Raspberry PI osmc HDMI/ljud-problem

Permalänk
Medlem

Raspberry PI osmc HDMI/ljud-problem

Hej!

Jag använder en Raspberry PI 3(OSMC) som HTPC. Inkopplad till TV (Samsung) med HDMI som i sin tur är kopplad till en NAD-förstärkare med optisk ljudkabel. Allt funkar OK när TVn är på men ibland vill jag lyssna på musik och ha TVn avstängd (det är en plasma som drar massa ström). Problemet är att ljudet dör när jag stänger av TVn. Går detta att lösa? har googlat som en tok men hittar inget :S

Permalänk
Medlem

Frågor ang Raspberry Pi och liknande tas lämpligen i http://www.sweclockers.com/forum/141-enkortsdatorer

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

@Fugazi: njae. Det du är ute efter att skicka ljudet till stärkaren fast TV:n är avslagen? Genom TV:n?

Antingen: Ge tusan i att slå av TV:n (tråkig lösning), eller så skaffar du ett ljudkort med optisk ut som du drar direkt till NAD:en (men använder du TV:n till annat är det tråkigt).

Eller så skaffar du en stärkare du kopplar in i mitten av allt, som pratar HDMI och ARC.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Ah, det var alltså svårare än jag trodde. Tror jag får leva med det då