Dags för ny skärm | Standard frågor! | Hz vs FPS vs ms.

Permalänk

Dags för ny skärm | Standard frågor! | Hz vs FPS vs ms.

Hej

Då var det dags att uppgradera skärmen, sitter idag på en Dell UltraSharp™ 2707WFP (1920x1200), 6 ms.
Användningsområde: Programmering, övriga program i Windows. Spelande är sekundärt.

Grafikkort idag: NVIDIA Geoforce GTX 960 som klarar följande upplösning:
Maximum Digital Resolution = 5120x3200 at 60Hz with dual DisplayPort connectors.

IPS vs TN, tolkar jag det rätt så är det en IPS jag är ute efter.
IPS = Kontorsprogram
TN = Gaming

Fundera kring dessa men allt verkar ha fokus på Gaming, jag förstår ju att jag inte kan spela ett spel i 3840x2160 med 144Hz och FPS, och då finns det tekniker som hjälper till här för att göra att det flyter bättre iallafall.

Då kommer vi till det där med Hz vs FPS vs ms, mina gamla erfarenheter när jag gått från en CRT 60hz -> 100hz var som natt och dag både i spel i Windows iallafall, jag radar upp lite funderingar:

1. Idag kör jag som sagt 1920x1200 i 60Hz, innebär detta att jag även kör det i 60Fps? (kan jag se detta?)..
(Är typ vertikalsynk aktiverat som standard i Windows?)

Svar: ???

2. Klarar mitt grafikkort 3840x2160 i t.ex. 120Hz i Windows? (Hur vet jag detta?).
Svar: ???

3. Om jag tar ett webbläsare fönster idag och scrollar upp och ner så går det inte att läsa texten alls, är 60Hz fel, eller 7ms fel?
Svar: ???

Bara lite exempel på skärmar jag fundera på:
https://www.komplett.se/product/882181/datorutrustning/bildsk...
https://www.komplett.se/product/842553/datorutrustning/bildsk...
https://www.komplett.se/product/863372/datorutrustning/bildsk...
https://www.komplett.se/product/859681/datorutrustning/bildsk...
https://www.komplett.se/product/858036/datorutrustning/bildsk...

* Vad gör denna så bra för CAD eller vad man använder den till, spec ser ju inget märkvärdigt ut
https://www.komplett.se/product/824778/datorutrustning/bildsk...
Responstid : 8ms
Kontrastförhållande: 1000:1
Ljusstyrka: 700 cd/m²

Permalänk
Avstängd

Nej ett 960 kommer inte orka driva några spel i 120hz på 4k.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Skrivet av lakej:

Nej ett 960 kommer inte orka driva några spel i 120hz på 4k.

Det är jag fullt medveten om, men kommer det att klara driva Windows i 4k och 120Hz?
Spel är lågprioriterat i detta sammanhanget.

Permalänk
Avstängd

@ChangePassword:

Ja. Tror dock du överskattar skillnaden på 144hz i skrivbordsmiljö. Inte sitter man o läser rullande text helt klart.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Skrivet av lakej:

@ChangePassword:

Ja. Tror dock du överskattar skillnaden på 144hz i skrivbordsmiljö. Inte sitter man o läser rullande text helt klart.

Nej syftade inte på att jag vill sitta och läsa rullande text, det var bara ett exempel på att jag känner idag att skärmen inte riktigt hänger med.

Ändå nyfiken på mina frågor ovan.

Permalänk

60 hz = 60 fps

Vsync i windows? Ja min erfarenhet är att den frekvensen du ställer in i grafikkortet gäller på skrivbordet. Inget hindrar dig dock från att rendera film i 100 fps etc.

Klarar ditt grafikkort 120 fps i 4K? Allt beror på vad du gör och vilka inställningar du har. Skriva i Word? Det går säkert. Göra avancerade 3d-modelleringar, troligen inte. Mig veterligen finns det ingen 4K 120 hz skärm heller så.

Om du scrollar och inte kan läsa: det beror på hz (fps). Med en högre fps är det enklare att fokusera på rörande objekt. Ms är fördröjningen från datorn. För bara skrivbordsarbete kan msen vara hur hög som helst.

Permalänk
Medlem

Nej ditt 960 klarar max 60Hz/FPS i 4k pga att du har inte någon port som klarar mer.
Detta är i Windows som du nog förstår. (I spel kan du se tester här på SC hur ett 960 presterar)

Till vad du säger att du ska ha skärmen till tycker jag du borde hitta nån 2560*1440 eller 4k skärm med IPS.

Skriv vad du har för budget och vilken storlek du vill ha. Finns så mycket man kan säga är bra beroende på vad kan tänka dig.

/Hcz

Permalänk

@Hcz: Tack för input, jag hade tänkt mig någonstans mellan 6-10k. Storlek tänker jag minimum 27" då det är de jag har idag.
Kanske kan detta vara något för mig?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2876044

Hur vet jag hur många Hz jag kan köra olika upplösningar i, tycker inte mig hitta denna informationen någonstans.
Kollar jag idag i t.ex. NVIDIAS Control panel står det typ

1920 x 1200 (60Hz), väljer jag 800x600 står det typ samma. Misstänker att det är min skärm som begränsar att den förstår det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vilseledd:

60 hz = 60 fps

Vsync i windows? Ja min erfarenhet är att den frekvensen du ställer in i grafikkortet gäller på skrivbordet. Inget hindrar dig dock från att rendera film i 100 fps etc.

Klarar ditt grafikkort 120 fps i 4K? Allt beror på vad du gör och vilka inställningar du har. Skriva i Word? Det går säkert. Göra avancerade 3d-modelleringar, troligen inte. Mig veterligen finns det ingen 4K 120 hz skärm heller så.

Om du scrollar och inte kan läsa: det beror på hz (fps). Med en högre fps är det enklare att fokusera på rörande objekt. Ms är fördröjningen från datorn. För bara skrivbordsarbete kan msen vara hur hög som helst.

nej du har inte riktigt rätt där.
När texten bilden är oskarp så beror det på just hur snabbt pixlarna switchar. Dvs MS som är angett. Tänk på hur det var förr i tiden när tft/lcd skärmarna var det nya å heta. När du rörde musen så fick man en svans(ghosting) på muspekaren. Det e för att de hade hög ms, dvs pixlarna switchade långsamt.
Ms som du tänker på(fördröjning från datorn) e inputlag å har inget med oskarpheten att göra. du har förväxlat det med MS på snabbheten på pixlarna. Ju snabbare skärm/lägre ms desto klarare/renare/skarpare bild vid rörelse oavsett om det e i spel eller när du rör på musen eller scrollar i dokument/webbsidor. Nuförtiden anges la ms på skärmar i grå till grå, för att det ska låta bättre, men kollar man hur skärmarna presterar när det e black to black så e ms så klart högre.

högre hz = mjukare scrollning/lenare spelupplevelse. Klart hz av skärmen påverkar detmesta men det är just Hastigheten på pixlarna i sig som påverkar om det e skarpt eller ej vid rörelse.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk

@DST: Tack för bra feedback.

Men hur vet jag om jag kommer att kunna köra det med mitt grafikkort ens, nu pratar jag inte spela i full upplösning med 144 fps...
Utan vanlig Windows användning sitta i Word och scrolla min text upp och ner i upplösningen: 2560x1440 med 144Hz?

Ser ut att bli följande:
Intel Core i7-6700K Skylake Bundle

Det inbyggda: Stöd för DisplayPort med en maximal upplösning på 4096 x 2304 @ 60 Hz, hur vet man om det klarar mer än 60Hz i någon upplösning?
ASUS P10S WS, Socket-1151

HyperX FURY DDR4 2400MHz 32GB
Intel 750 400GB PCIe 3.0 HHHL SSD
Asus 27" LED FreeSync MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChangePassword:

1920 x 1200 (60Hz), väljer jag 800x600 står det typ samma. Misstänker att det är min skärm som begränsar att den förstår det.

Ja, skärmen har troligtvis bara en 60 Hz-panel, och klarar inte högre än det. Skärmen talar om för Windows vad den klarar, så Windows visar bara det i inställningarna. I sällsynta fall klarar en skärm mer än tillverkaren säger att den gör, och då kan man säga åt Windows att strunta i vad skärmen säger att den klarar genom att skapa en anpassad upplösning.

Skrivet av ChangePassword:

Det inbyggda: Stöd för DisplayPort med en maximal upplösning på 4096 x 2304 @ 60 Hz, hur vet man om det klarar mer än 60Hz i någon upplösning?

Grafikkortet har DisplayPort 1.2, som säger hur hög bandbredd grafikkortet klarar av att leverera. Det säger däremot inget om uppdateringsfrekvensen, det är skärmen som styr det. Och eftersom det vad jag känner till inte finns några DisplayPort 1.3-skärmar ännu så klarar grafikkortet i praktiken av att driva alla skärmar på marknaden (som har DP d.v.s.). För 4K@120Hz krävs däremot DP 1.3.

Det finns en utmärkt artikelserie här på Sweclockers om du vill lära dig mer om upplösningar, pixelklockor, och annat roligt.

Permalänk

@perost: Tack, skall ta och läsa igenom länken du skickade.

Men bara för att det finns en port på mitt grafikkort som klarar en viss upplösning i en viss hz innebär det väl inte att mitt kort klarar att max porten så att säga?

Kan jag på något sätt hitta fakta som säger att mitt:
GTX 960 (4GB) eller det inbygga grafikkortet på nya moderkortet klara 2560*1440, 144hz?

GTX 960 - Engine Specs:
CUDA Cores
1127Base Clock (MHz)
1178Boost Clock (MHz)
72Texture Fill Rate (GigaTexels/sec)

GTX 960 - Memory Specs:
7.0 GbpsMemory Clock
2 GBStandard Memory Config
GDDR5Memory Interface
128-bitMemory Interface Width
112Memory Bandwidth (GB/sec)

GTX 960 - Display Support:
5120x3200Maximum Digital Resolution*
2048x1536Maximum VGA Resolution
Dual Link DVI-I, HDMI 2.0, 3x DisplayPort 1.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChangePassword:

Men bara för att det finns en port på mitt grafikkort som klarar en viss upplösning i en viss hz innebär det väl inte att mitt kort klarar att max porten så att säga?

Det beror på vad du menar med att maxa porten. DisplayPort 1.2 har en pixelklocka på 720 Mhz om du läser artikeln jag länkade till, medan 2560x1440@144Hz kräver ~600 MHz. Så ett DP 1.2-kompatibelt grafikkort klarar av att driva 2560x1440@144Hz.

Sen är det ju en annan fråga om grafikkortet i fråga klarar av att rendera så många bildrutor/sek. Ett integrerat grafikkort kommer ju t.ex. inte klara av att rendera 2560x1440@144Hz annat än i de allra enklaste spelen. Men de har inga problem att mata ut den upplösningen i skrivbordsläget i Windows, t.ex. när man surfar eller liknande.

Skrivet av ChangePassword:

GTX 960 (4GB) eller det inbygga grafikkortet på nya moderkortet klara 2560*1440, 144hz?

GTX 960 har 3 st. DP 1.2 samt en HDMI 2.0 i grundutförande, så det klarar i själva verket av 4 st. 2560x1440@144Hz-skärmar samtidigt.

Sen har moderkort sällan integrerade grafikkort nu för tiden, utan det är istället processorerna som har det. 6700K klarar av 2 st. 2560x1440@144Hz-skärmar, men läget där är lite mer komplicerat. 6700K har nämligen en vanlig DP 1.2-anslutning, samt en eDP-anslutning som är till för att användas till en integrerad skärm (t.ex. i en laptop, även om just 6700K inte är en sån processor).

eDP-anslutningen kan även användas till en HDMI 2.0-port, men det kräver lite extra kretsar på moderkortet och är därför inte så vanligt. Ditt moderkort verkar inte ha det, så du kan bara ansluta en 2560x1440@144Hz-skärm till det. Skärmar som klarar 2560x1440@144Hz via HDMI 2.0 är ändå relativt sällsynta (jag känner inte till någon).

Om du kollar på specen för ditt moderkort så kommer du dock se att de skriver att HDMI-porten klarar av 4096x2160@60/24Hz, utan att specificera vilken HDMI-version det har. Det är ett fult sätt att säga att moderkortet bara använder processorns integrerade HDMI 1.4-anslutning. HDMI 1.4 klarar nämligen 4K@60Hz, men bara med reducerad färg. Det kan fungera om man t.ex. vill ansluta en TV och titta på film, men det blir inte så bra för vanligt datoranvändande.

Permalänk

Tack alla!

Då börjar jag nog närma mig ett köp...
Det kommer att bli en IPS panel, men skall jag prioritera höga Hz eller låga Ms för att få ett så bra flyt som möjligt i Windows.
(Flyttar fönster, scrollar text tabbar fram och tillbaka). Om jag tolkar tidigare inlägg så borde det vara låg Ms (med lågt input lag).

Men tänker hela tiden tillbaka på CRT tiden då höga Hz var att rekommendera (fast då hade man ju inga pixlar att tända och släcka).

Då är det typ denna misstänker jag som gäller om man är ute efter höga Hz och låga Ms.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3333873

Kollar man typ denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3021346
Responstid - 35 ms (stämmer det ens?) Black - White - Black
Responstid (GtG) - 4 ms
Bildfördröjning (min- max) 3 - 5 ms (input lag).

Permalänk

Då var det iallafall beställt lite delar.
Skärm blev det följande: https://eucomtech.eu/se/pg279q-rog-27in-ips-2560x1440.phtml

Tack alla för input!