Port 9987 kan ej öppnas för Teamspeak 3 Server

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Bara så tillvida att du har publikt ip. Sen kan det fortfarande vara så att banhof blockar eller din portforward i din router är fel.

Såpass.
Blir att ringa dem igen då.
Tack för informationen!

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem

Jag satte upp en VM med TS3-server körandes för ett par dagar sedan. Var fruktansvärt frustrerad då jag inte kunde ansluta på min externa-adress, bara den interna.

Jag gjorde en massa tester för att se ifall portarna var öppna, dessa visade ibland att de var öppna och ibland stängda (tror detta hade med ifall jag öppnat porten för UDP eller TCP att göra).

Efter en del googlande visade det sig att vissa routrar inte svarar på anrop på den externa adressen inifrån, dvs PCs utifrån kan ansluta på extern-ip, PCs inifrån mitt lokala nätverk måste använda den lokala adressen. Jag kopplade upp mig med hjälp av 3g-hotspot och kunde med min laptop ansluta till det externa IP:t utan problem.

Jag har aldrig varit med om något liknande, det hela förefaller ganska ologiskt för min del. Jag kände att det var värt att nämna då felet var ganska enkelt men tog mig ganska lång tid att komma fram till.

Min router är en Asus RT-66U.

En kul anekdot är att jag gjort en portforward för min ESXi-servers webbgränssnitt, detta kan jag dock komma åt via det externa IP:t även om jag sitter på ett internt IP själv. Jag tror därför att det har något med portforward via UDP att göra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Timmermans:

Hej!
Skaffade nyligen en ny router + modem för att den förra modemroutern gick sönder. Routern är en Asus RT-AC66U. Jag har portforwardat enligt anvisningar för TS3 Server. Fungerade klockrent på min förra modemrouter. Nu står det enligt yougetsignal.com att port 9987 inte är öppen men port 10011 och 30033 är öppna. Jag kan endast gå med när jag fyller i localhost som adress. Inga polare eller andra kan gå med. Har testat med DMZ men det går inte.
Vad kan jag göra så att min TS3 Server öppnas för alla? Tacksam för svar!

yougetsignal.com kan du inte lita på. En port kan bara detekteras som öppen om den är öppen och det är något vettigt som svarar på den.

Börja med att se om du kan ansluta på ditt interna nätverk via att ange serverns ip 192.168.x.y från en annan dator. När du fått det att funka kan du börja med routern.

Som nämnts i tråden så kan det ibland vara svårt att testa sitt externa ip eller dyndns namn inifrån sitt eget nätverk, så du behöver kunna testa via mobilnätet eller liknande för att vara säker på att det funkar.

Du skriver inte vad du har för ISP, men tex Banhof delar ut ickepublika IP till vissa kunder, och då kan du inte köra någon server, så det är också något som kan strula när du väl fått allt att funka internt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iDEOT:

Jag satte upp en VM med TS3-server körandes för ett par dagar sedan. Var fruktansvärt frustrerad då jag inte kunde ansluta på min externa-adress, bara den interna.

Jag gjorde en massa tester för att se ifall portarna var öppna, dessa visade ibland att de var öppna och ibland stängda (tror detta hade med ifall jag öppnat porten för UDP eller TCP att göra).

Efter en del googlande visade det sig att vissa routrar inte svarar på anrop på den externa adressen inifrån, dvs PCs utifrån kan ansluta på extern-ip, PCs inifrån mitt lokala nätverk måste använda den lokala adressen. Jag kopplade upp mig med hjälp av 3g-hotspot och kunde med min laptop ansluta till det externa IP:t utan problem.

Jag har aldrig varit med om något liknande, det hela förefaller ganska ologiskt för min del. Jag kände att det var värt att nämna då felet var ganska enkelt men tog mig ganska lång tid att komma fram till.

Min router är en Asus RT-66U.

En kul anekdot är att jag gjort en portforward för min ESXi-servers webbgränssnitt, detta kan jag dock komma åt via det externa IP:t även om jag sitter på ett internt IP själv. Jag tror därför att det har något med portforward via UDP att göra.

Se på fan!
Testade att dela internet med min telefon och inaktiverade de andra nätverkskorten.
Och det gick att komma in på TS servern då.
Det förklarar ju lite varför kompisen kunde komma in på min assetto server och köra men inte jag..
Så hur kommer man runt detta? Kan ju utan problem logga på TS via min interna ip adress till servern men assetto kan man inte välja vilket ip nummer man ska ansluta till.

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

yougetsignal.com kan du inte lita på. En port kan bara detekteras som öppen om den är öppen och det är något vettigt som svarar på den.

Börja med att se om du kan ansluta på ditt interna nätverk via att ange serverns ip 192.168.x.y från en annan dator. När du fått det att funka kan du börja med routern.

Som nämnts i tråden så kan det ibland vara svårt att testa sitt externa ip eller dyndns namn inifrån sitt eget nätverk, så du behöver kunna testa via mobilnätet eller liknande för att vara säker på att det funkar.

Du skriver inte vad du har för ISP, men tex Banhof delar ut ickepublika IP till vissa kunder, och då kan du inte köra någon server, så det är också något som kan strula när du väl fått allt att funka internt.

Mitt fungerar utmärkt via det interna nätverket men inte om jag försöker ansluta på det externa ip numret inifrån.
Kan det vara det icke publika ip numret som strular eller kan det vara routern som dummar sig?

Routern är Asus N55U

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem

Hej , Vet inte om du löst det läste lite flyktigt men du säger själv att du inte kan använda din interna adress vilket då direkt tar bort routern som ett problem. Du säger att dina brandväggar är av om det nu stämmer( Hade själv tagit bort avast då defender är likvärdigt ) så gå in i konfen för teamspeak och ställ ipn från 0.0.0.0 (som syftar på alla dina adresser men funkar inte alltid) till ipn du faktiskt har så bör du få igång det. När du kan connecta till din interna ip kan du pröva din forward.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Hej , Vet inte om du löst det läste lite flyktigt men du säger själv att du inte kan använda din interna adress vilket då direkt tar bort routern som ett problem. Du säger att dina brandväggar är av om det nu stämmer( Hade själv tagit bort avast då defender är likvärdigt ) så gå in i konfen för teamspeak och ställ ipn från 0.0.0.0 (som syftar på alla dina adresser men funkar inte alltid) till ipn du faktiskt har så bör du få igång det. När du kan connecta till din interna ip kan du pröva din forward.

Hej.

Via den interna adressen så kan jag komma åt den utan problem, däremot kanske trådskaparen inte kom åt den alls.
Vi har liknande men inte exakt samma problem.

Så jag kommer inte åt den via det externa ip numret men via det interna.
Och det kvittar om jag stänger av både routerns och datorns brandvägg så kommer jag inte åt den.

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obalaan:

Hej.

Via den interna adressen så kan jag komma åt den utan problem, däremot kanske trådskaparen inte kom åt den alls.
Vi har liknande men inte exakt samma problem.

Så jag kommer inte åt den via det externa ip numret men via det interna.
Och det kvittar om jag stänger av både routerns och datorns brandvägg så kommer jag inte åt den.

syftade mot trådskaparen.

För din del undrar jag om du kör nat eller bryggat nät till VMn ?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

syftade mot trådskaparen.

För din del undrar jag om du kör nat eller bryggat nät till VMn ?

Nat är på men provat både med och utan
Jag kör:
fiber -> converter/switch -> router -> switch -> datorerna

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obalaan:

Nat är på men provat både med och utan
Jag kör:
fiber -> converter/switch -> router -> switch -> datorerna

Till att börja med måste du brygga för att få det att funka då du inte kan göra portforwarda i windows till din vm. Så börja där. Se till att du kan pinga din vm från routern.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Till att börja med måste du brygga om du inte manuellt skapar routes för ditt vm-nät i routern. Så börja där. Se till att du kan pinga din vm från routern.

vm är virtual machine?

Har en fysisk dator som agerar server.

Så har en speldator och en server dator.

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obalaan:

vm är virtual machine?

Har en fysisk dator som agerar server.

Så har en speldator och en server dator.

Jaha var nån annan som hade använt vm. Ja då kan vi ju skippa det. Har spelservern fast ip ? Isf har du ställt default gateway ?

Sen är det så att alla routers inte stödjer nat reflekt per automatik vilket krävs för att du internt ska kunna använda den externa adressen för att komma åt en intern server.

Så då är min fråga har du pröva att gå in från en annan källa än din egen ? Kan vara så att du måste gå in via intern ip medans andra kan använda din externa.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Speldatorn har fått ett ip nummer av routern likaså servern.
default gateway är 192.168.1.1 så är ju routern
interna ip numret är 192.168.1.35 på speldatorn och 192.168.1.16 på servern.
Externa ip numret är samma oavsett vilken dator jag kollar ifrån

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Jaha var nån annan som hade använt vm. Ja då kan vi ju skippa det. Har spelservern fast ip ? Isf har du ställt default gateway ?

Sen är det så att alla routers inte stödjer nat reflekt vilket krävs för att du internt ska kunna använda den externa adressen för att komma åt en intern server.

Så då är min fråga har du pröva att gå in från en annan källa än din egen ? Kan vara så att du måste gå in via intern ip medans andra kan använda din externa.

Det går att nå teamspeak servern utifrån från mina kompisar.
Jag skulle kunna använda ts via mitt interna men det är assetto servern som jag inte kommer åt alls då man inte anger specifik ip nummer så kan inte nå min server

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obalaan:

Speldatorn har fått ett ip nummer av routern likaså servern.
default gateway är 192.168.1.1 så är ju routern
interna ip numret är 192.168.1.35 på speldatorn och 192.168.1.16 på servern.
Externa ip numret är samma oavsett vilken dator jag kollar ifrån

"Så då är min fråga har du pröva att gå in från en annan källa än din egen ? Kan vara så att du måste gå in via intern ip medans andra kan använda din externa." (Detta pga att inte en nat från interna nätetet till interna nätetet skapats..) Kallat nat-reflect.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obalaan:

Det går att nå teamspeak servern utifrån från mina kompisar.
Jag skulle kunna använda ts via mitt interna men det är assetto servern som jag inte kommer åt alls då man inte anger specifik ip nummer så kan inte nå min server

Okej. Då är det för att din nat saknar reflection ska kolla om du kan skapa manuella nat:s på din router.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Okej. Då är det för att din nat saknar reflection ska kolla om du kan skapa manuella nat:s på din router.

Nat är avstängd för tillfället.
Kan prova att sätta på det igen?

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obalaan:

Nat är avstängd för tillfället.
Kan prova att sätta på det igen?

Nat krävs för att dina interna enhter ska få internet så det tror jag inte. Kan du specificera vad inställningen du syftar på heter ? Såg under firewall generall att det finns nat relection asus på en bild. Går det ställa till nåt annat ? Finns inställningen ? Om inte ändra till merlin firmware.

Det verkar som du måste byta till merlin efter lite googlande.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Nat krävs för att dina interna enhter ska få internet så det tror jag inte. Kan du specificera vad inställningen du syftar på heter ? Såg under firewall generall att det finns nat relection asus på en bild. Går det ställa till nåt annat ? Finns inställningen ? Om inte ändra till merlin firmware.

Det verkar som du måste byta till merlin efter lite googlande.

Då får jag pilla i det i den.
Tack för hjälpen/supporten

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Skrivet av iDEOT:

Jag satte upp en VM med TS3-server körandes för ett par dagar sedan. Var fruktansvärt frustrerad då jag inte kunde ansluta på min externa-adress, bara den interna.

Jag gjorde en massa tester för att se ifall portarna var öppna, dessa visade ibland att de var öppna och ibland stängda (tror detta hade med ifall jag öppnat porten för UDP eller TCP att göra).

Efter en del googlande visade det sig att vissa routrar inte svarar på anrop på den externa adressen inifrån, dvs PCs utifrån kan ansluta på extern-ip, PCs inifrån mitt lokala nätverk måste använda den lokala adressen. Jag kopplade upp mig med hjälp av 3g-hotspot och kunde med min laptop ansluta till det externa IP:t utan problem.

Jag har aldrig varit med om något liknande, det hela förefaller ganska ologiskt för min del. Jag kände att det var värt att nämna då felet var ganska enkelt men tog mig ganska lång tid att komma fram till.

Min router är en Asus RT-66U.

En kul anekdot är att jag gjort en portforward för min ESXi-servers webbgränssnitt, detta kan jag dock komma åt via det externa IP:t även om jag sitter på ett internt IP själv. Jag tror därför att det har något med portforward via UDP att göra.

Tack för informationen. Jag kan tyvärr inte ansluta till servern på något annat nätverk eller dator vare sig med intern eller extern IP. Börjar få slut på idéer :/

Visa signatur

Less is more

Permalänk
Skrivet av giplet:

yougetsignal.com kan du inte lita på. En port kan bara detekteras som öppen om den är öppen och det är något vettigt som svarar på den.

Börja med att se om du kan ansluta på ditt interna nätverk via att ange serverns ip 192.168.x.y från en annan dator. När du fått det att funka kan du börja med routern.

Som nämnts i tråden så kan det ibland vara svårt att testa sitt externa ip eller dyndns namn inifrån sitt eget nätverk, så du behöver kunna testa via mobilnätet eller liknande för att vara säker på att det funkar.

Du skriver inte vad du har för ISP, men tex Banhof delar ut ickepublika IP till vissa kunder, och då kan du inte köra någon server, så det är också något som kan strula när du väl fått allt att funka internt.

Tack för informationen. Alla datorer på samma nätverk kan ansluta till servern via den interna IPen. Ingen utifrån kan ansluta tyvärr. Har Bjärekraft.

Visa signatur

Less is more

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Timmermans:

Tack för informationen. Alla datorer på samma nätverk kan ansluta till servern via den interna IPen. Ingen utifrån kan ansluta tyvärr. Har Bjärekraft.

Lägg ut en skärmdump på dina port forward-inställningar i routern.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Lägg ut en skärmdump på dina port forward-inställningar i routern.

http://imgur.com/a/IZPgl

Här har du!
Har testat att byta protolkoll också.

Visa signatur

Less is more

Permalänk
Skrivet av giplet:

yougetsignal.com kan du inte lita på. En port kan bara detekteras som öppen om den är öppen och det är något vettigt som svarar på den.

Börja med att se om du kan ansluta på ditt interna nätverk via att ange serverns ip 192.168.x.y från en annan dator. När du fått det att funka kan du börja med routern.

Som nämnts i tråden så kan det ibland vara svårt att testa sitt externa ip eller dyndns namn inifrån sitt eget nätverk, så du behöver kunna testa via mobilnätet eller liknande för att vara säker på att det funkar.

Du skriver inte vad du har för ISP, men tex Banhof delar ut ickepublika IP till vissa kunder, och då kan du inte köra någon server, så det är också något som kan strula när du väl fått allt att funka internt.

Har Bjärekraft! Snackat med supporten men de hade ingen aning. Kanske får öppna ett tekniskt ärende då..

Visa signatur

Less is more

Permalänk
Medlem

@Timmermans: det jag funderar lite på är om Bjärekraft har gjort samma sak som Bahnhof har börjat göra, och det är att köra en så kallad CG-NAT, då kan sådanna här saker ställa till lite problem, det innebär att de "externa" IP som du får på din router i själva verket inte är en extern IP, utan de kör i sin tur med en NAT.

De du kan kolla är ju att din routers externa ip och den ip adress som du får vid valfri whatsmyip googling stämmer överens. Bara för att vara på den säkra sidan

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Skrivet av Linkus:

@Timmermans: det jag funderar lite på är om Bjärekraft har gjort samma sak som Bahnhof har börjat göra, och det är att köra en så kallad CG-NAT, då kan sådanna här saker ställa till lite problem, det innebär att de "externa" IP som du får på din router i själva verket inte är en extern IP, utan de kör i sin tur med en NAT.

De du kan kolla är ju att din routers externa ip och den ip adress som du får vid valfri whatsmyip googling stämmer överens. Bara för att vara på den säkra sidan

Alright! Hittar jag min externa ip för routern på 192.168.1.1 eller? Tack!

EDIT: Kollade nyss och min routers IP stämmer överens med IP som kommer upp på whatsmyip! Har haft det portforwardat innan med Bjärekraft men fungerar inte nu är jag bytte från modemrouter till enskilt modem och router.

Visa signatur

Less is more

Permalänk

Kan tänka mig att om folk ansluter till min Hamachi så skulle det fungera att ansluta till servern via den med min IPv4 adress men de hela känns ju väldigt omständligt.

Visa signatur

Less is more

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmermans:

Kan tänka mig att om folk ansluter till min Hamachi så skulle det fungera att ansluta till servern via den med min IPv4 adress men de hela känns ju väldigt omständligt.

En sak i taget ta reda på först om du kör under NAT från ISP eller om du får ett riktigt publikt ip.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Sätt alla portar på "both". Mystiskt att det inte fungerar. Jag har en likadan router som dig och en dedikerad serverdator för ts. Måste själv connecta via det interna IP:t. NAT skall givetvis vara aktiverat annars fungerar väl ändå inte portforwarding...

Tills det löst sig, kom in på "swes.bot.nu" så länge. Här finns många spelsugna själar

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Skrivet av Commander:

En sak i taget ta reda på först om du kör under NAT från ISP eller om du får ett riktigt publikt ip.

Det gör jag alltså genom att ringa Bjärekraft eller?

Visa signatur

Less is more