Playstation VR - vilka här kommer köpa PSVR?

Permalänk
Medlem

Playstation VR - vilka här kommer köpa PSVR?

Oktober är här och snart släpps PSVR, alltså Playstation VR. Som trogen HTC Vive-ägare har jag länge varit skeptisk till ett VR-headset till min klena PS4:a som bara står och dammar sedan minst ett år tillbaka. Men när utbudet till Vive är så magert, samtidigt som Playstation utannonserar så många exklusiva spel, så börjar det klia lite i fingrarna såklart

Frågan är om man blir besviken på PSVR när man redan lekt med sin Vive sedan release? Upplösningen sägs ju vara sämre, och prestandan i ett PS4 är ju knappast något att hurra över. Hur tror ni att PSVR egentligen står sig mot Vive och Rift?

Det som talar för ett köp är ju såklart utbudet av spel. Nyligen kom det fram att kommande Resident Evil blir PS4-exklusivt första året, och bara den titeln är förmodligen bättre än allt som idag finns ute till Vive och Rift. Kollar man runt på bl.a. Youtube och spelsidor så verkar det som att Playstation satsar hårt på VR, och det skulle inte förvåna mig om det finns ett tiotal bra VR spel tillgängliga för alla PSVR ägare (hela spel, inte demos eller early access) lagom till jul.

Det som talar emot ett PSVR-köp är ju främst att jag redan har en Vive, som tekniskt sett är bättre, erbjuder roomscale, något högre upplösning på panelerna, har två handkontroller, 360-graders tracking och allt det tillför, mm. PSVR blir förmodligen mest sittande upplevelser vad jag förstått, och roomscale är väl bara att glömma för denna konsol, eller har jag helt fel? Dessutom måste man ju köpa både kameran och GO-kontroller försig, vilket blir en tusenlapp extra ovanpå dessa 4500 kronor som PSVR kommer att kosta.

Dessutom sägs det att den nuvarande PS4:an kan bli för klen för VR, och den nya Pro versionen ska vara kraftfullare och bättre för VR. Då är det helt plötsligt ännu en utgift att behöva köpa en uppgraderad version av konsollen.

Ja, hur som haver... trots alla frågetecken och tvivel så kan jag inte riktigt släppa tanken kring Playstation VR. Vore kul om tråden fick igång lite diskussioner så man kan få veta eran syn på saken, era funderingar och argument.

Kommer ni satsa, eller ska ni vänta på att de "bra" spelen till slut kommer till Vive och Rift?

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Avstängd

Lite sugen är jag definitivt. Har dock ingen PS4:a så då blir det inköp av en sådan också, och pro förstås, och då är det plötsligt inte så billigt längre. Å andra sidan så är mitt grafikkort för klent för Vive så det hade ju blivit ganska många tusenlappar för den lösningen också liksom. Har testat Vive ett par gånger och gillar verkligen hela VR-grejen, men det är väldigt mycket pengar hur man än gör, förutom mobilbaserade saker förstås men det känns inte som så stor mening.

Det kommer ju en hel del billiga headsets nu men de är inte mycket att ha vad jag förstår. Det bästa vore kanske om någon lyckades hacka PSVR så den funkade på en PC med Steam VR, billigt headset med hyfsad upplösning.

Hursom så är det bra att det kommer ett headset som är lite mer konsumentinriktat då det förstås kommer att innebära fler spel på alla VR-plattformar. Sony har inte råd att betala för exklusivitet för alla spel liksom.

Permalänk
Medlem

Har bokat ett paket med VR, kamera och Move motion controller. Dum som jag var trodde jag att detta paket hade release på samma gång som själva VR, men icke...Webhallen vet inte ens leveransdatum på paketet än och kön till enbart VR är lång.

Så det blir att sitta snällt i båten och vänta

Permalänk
Medlem

Ja precis, känns ändå som en dyr investering trots att PSVR är "billig" i jämförelse med Vive tex. Den stora frågan är om man verkligen kommer behöva en Playstation Pro för att till fullo utnyttja PSVR, men det återstår väl att se. I så fall kostar ju hela kalaset ungefär lika mycket som en Vive, om inte mer...

Kommer resa en del i Sydostasien i januari-februari, och funtar på att hämta hem en PSVR därifrån då det säkert blir lite billigare inkl kamera och GO kontroller, så förhoppningsvis vet jag vid det laget om Playstation VR verkligen är värt pengarna eller inte.

Det mest intressanta vore, som @snajk säger, om de lyckas "hacka" PSVR och få det att fungera med PC och Steam. Men faktum kvarstår dock, att många bra VR spel kommer förmodligen enbart släppas till Playstation.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Avstängd

SteamVR/Unity måste vara stört ooptimerad, vi lyckas knappt klämma ut godkänd grafik i konstant 90 FPS och här kommer en konsol och levererar bättre grafik

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

På grund av åksjukan så finns det i teorin väldigt få spel som skulle göra sig bra i VR. Med andra ord:

Vi har svårt att ens tänka oss ett bra VR spel.

Om vi nu, mot förmodan, kommer på ett sådant så ska det också utvecklas. Och säljas.

Nä, VR var dött innan det ens begav sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CyberVillain:

SteamVR/Unity måste vara stört ooptimerad, vi lyckas knappt klämma ut godkänd grafik i konstant 90 FPS och här kommer en konsol och levererar bättre grafik

Källa på det påståendet?

Har läst helt tvärtemot..massa nedskärningar och 30FPS..och enbart 80 graders synvinkel på PSVR..dvs..man har ingen vidvinkelseende som vi har...blir att titta igenom en tub..

Min gamla dator klarar ialf av VR-kraven...4690K+GTX970..ialf enligt Steams VR-test.

Oavsett vilket...kommer jag inte att köpa VR till någon plattform..verkar vara klumpigt och dyrt.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

SteamVR/Unity måste vara stört ooptimerad, vi lyckas knappt klämma ut godkänd grafik i konstant 90 FPS och här kommer en konsol och levererar bättre grafik

Haha, ja det är nåt jag också undrar...hur fasiken ska Playstation 4 fixa detta? Och dessutom kör ju PSVR i 120Hz va? Förmodligen blir det max 60 riktiga fps och interpolering (eller vad det nu heter) till 120fps.

Skrivet av anon15480:

På grund av åksjukan så finns det i teorin väldigt få spel som skulle göra sig bra i VR. Med andra ord:

Vi har svårt att ens tänka oss ett bra VR spel.

Om vi nu, mot förmodan, kommer på ett sådant så ska det också utvecklas. Och säljas.

Nä, VR var dött innan det ens begav sig.

Ursäkta, men talar du för dig själv eller vem är "vi"? Har du ens provat VR på Vive?

En sak är säker:
Det finns två typer av människor. Dom som älskar VR, och dom som inte provat det än

Edit:

Nej förresten...
Det finns TRE typer av människor.
Dom som älskar VR, dom som inte provat det än, och dom som inte har råd och just därför VÄGRAR prova det.

Förlåt, men jag var bara tvungen..

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Avvaktar med recensioner

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fisken1986:

Källa på det påståendet?

Har läst helt tvärtemot..massa nedskärningar och 30FPS..och enbart 80 graders synvinkel på PSVR..dvs..man har ingen vidvinkelseende som vi har...blir att titta igenom en tub..

Min gamla dator klarar ialf av VR-kraven...4690K+GTX970..ialf enligt Steams VR-test.

Oavsett vilket...kommer jag inte att köpa VR till någon plattform..verkar vara klumpigt och dyrt.

Nej allså jag har noll koll på PSVR, men SteamVR med Unity som motor är väldigt svårt att få Snappy iaf. Nästan omöjligt med realtidsskuggor tex om man har stora miljöer. På filmerna jag sett från PSVR ser det iaf bra ut, och sedan kanske de cutat corners med 30 fps iof, det kan jag inte svara på

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweViver:

Haha, ja det är nåt jag också undrar...hur fasiken ska Playstation 4 fixa detta? Och dessutom kör ju PSVR i 120Hz va? Förmodligen blir det max 60 riktiga fps och interpolering (eller vad det nu heter) till 120fps.

Kan nästan garantera dig att det är 60hz per öga allså 60hz 1920x1080 eller 120hz 960x1080, någon som lekt med siffrorna

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Jag vill ha, men avvaktar, personligen tror jag inte det kommer att slå tyvärr. Ligger lite utanför i för många områden för många tror jag.

Hoppas att jag har fel så det slår rejält, då blir det ett köp, senare, men jag är en skeptiker.. :\

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Kan nästan garantera dig att det är 60hz per öga allså 60hz 1920x1080 eller 120hz 960x1080, någon som lekt med siffrorna

Ja det skulle inte alls förvåna mig då den inte ens klarar 60fps och 1080p i majoriteten av alla vanliga titlar. Skulle inte heller förvåna mig om Pro-versionen blir ett krav för VR till slut. Den sägs åtminstone kunna fixa 1080p@60fps i alla spel. Suck...

Skrivet av anon173292:

Jag vill ha, men avvaktar, personligen tror jag inte det kommer att slå tyvärr. Ligger lite utanför i för många områden för många tror jag.

Hoppas att jag har fel så det slår rejält, då blir det ett köp, senare, men jag är en skeptiker.. :\

Det enda som får mig att bli skeptisk är trackingen på PSVR, som med en kamera förmodligen inte fixar 360 grader såsom en Vive gör, och roomscale lär den knappast ha heller. Med andra ord bara sittande VR. Jag vill ju kunna lira Resident Evil stående, kunna vända mig 360 grader, gärna ta några kliv i rummet trots vanlig förflyttning med knappar. Annars är det inte 100% VR för mig.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Kommer köpa en, är helt såld.
20% fler subpixlar än Vive, bättre svärta, ingen screendoor-effekt, bättre FOV. På papper har dom samma FOV, men efter ha provat både Vive och PSVR så känns det helt klart som PSVR har större FOV, vet inte om det är för att skärmen kommer närmre ögonen eller om det är bättre optik. (Man kan ju skjuta hela enheten fram och bak, kanske därför?)

Ja sen är ju komforten nästan 10/10, enheten är tyngre än Vive, men den känns lättare, bra gjort där.

Blir och uppgradera sin "vanliga" PS4 till en Pro när den kommer. Sen hoppas man på att det kommer något hack så man kan använda enheten till PC. Så man kan köra Flight-sim. m.m.

Hoppas verkligen PSVR lyckas, inte bara för Sony's skull utan mest för att bana vägen för framtidens VR. Få fler företag in i branschen, fler enheter, mer medium, bättre teknik, you name it.

Hoppas bara det är tillräckligt bränsle i raketen så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Sony har inte råd att betala för exklusivitet för alla spel liksom.

grejen är att det är de egen eller iaf närmast förstapartutvecklade spelen som kommer vara den stora skillnaden. PSVR har Sonys förstapartsspelutveckling bakom sig, medan konkurrenterna har tredjepart enbart.

om nu inte Facebook eller Htc får för sig försöka sälla sig till de mer intressanta spelutvecklarna..

skillnaden i bas och motivation är alltså enorm redan nu. massan av konsumenter på två konkurrerande PC-system där båda redan är en nisch på en plattform där budget är riskablare än på PS-systemet kommer vara den största risken för att VR på PC kommer få förlita sig främst på hemsnickrade moddar av befintliga "vanliga" spel.

att PSVR kommer kunna använandas även för det, genom samma hemsnickeri är ungefär 100% troligt ja. så vill man först och främst billigast ha det största möjliga utbudet så är ju valet enkelt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Kommer köpa en, är helt såld.
20% fler subpixlar än Vive, bättre svärta, ingen screendoor-effekt, bättre FOV. På papper har dom samma FOV, men efter ha provat både Vive och PSVR så känns det helt klart som PSVR har större FOV, vet inte om det är för att skärmen kommer närmre ögonen eller om det är bättre optik. (Man kan ju skjuta hela enheten fram och bak, kanske därför?)

Ja sen är ju komforten nästan 10/10, enheten är tyngre än Vive, men den känns lättare, bra gjort där.

Blir och uppgradera sin "vanliga" PS4 till en Pro när den kommer. Sen hoppas man på att det kommer något hack så man kan använda enheten till PC. Så man kan köra Flight-sim. m.m.

Hoppas verkligen PSVR lyckas, inte bara för Sony's skull utan mest för att bana vägen för framtidens VR. Få fler företag in i branschen, fler enheter, mer medium, bättre teknik, you name it.

Hoppas bara det är tillräckligt bränsle i raketen så att säga.

Hmm, mycket intressant! Bättre FOV också? Vart fick du chansen att testa PSVR? Vad jag hört så är FOV:en runt 80 grader på PSVR, jämfört med Vivens 100-110? Men är det såsom du säger så blir jag inte mindre såld nu

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Naxos:

Kommer köpa en, är helt såld.
20% fler subpixlar än Vive, bättre svärta, ingen screendoor-effekt, bättre FOV. På papper har dom samma FOV, men efter ha provat både Vive och PSVR så känns det helt klart som PSVR har större FOV, vet inte om det är för att skärmen kommer närmre ögonen eller om det är bättre optik. (Man kan ju skjuta hela enheten fram och bak, kanske därför?)

Jag har en moddad Sony HMZ-T1 och det går ju inte att komma ifrån att OLEDen i den är runt tusen ggr bättre än den i Viven. Så sjukt bra bildkvalitet! Så inte förvånande om PSVR får bättre bildkvalitet än Vive/Rift!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Hmm, mycket intressant! Bättre FOV också? Vart fick du chansen att testa PSVR? Vad jag hört så är FOV:en runt 80 grader på PSVR, jämfört med Vivens 100-110? Men är det såsom du säger så blir jag inte mindre såld nu

Här finns en FAQ som Sony la upp igår, lägg gärna in den i ditt första inlägg. Den innehåller svar på det mesta.
http://blog.us.playstation.com/2016/10/03/playstation-vr-the-...

Men som jag skrev är FOV'en enligt Sony 100 grader. Men det känns som mer, kanske är det bara helhetsupplevelsen som gör sitt jobb!
Provade PSVR på Gamescom, vet inte om det finns ställen i Sverige där man kan testa. Men i större länder som UK, US har dom demo-center i dom flesta städer och större kedjor.

Men hur mycket man kommer använda sitt VR headset vet jag inte, jag är säker på att det är mer än en "3D gimmick". Frågan är bara om teknologin/hårdvaran och mjukvarulösningarna kommer locka en till att stanna i den virtuella världen längre gaming-sessions... Återstå och se.

Subjektivt: Men för vad man får ur kartong och de spel som kommer, är det helt klart värt pengarna.

Permalänk
Medlem

@Naxos: http://www.roadtovr.com/htc-vive-hidden-mechanism-maximum-fie...

Skulle gärna skaffa PSVR, verkar bli bättre än jag trodde (spelbart), grejen är att då måste jag köpa en PS4 också och jag har redan lagt över 10k på HTC Vive och spel.

Men kanske man slår till lite längre fram då priset går ner

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Jag har en moddad Sony HMZ-T1 och det går ju inte att komma ifrån att OLEDen i den är runt tusen ggr bättre än den i Viven. Så sjukt bra bildkvalitet! Så inte förvånande om PSVR får bättre bildkvalitet än Vive/Rift!

linsmodd för VR alltså?

hur påverkade det isf upplösningsupplevelsen, med tanke på att den vertikala upplösningen då redan blir lägre med 720 istället för 1080. horisontellt blir det åas bättre med ungefär samma faktor, så jag antar att det går att få en högre FOV istället om inte det måste kompromissas bort just pga upplösningen i övrigt ändå.

WideVR Vision (TM)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Här finns en FAQ som Sony la upp igår, lägg gärna in den i ditt första inlägg. Den innehåller svar på det mesta.
http://blog.us.playstation.com/2016/10/03/playstation-vr-the-...

Men som jag skrev är FOV'en enligt Sony 100 grader. Men det känns som mer, kanske är det bara helhetsupplevelsen som gör sitt jobb!
Provade PSVR på Gamescom, vet inte om det finns ställen i Sverige där man kan testa. Men i större länder som UK, US har dom demo-center i dom flesta städer och större kedjor.

Men hur mycket man kommer använda sitt VR headset vet jag inte, jag är säker på att det är mer än en "3D gimmick". Frågan är bara om teknologin/hårdvaran och mjukvarulösningarna kommer locka en till att stanna i den virtuella världen längre gaming-sessions... Återstå och se.

Subjektivt: Men för vad man får ur kartong och de spel som kommer, är det helt klart värt pengarna.

Ah nice, tack fäör länken! Jag lägger upp den alldeles strax

Ja det är så synd att Sverige alltid ska va så sent ute med att få in prylar till butikerna, det har väl troligen att göra med vår lilla varknad trots allt.

Låter riktigt lovande hursomhelst, blir faktiskt mer och mer taggad på PSVR nu. Så länge en vanlig PS4:a kan driva den så är det ju egentligen bara runt 5 loppors investering, så det är inte som att köpa en Vive igen. Skulle iofsig aldrig byta från Vive till PSVR, jag är mer en PC människa trots allt

Nja jag tror att VR blir mycket större än vad vanlig 3D nånsin blev. Iallafall på sikt när de stora spelen börjar släppas, och framför allt när den stora massan äntligen förstår vad VR handlar om, och där tror jag Playstation kommer lyckas snabbare än både HTC och Oculus med så pass många PS4-ägare dom redan har plus deras hårda marknadsföring och stora plånbok. Och ju större marknad det blir desto mer spelutvecklare som kommer satsa ännu mer på VR.

Edit: Av någon underlig anledning kan jag inte längre redigera första inlägget. Redigera-ikonen är borta

Skrivet av xpanterx:

@Naxos: http://www.roadtovr.com/htc-vive-hidden-mechanism-maximum-fie...

Skulle gärna skaffa PSVR, verkar bli bättre än jag trodde (spelbart), grejen är att då måste jag köpa en PS4 också och jag har redan lagt över 10k på HTC Vive och spel.

Men kanske man slår till lite längre fram då priset går ner

Du lär kunna hitta PS4 väldigt billigt begagnat när Pro-versionen släpps då många kommer uppgradera. Redan nu tycker jag att PS4orna säljs billigt på Tradera och Blocket. Sen kan det va att vi blir tvungna att ha Pro versionen ändå, men då kan man hoppas att Playstation ordnar någon sorts "inbyte", tex "lämna in din gamla PS4, lägg på 1500-2000kr och få den nya Pro versionen. Vore ju inte helt fel!

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Naxos:

Kommer köpa en, är helt såld.
20% fler subpixlar än Vive, bättre svärta, ingen screendoor-effekt, bättre FOV. På papper har dom samma FOV, men efter ha provat både Vive och PSVR så känns det helt klart som PSVR har större FOV, vet inte om det är för att skärmen kommer närmre ögonen eller om det är bättre optik. (Man kan ju skjuta hela enheten fram och bak, kanske därför?)

Ja sen är ju komforten nästan 10/10, enheten är tyngre än Vive, men den känns lättare, bra gjort där.

Blir och uppgradera sin "vanliga" PS4 till en Pro när den kommer. Sen hoppas man på att det kommer något hack så man kan använda enheten till PC. Så man kan köra Flight-sim. m.m.

Hoppas verkligen PSVR lyckas, inte bara för Sony's skull utan mest för att bana vägen för framtidens VR. Få fler företag in i branschen, fler enheter, mer medium, bättre teknik, you name it.

Hoppas bara det är tillräckligt bränsle i raketen så att säga.

Vad är en ''subpixel?'' ett påhittat ord från konsolvärlden så de ska kunna sälja bättre till de okunniga? Är de typ som Microsofts ''kvalitetspixlar?

https://en.wikipedia.org/wiki/Subpixel_rendering verkar vara helt obetydligt.. vanlig RGB, som alla monitorer har..

Komforten är ju individuell..

Har läst att PSVR kommer att fungera till PC med så..

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndreaX:

linsmodd för VR alltså?

hur påverkade det isf upplösningsupplevelsen, med tanke på att den vertikala upplösningen då redan blir lägre med 720 istället för 1080. horisontellt blir det åas bättre med ungefär samma faktor, så jag antar att det går att få en högre FOV istället om inte det måste kompromissas bort just pga upplösningen i övrigt ändå.

WideVR Vision (TM)

Nej linserna har jag inte moddat så Foven är bara halva mot Viven

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Vad är en ''subpixel?'' ett påhittat ord från konsolvärlden så de ska kunna sälja bättre till de okunniga? Är de typ som Microsofts ''kvalitetspixlar?

https://en.wikipedia.org/wiki/Subpixel_rendering verkar vara helt obetydligt.. vanlig RGB, som alla monitorer har..

Komforten är ju individuell..

Har läst att PSVR kommer att fungera till PC med så..

Nej, det är inte "ett påhittat ord från konsolvärlden så de ska kunna sälja bättre till de okunniga".
Du var på rätt spår, men du har missat att Vive och Rift har inte RGB displays.

Här är ett bra svar på ämnet.
I don't get why they put so little attention to display technology difference
PSVR is a RGB display, so it means 3 sub-pixel per resolution pixel
Rift/Vive is a PenTile display, so they got only 2 sub-pixel per pixel
So, let's count subpixels!
Rift/Vive: 2160x1200x2 = 5,184,000
PSVR: 1920x1080x3 = 6,220,800 (actually 20% higher!)
So actually it's both easier for PS4 hardware to render to PSVR AND its perceivable resolution is higher. That means better colors and clarity for PSVR. How much better? Without using all the units I can't tell you for sure, but I think you could spot a difference
I think both Oculus and Valve chose PenTile for eliminating SDE and getting a better latency. If it's true than PSVR could perform worst in these terms of SDE and motion blur
p.s. That's a picture explaining PenTile and RGB subpixels difference

Saxat från: https://www.reddit.com/r/oculus/comments/4aml42/psvrs_rgb_scr...

Skulle vara intressant vad Thomas har och säga om "teorin". Ping: @Laxpudding

Permalänk
Medlem

Känns som ganska schysst lösning lösning i medium prisklass för VR så ska nog statsa version 1.5 som lär komma efter barnsjukdomarna har lösts .

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Naxos:

Nej, det är inte "ett påhittat ord från konsolvärlden så de ska kunna sälja bättre till de okunniga".
Du var på rätt spår, men du har missat att Vive och Rift har inte RGB displays.

Här är ett bra svar på ämnet.
I don't get why they put so little attention to display technology difference
PSVR is a RGB display, so it means 3 sub-pixel per resolution pixel
Rift/Vive is a PenTile display, so they got only 2 sub-pixel per pixel
So, let's count subpixels!
Rift/Vive: 2160x1200x2 = 5,184,000
PSVR: 1920x1080x3 = 6,220,800 (actually 20% higher!)
So actually it's both easier for PS4 hardware to render to PSVR AND its perceivable resolution is higher. That means better colors and clarity for PSVR. How much better? Without using all the units I can't tell you for sure, but I think you could spot a difference
I think both Oculus and Valve chose PenTile for eliminating SDE and getting a better latency. If it's true than PSVR could perform worst in these terms of SDE and motion blur
p.s. That's a picture explaining PenTile and RGB subpixels difference
http://phandroid.s3.amazonaws.com/wp-content/uploads/2011/05/PENTILEBLAH-550x351.png

Saxat från: https://www.reddit.com/r/oculus/comments/4aml42/psvrs_rgb_scr...

Skulle vara intressant vad Thomas har och säga om "teorin". Ping: @Laxpudding

Tycker det låter som säljsnack..kanske nåt som gör 0,01% skillnad..

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndreaX:

grejen är att det är de egen eller iaf närmast förstapartutvecklade spelen som kommer vara den stora skillnaden. PSVR har Sonys förstapartsspelutveckling bakom sig, medan konkurrenterna har tredjepart enbart.

Det har inte så stor betydelse för vad jag försöker säga dock. Visst, vi kommer inte att få Gran Turismo VR till PC eller nästa Uncharted men om PSVR blir en hyfsad framgång så kommer en massa tredjepartsspel att stödja den och det finns ingen anledning för utvecklarna att inte stöda SteamVR och kanske också Oculus butik då. Alltså typ nästa GTA, Borderlands, Far Cry, Resident Evil osv.

Citat:

om nu inte Facebook eller Htc får för sig försöka sälla sig till de mer intressanta spelutvecklarna..

Det är inte så långsökt när det gäller Facebook, pengar har de liksom och något får de väl göra för att försöka få tillbaka en del av pengarna de lagt på Oculus, att köpa upp några bättre studios är inte direkt ovanligt för exempelvis konsolltillverkare. Och det är inte HTC som är konkurrenten egentligen utan SteamVR och Valve är redan en spelutvecklare så spel lär komma från den änden också.

Citat:

skillnaden i bas och motivation är alltså enorm redan nu. massan av konsumenter på två konkurrerande PC-system där båda redan är en nisch på en plattform där budget är riskablare än på PS-systemet kommer vara den största risken för att VR på PC kommer få förlita sig främst på hemsnickrade moddar av befintliga "vanliga" spel.

Nja, Oculus funkar redan för SteamVR förutom där frånvaron av rörelsekontroller sätter stopp och deras lösning är ju redan på gång (hur bra den blir är en annan fråga), och det är bara en artificiell begränsning att man inte kan spela Oculus-spel med Vive som har kringgåtts en gång redan, så det är inte så mycket två konkurrerande system som två konkurrerande butiker med typ samma system. Intäkterna från dessa butiker lär inte kunna mäta sig med PSVR på ett bra tag dock, men förhoppningsvis är utvecklingen till PSVR så lik den till PC-VR att portningar kan ske såpass enkelt och billigt att det inte behöver vara en så stor investering att göra dem. Och då behöver man förstås inte ha samma intäkter där för att det ska vara värt att släppa spelen. Många av dagens spel är också byggda med några få motorer och de kommer ju att börja bygga in stöd för åtminstone Steam VR, som exempelvis Unreal Engine redan gjort, och det underlättar ju utvecklingen och minskar kostnaderna det också.

Citat:

att PSVR kommer kunna använandas även för det, genom samma hemsnickeri är ungefär 100% troligt ja. så vill man först och främst billigast ha det största möjliga utbudet så är ju valet enkelt.

Tja antagligen, men det är inte säkert att man kan få det att funka så bra. Hårdvaran (alltså headset plus rörelsedetektorer/kameror) är ganska tätt sammanknutna liksom. Samtidigt så har man väl lyckats få PS Move-kontrollerna (och Wii) att funka på PC så det kan ju gå. Det lär också komma billigare konkurrenter till PC också, det finns ju en massa (billiga och rätt kassa hittills) ARM-baserade headsets på gång från diverse kinesiska tillverkare exempelvis så steget är inte så långt att släppa ett med stöd för PC/Steam.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon15480:

På grund av åksjukan så finns det i teorin väldigt få spel som skulle göra sig bra i VR. Med andra ord:

Vi har svårt att ens tänka oss ett bra VR spel.

Om vi nu, mot förmodan, kommer på ett sådant så ska det också utvecklas. Och säljas.

Nä, VR var dött innan det ens begav sig.

Skrev en utförlig guide på hur man slipper VR-åksjuka. Admins total-butchade guiden dock samt alla mina argumenterande inlägg i tråden men behöll motståndarsidans:
Oculus-rift-Botemedel-for-aksjuka

Permalänk
Avstängd

Åksjuka har vi löst i vårt spel

https://www.youtube.com/watch?v=Lc7JgwT6Nls

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Cool lösning! Tycker verkligen det är intressant hur sinnet reagerar på olika sätt.
Har nu gjort denna lösning efter forskning eller är det ni själva som konstruerat det?

----

För er som är intresserade så ska Giantbomb livestreama lite PS VR action snart/nu!

http://www.giantbomb.com/
https://www.twitch.tv/giantbomb