heltid i sex år. Allt jag kan säga är att du borde söka något annat. Riktigt risig arbetsmiljö och stress.
PostNord är ett sjunkande skepp

Permalänk
Hedersmedlem

Kan tipsa om att städarbete kan nog också vara enkelt att få. Efter att jag gick ut gymnasiet ringde jag helt enkelt till enhetschefen för städteamet på länssjukhuset i stan och fick jobb ganska fort efter det. Just hos oss tror jag omsättningen på vikarier var väldigt hög eftersom många använde det just som ett i-väntan-på-annat-arbete så de tar nog (nästan) alla de kan få. Det var visserligen ett jobb i stil med "vi ringer när vi behöver dig" men jag visade att jag skötte mig och fick i stort sett jobba heltid och en del helger också.

Permalänk
Medlem

Telefonsupport på callcenters, inte det roligaste men såna ställen söker alltid folk. Kolla lokala kontor!

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Skrivet av zlim:

Nej, anställningsstoppet var på terminalsidan, och det var ett år sedan eller så, det har lyfts, iaf. senast jag fick en uppdatering.
Vad man däremot bör tänka på är att vara brevbärare är sjukt stressigt och slitsamt nu för tiden. Förutom den orimliga arbetsbördan som de flesta får, är vetskapen om att halva Sveriges befolkning anser att hela PostNord är klåpare inte så roligt. Att kvalitén har sjunkit med flera % och att ledningen anser att det fortfarande är "good enough", då det enligt EU-direktiv räcker med 85% utdelat dagen efter man skickat det, vilket innebär att själva yrkesstoltheten man förr kunde känna när paroller som "posten ska fram!", eller, "som ett brev på posten" fortfarande betydde något, är helt borta.

Som ett "stanna till på vägen till något bättre" jobb kan det så klart fungera, men gör för faaan inte som jag och fastna i 12 år...

På min arbetsplats har vi tagit in 5 nya vikarier det senaste året eller så, omsättningen är hög på personal, både vikarier som inte pallar arbetet, men även äldre medarbetare som dukar under för arbetsbelastningen, med sjukskrivningar och uppsägningar till följd. Det finns med andra ord goda chanser att kunna få komma in som timvikarie, vilket ofta leder raka vägen in i en inLASning efter några år, (se till att gå med i SEKO så att någon kan hålla koll på anställningstiden, PostNord initierar inga trygga anställningar).

Där jag kom in bakvägen var det stopp för brevbäringen också, så de fick ha tillstånd från längre upp i kedjan för att ens ta in vikarier.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk

Vill du jobba i Grekland på support? Skicka PM för mer information isåfall.

Visa signatur

Citera vänligen