Permalänk
Medlem

Databygge

Hej, första gången som jag bygger en egen dator. Skulle behöva hjälp med sladdar.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9765246/namnlos
Har köpt det ^
+ Geforce GTX 1070

Vilka sladdar skulle jag behöva köpa för att få ihop datorn? Märkte att vissa sladdar var utdaterade nu när delarna kom.

Tack i förväg

Permalänk
Hedersmedlem

Det enda du eventuellt skulle kunna behöva är en kabel till skärmen. Vad är det annars för kablar som du tycker är utdaterade?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Atheera:

Hej, första gången som jag bygger en egen dator. Skulle behöva hjälp med sladdar.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9765246/namnlos
Har köpt det ^
+ Geforce GTX 1070

Vilka sladdar skulle jag behöva köpa för att få ihop datorn? Märkte att vissa sladdar var utdaterade nu när delarna kom.

Tack i förväg

vilka sladdar syftar du på? Vad hade du tänkt dig använda för Chassi? Gammal Chassi eller?

Permalänk
Medlem

@anon254573: Ja, ett gammalt chassi från ungefär 3 år sedan, jag behöver en sladd som går till strömknappen, skulle behöva en cpu fläkt också sen vet jag inte riktigt vad mer s:

Permalänk
Medlem

@giplet: Nej, jag menade inuti datorn. verkar som att många små sladdar inte var ikluderade i nåt av det jag köpte

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Atheera:

@SilverB01: Ja, ett gammalt chassi från ungefär 3 år sedan, jag behöver en sladd som går till strömknappen, skulle behöva en cpu fläkt också sen vet jag inte riktigt vad mer s:

Okej! Angående sladden till power knappen har jag ingen aning om ifall dem säljer. Brukar alltid finnas i Chassit då kablarna följer med oftast eller alltid tror jag
Inte sugen på köpa nytt chassi? Finns rätt fina chassi för ca 700kr.

Cpu fläkt finns det massor av, om du är lite mer tydligt så kanske du får mer hjälp av andra.
Ska du överklocka cpun? Ser att du har valt 6700k. Vill du ha fläkt eller vattenkylare?
Vill du ha nånting billigt kan jag rekommendera :

https://www.netonnet.se/art/komponenter/kylning/processorkyln...

https://www.netonnet.se/art/komponenter/kylning/processorkyln...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atheera:

@SilverB01: Ja, ett gammalt chassi från ungefär 3 år sedan, jag behöver en sladd som går till strömknappen, skulle behöva en cpu fläkt också sen vet jag inte riktigt vad mer s:

Sladdarna som går till chassits front-panel följer med chassit vid köp, inte moderkortet eller någon annan komponent. Är sladden sönder eller finns det bara inte någon? Vad heter chassit och vilken modell är det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@anon254573: Jo det är väl lika bra att köra på ett nytt chassi antar jag. okej, tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

@Kote: det är ett HAF tower från coolermaster, vet inte vilken modell. bestämde mig för att köra på en ny chassi bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atheera:

@giplet: Nej, jag menade inuti datorn. verkar som att många små sladdar inte var ikluderade i nåt av det jag köpte

Bygger du en gaming dator?
Lite overkill med en i7?
Räcker med den här i5-6600K & billigare
https://www.inet.se/produkt/5311107/intel-core-i5-6600k-3-5-g...

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nepo:

Bygger du en gaming dator?
Lite overkill med en i7?
Räcker med den här i5-6600K & billigare
https://www.inet.se/produkt/5311107/intel-core-i5-6600k-3-5-g...

Det kanske räcker med en i5, men i7 är betydligt mer framtidssäkert. För ett tusen kronor mer så är i7 ett givet val enligt mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kote:

Det kanske räcker med en i5, men i7 är betydligt mer framtidssäkert. För ett tusen kronor mer så är i7 ett givet val enligt mig.

https://youtu.be/EhaB1dqYv_I?t=2m9s

Va ju exakt likadan som i7 om du klockade den till 4.5Ghz då i7 låg på 4.6Ghz OC.
Visst är den framtidssäker men du kommer väldigt långt med i5 också.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kote:

Det kanske räcker med en i5, men i7 är betydligt mer framtidssäkert. För ett tusen kronor mer så är i7 ett givet val enligt mig.

https://youtu.be/EhaB1dqYv_I?t=2m9s

Skulle jag ha råd en 6700k skulle jag ha valt det istället för 6600k! Håller helt klart med dig!

Permalänk
Inaktiv

6600k och 6700 är lika bra för spel, inga är dåliga. Har man råd med 6700k så kör på det.

Permalänk
Medlem

Uppdatering av bygget:
Har kopplat in allting, provade en massa saker, allt ser annorlunda ut från vad du hade tänkt dig.
Datorn startar men visar ingen bild och fläkten i nätaggregatet funkar inte och fläktarna på gfx kortet slutar fungera efter en stund.
Några funderingar på vad det kan vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nepo:

Va ju exakt likadan som i7 om du klockade den till 4.5Ghz då i7 låg på 4.6Ghz OC.
Visst är den framtidssäker men du kommer väldigt långt med i5 också.

Nja, kollar du igen så är skillnaden väldigt stor i vissa spel. Framförallt när det kommer till lägsta FPS och stutter!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Atheera:

Uppdatering av bygget:
Har kopplat in allting, provade en massa saker, allt ser annorlunda ut från vad du hade tänkt dig.
Datorn startar men visar ingen bild och fläkten i nätaggregatet funkar inte och fläktarna på gfx kortet slutar fungera efter en stund.
Några funderingar på vad det kan vara?

Har du kopplat alla kablar rätt från nätaggregatet?
Kolla att de verkligen sitter som de ska.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Atheera:

Uppdatering av bygget:
Har kopplat in allting, provade en massa saker, allt ser annorlunda ut från vad du hade tänkt dig.
Datorn startar men visar ingen bild och fläkten i nätaggregatet funkar inte och fläktarna på gfx kortet slutar fungera efter en stund.
Några funderingar på vad det kan vara?

Nätagget är semipassivt, vilket betyder att det inte startar fläktarna förrän belastningen går över ca 40% av nätaggets kapacitet. Det kan mycket väl vara så att grafikkortet gör samma. Att fläktarna varvar upp först och sedan hittar en betydligt lägre hastighet har varit vanligt länge. Jag hade utgått ifrån att det är normalt.

Har du kopplat in separat ström till grafikkortet?
Vad kopplar du in bildskärmen med för kabel? Har du provat olika utgångar på grafikkortet?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@giplet: Stor uppdatering, skriver nu från datorn. Allt verkar funka, har inte testa ett spel än men allting verkar gå väldigt segt fortfarande.
Seg start, allting bara tar lite längre tid än jag hade förväntat mig för nästan 13 tusen.

Finns det något jag kan göra för att öka hastigheten på allt?
Behöver man göra något annat med ssd än att koppla in den?

Jag klickade på f8 i EUFI Bios menyn sen min ssd och så startade datorn.

Permalänk
Medlem

@giplet: Så, jag försökte starta League of Legends.. 3-10 fps på lägsta grafiken... Jag vet inte vad som är fel, behöver jag fixa en ny cpu fläkt eller har jag nån inställning fel i datorn?

Permalänk
Medlem

Kolla temperaturerna på processorn med typ hwmonitor eller liknande. Låter som om det skulle kunna vara värmeproblem för processorn. Om du installerat OS på ssd så ska det inte vara något speciellt du kan göra, titta så att du har ahci påslaget för ssd:en i bios eventuellt.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Medlem

@Atheera: Jag tror.. att du behöver någon som vet vad dom gör som kommer och hjälper dig.

Skriv var du bor så kanske någon vänlig själ kommer o tittar på din dator för en pizza.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Atheera:

@giplet: Stor uppdatering, skriver nu från datorn. Allt verkar funka, har inte testa ett spel än men allting verkar gå väldigt segt fortfarande.
Seg start, allting bara tar lite längre tid än jag hade förväntat mig för nästan 13 tusen.

Finns det något jag kan göra för att öka hastigheten på allt?
Behöver man göra något annat med ssd än att koppla in den?

Jag klickade på f8 i EUFI Bios menyn sen min ssd och så startade datorn.

I din länkade kundvagn ligger det en K-processor. Så vitt jag förstått levereras dessa utan kylare. Det är väl inte så att du kör datorn utan kylning på CPU'n? I så fall ska du sluta använda den omedelbart och montera en CPU-kylare innan du fortsätter.

Har du installerat om Windows på SSD'n, eller är det någon disk från gammal dator som bootar? Vilken version av Windows kör du?
Första starten med en ny Windows 10 installation brukar vara lite seg, men sedan bör din dator starta väldigt snabbt.

Har du kopplat in bildskärmen till grafikkortet och inte till moderkortet?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du anslutit skärmen till uttaget som sitter i moderkortet? Isåfall ska det bara vara att flytta kabeln till grafikkortet så bör det genast gå bättre!

För med delarna du har så ska man vara på gränsen till att ha problem med för MYCKET fps istället för tvärtom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

I din länkade kundvagn ligger det en K-processor. Så vitt jag förstått levereras dessa utan kylare. Det är väl inte så att du kör datorn utan kylning på CPU'n? I så fall ska du sluta använda den omedelbart och montera en CPU-kylare innan du fortsätter.

Har du installerat om Windows på SSD'n, eller är det någon disk från gammal dator som bootar? Vilken version av Windows kör du?
Första starten med en ny Windows 10 installation brukar vara lite seg, men sedan bör din dator starta väldigt snabbt.

Har du kopplat in bildskärmen till grafikkortet och inte till moderkortet?

Ligger en K CPU i kundvagnen men ingen CPU kylare, så högst troligt är detta fallet.

TS, hade du redan kylare liggandes som du monterade in? isåfall, använde du ny kylpasta? Om du inte använde kylpasta är nog din CPU lagom varm och det är därför, om du inte alls har en kylare är den... varm, och du bör inte använda burken förens du införskaffat dig en kylare.

Permalänk
Medlem

@giplet: Jo jag trodde nästan att det var kylaren, jag har min gamla i.
https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-e...
Skulle den vara bra/passa?
jag har en DP converter och den skärmen funkar inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atheera:

@giplet: Jo jag trodde nästan att det var kylaren, jag har min gamla i.
https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-e...
Skulle den vara bra/passa?
jag har en DP converter och den skärmen funkar inte.

Hyper212 är en helt ok kylare, dock vet jag inte hur mycket du kan överklocka med den, använde du ny kylpasta när du la in den gamla kylaren? annars är det därför det går åt skogen.

Permalänk
Medlem

@anon254573: Köpte själv nyligen ett 6700k, rekommenderas starkt!
Har dock aldrig använt 66'an, så ska väl egentligen inte yttra mig haha!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av brixinho:

@SilverB01: Köpte själv nyligen ett 6700k, rekommenderas starkt!
Har dock aldrig använt 66'an, så ska väl egentligen inte yttra mig haha!

Storr Grattis till köpet, bara att njuta av