Tvist ang dator

Permalänk
Medlem

Tvist ang dator

Jag köpte en dator av ett företag för typ 1.5 år sedan för att spela på men har inte fungerat där det har laggats osv, vi upprepade inlämningar till företaget har de inte kunnat inte hitta nåt fel, även inlämnad till ett annat företag där de inte hittade fel men kunde konstatera att det laggades.

Nu har jag fått rätt från ARN att häva köpet men säljaren säger att jag inte får hela summan tillbaka pga Nyttoavdrag och för en trasig usb port på moderkortet som jag har orsakat. Datorn har använts men inte till det ändamål som den var köpt för.

Är det ok att de gör sånna avdrag?

Permalänk
Medlem

Inte jurist men så här rakt upp och ner verkar det rimligt.
Den är ju värd 0:- för dem nu.

Hade inte varit OK om ni kommit fram till detta för ett år sedan.

Permalänk
Skrivet av Bilo:

Jag köpte en dator av ett företag för typ 1.5 år sedan för att spela på men har inte fungerat där det har laggats osv, vi upprepade inlämningar till företaget har de inte kunnat inte hitta nåt fel, även inlämnad till ett annat företag där de inte hittade fel men kunde konstatera att det laggades.

Nu har jag fått rätt från ARN att häva köpet men säljaren säger att jag inte får hela summan tillbaka pga Nyttoavdrag och för en trasig usb port på moderkortet som jag har orsakat. Datorn har använts men inte till det ändamål som den var köpt för.

Är det ok att de gör sånna avdrag?

Ingen aning om det är rätt att göra ett sånt avdrag... Men tycker du ska vara lite vresig som vi hade sagt här och kräva hela summan tillbaks eftersom datorn inte har funkat till det den va gjord för... Anser att om dem sagt ''spel-dator eller Gaming-dator'' så ska datorn funka till detta och inte lagga när du spelar spel.

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter rimligt att det blir avdrag och speciellt om du själv har förstört en usbport men hur stort avdrag handlar det om ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nyttoavdrag finns. De använder sig av 44 § 1 st. Konsumentköplagen "Hävs köpet, skall köparen ge ut den avkastning av varan som han har fått samt betala skälig ersättning, om han har haft annan nytta av varan".

Permalänk
Medlem
Skrivet av john00133:

Ingen aning om det är rätt att göra ett sånt avdrag... Men tycker du ska vara lite vresig som vi hade sagt här och kräva hela summan tillbaks eftersom datorn inte har funkat till det den va gjord för... Anser att om dem sagt ''spel-dator eller Gaming-dator'' så ska datorn funka till detta och inte lagga när du spelar spel.

Vad man kan kräva här tycker inte jag är en självklarhet. Vad är ens en spaldator?? Frågar man Blocket så klassas ta mig fan allt som speldatorer. Bara det går att starta CS så räknas det som "brutal speldator". Ingenting om upplösning, bildfrekvens eller fps nämns i dessa sammanhang. Frågar man en konsolspelare så flyter konsolspelen helt otroligt. För mig är 30 - 60 FPS som konsolerna i bästa fall spottar ut INTE bra flyt. Så vad är det TS vill reklamera för egentligen? Vad är det som laggar, vad räknas som lagg?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bilo:

Jag köpte en dator av ett företag för typ 1.5 år sedan för att spela på men har inte fungerat där det har laggats osv, vi upprepade inlämningar till företaget har de inte kunnat inte hitta nåt fel, även inlämnad till ett annat företag där de inte hittade fel men kunde konstatera att det laggades.

Nu har jag fått rätt från ARN att häva köpet men säljaren säger att jag inte får hela summan tillbaka pga Nyttoavdrag och för en trasig usb port på moderkortet som jag har orsakat. Datorn har använts men inte till det ändamål som den var köpt för.

Är det ok att de gör sånna avdrag?

Säljaren har rätt att göra ett nyttoavdrag. Du har rätt till ränta på originalbeloppet. Det vanliga är att man kvittar dessa.
I detta fallet har dock en USB-port gått sönder beroende på hur du har använt produkten och det måste du så klart stå för. Så det är helt rätt att du inte kan räkna med att få betala hela beloppet. Hur mycket vill de dra av?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det låter rimligt att det blir avdrag och speciellt om du själv har förstört en usbport men hur stort avdrag handlar det om ?

datorn köptes för 5500kr och de vill göra avdrag för moderkortet runt 800kr och avdrag på 30-40% på Nyttoavdrag

Permalänk
Medlem

@YamahaDGX630:

CS laggar inte men GTAV laggar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bilo:

@YamahaDGX630:

CS laggar inte men GTAV laggar

För det priset är det inte konstigt att GTAV laggar om jag ska vara ärlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Säljaren har rätt att göra ett nyttoavdrag. Du har rätt till ränta på originalbeloppet. Det vanliga är att man kvittar dessa.
I detta fallet har dock en USB-port gått sönder beroende på hur du har använt produkten och det måste du så klart stå för. Så det är helt rätt att du inte kan räkna med att få betala hela beloppet. Hur mycket vill de dra av?

hur menar du ränta kvittar nyttoavdrag, räntan är väl inte så mycket på 5500kr

Permalänk
Medlem

Egentligen är det helt sjukt att du får häva köpet då den datorn förmodligen inte ens är till för spel...

Permalänk
Skrivet av Bilo:

@YamahaDGX630:

CS laggar inte men GTAV laggar

Okej så du köper en dator för 5500kr och sen vill du lämna tillbaks den för att GTAV laggar?

Vad är det för specs?
Låter som du har köpt en för dålig dator.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bilo:

@YamahaDGX630:

CS laggar inte men GTAV laggar

Vilka inställningar, vad är lagg för dig? Precis som jag skrev innan så kan 30 fps anses helt laggfritt för en konsolspelare, medan jag själv avskyr så lågt flyt.

Skrivet av wRRM:

För det priset är det inte konstigt att GTAV laggar om jag ska vara ärlig.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Egentligen är det helt sjukt att du får häva köpet då den datorn förmodligen inte ens är till för spel...

Att ARN går med på detta är ju helt sjukt egentligen. Men ibland kanske det lönar sig att vara dumsnål.

Datorn presterar helt efter priset du betalade för den. Det är inga fel på datorn.

Permalänk
Medlem

Ge oss specarna på datorn!

Permalänk
Skrivet av Bilo:

datorn köptes för 5500kr och de vill göra avdrag för moderkortet runt 800kr och avdrag på 30-40% på Nyttoavdrag

Man får ingen "speldator" för 5500kr, möjligtvis en begagnad. Vad sitter det ens för grafikkort och processor i den? Sen är u tolkningen av en speldator rätt olika, själv hade jag inte kallat något för en speldator som inte klarar av de senaste spelen på iaf medium-höga inställningar i två år.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Egentligen är det helt sjukt att du får häva köpet då den datorn förmodligen inte ens är till för spel...

Datorn var köpt för det ändamålet och det talade jag om för försäljaren och han sa att det ska klara det

Permalänk
Skrivet av Bilo:

Datorn var köpt för det ändamålet och det talade jag om för försäljaren och han sa att det ska klara det

Tyvärr har säljarna ofta ingen aning om hur bra delarna i en dator är för olika ändamål. I alla fall inte på stora elektronikkedjor. Vart köpte du datorn?

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Ge oss specarna på datorn!

AMD FX-4300 X4 3.8GHz

MSI GeForce GTX750 2GB

Crucial DDR3 PC1600 8GB CL11

Seagate Barracuda 1TB SATA6 64MB 7200RPM

Permalänk
Medlem

Vad har din dator för specifikationer. Vilka andra spel kör du och under vilka inställningar? Dator för 5500 för ett par år sedan kan ju tänkas inte ha kräm nog för att köra GTA V stutterfritt. Testa kör 3DMark och jämför med liknande konfigurationer.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bilo:

AMD FX-4300 X4 3.8GHz

MSI GeForce GTX750 2GB

Crucial DDR3 PC1600 8GB CL11

Seagate Barracuda 1TB SATA6 64MB 7200RPM

Japp. GTA V borde fungera riktigt dåligt! Din dator presterar precis i linje med vad den ska göra. Att du får pengar tillbaka är helt fantastiskt. Bara tacka och ta emot!

Det är absolut inget fel på din dator.

Permalänk
Medlem

ok, vill uppdatera mitt tidigare svar till.... vilken %#%# skitdator. Inte konstigt att det rullar på som sirap. Datorn gör nog vad den är tänkt till så de är nog storsinta till och med.

Ledsen Bilo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radioactiv:

Tyvärr har säljarna ofta ingen aning om hur bra delarna i en dator är för olika ändamål. I alla fall inte på stora elektronikkedjor. Vart köpte du datorn?

Vill inte hänga ut de i hopp att vi ska kunna lösa detta

Permalänk
Medlem

Jisses! Klart som fasen GTA5 fungerar kasst på ett GTX750. Visst, det har 2GB minne, men fortfarande för dålig prestanda överlag.

Synd att säljarna i många butiker är lika teknikkunniga som min mormor.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

ok, vill uppdatera mitt tidigare svar till.... vilken %#%# skitdator. Inte konstigt att det rullar på som sirap. Datorn gör nog vad den är tänkt till så de är nog storsinta till och med.

Ledsen Bilo.

ingen fara jag har ändå fått rätt men det jag undrade va från början har de rätt att göra avdrag för trasiga usb-porten och att den har använts ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Japp. GTA V borde fungera riktigt dåligt! Din dator presterar precis i linje med vad den ska göra. Att du får pengar tillbaka är helt fantastiskt. Bara tacka och ta emot!

Det är absolut inget fel på din dator.

Problemet är att de inte lämna tillbaka pengarna eller jo en del bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bilo:

datorn köptes för 5500kr och de vill göra avdrag för moderkortet runt 800kr och avdrag på 30-40% på Nyttoavdrag

Jag tror inte att en speldator för 5500kr kan anses felaktig när prestandan är dålig, begränsad prestanda är vad man kan förutsätta i den prisklassen. Eller handlar det om att spel som bör gå att spela presterar betydligt sämre än vad de skall?

Gällande nyttoavdraget så låter det för mycket, det är min åsikt. Du nämner att du fått svar på ARN, vilket antyder att processen varit igång ett bra tag. Jag skulle därför kräva att nyttoavdraget gällde den period du använde datorn innan du lämnade in den första gången. ARN-beskedet styrker att du hade rätt i att varan var felaktig, att återförsäljaren vägrade ta tag i det innan ARNs utlåtande skall knappast räknas som en period du haft användning av varan.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av Bilo:

AMD FX-4300 X4 3.8GHz

MSI GeForce GTX750 2GB

Crucial DDR3 PC1600 8GB CL11

Seagate Barracuda 1TB SATA6 64MB 7200RPM

Tack för infon, som jag misstänkte har han sagt att det är en speldator utan att det är det. Här kan du kolla prestandaindex på olika grafikkort från samma tid, http://www.sweclockers.com/test/19170-asus-geforce-gtx-750-ti...
750 placerar sig längst ner och ger mellan 12 fps som lägst och toppar som högst 36fps i medelvärde i speltesterna. Med andra ord ospelbart.Värt att tillägga är att testerna utfördes med en i7-processor som är betydligt mycket snabbare än en FX-4300.

Självklart vill man kunna lita på de som står och säljer datorer, men hör för dig här i forumet innan du köper en nästa gång. Datorn han fick dig att köpa är egentligen en dator avsedd för att surfa på och kanske koppla in till tvn genom hdmi och se film, och möjligtvis spela äldre lågt krävande spel på.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bilo:

Datorn var köpt för det ändamålet och det talade jag om för försäljaren och han sa att det ska klara det

Helt rätt. Företaget ska få ta denna skuld för sina säljare. Man måste lära säljarna att de är ärliga i frågan. vad som går att spela på och vad som är en vardaglig bruksdator. Säljarna är till för att hjälp människor som kan mindre om varan.