Permalänk

slackware prob

just installerat slackware. trodde allt gick fint men skulle logga in på "darkstar login" när datorn startade om och min hårddisk är "read only filesystem". vad är fel? finns d nåt kommando att använda?

Visa signatur

Rad 5 - Plats 110 - Nick: Devill

c u there - Dreamhack Summer 2003

Permalänk
Medlem

version ? 8.1 ? 9?

vad hände när du logga in då?
beskriv lite mer tack.

Visa signatur

Linux är inget operativsystem.
http://www.gnu.org/gnu/linux-and-gnu.html

Permalänk
Medlem

alltså startade den om så kan filsystemet ha fuckat sig och då starta den i read-only... tippar på att den vill att du kör fsck på disken för att fixa det.
anntagligen blir det fsck /dev/hda2 eller nåt sånt beroende på villken partiton och disk du lackt linux på.

Föresten har du registrerat om dig tobbe?

Permalänk

njepp det har jag itne gjort sörru

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Death On Wings
njepp det har jag itne gjort sörru

ni två skulle fan kuna vara tvilligar... samma nick, samma namn på eran user i slack och självklart alla problem

Permalänk

är det mig du pratar om så nej, har alltid hetat som jag heter

Visa signatur

Rad 5 - Plats 110 - Nick: Devill

c u there - Dreamhack Summer 2003

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [CWG]Tobbe
är det mig du pratar om så nej, har alltid hetat som jag heter

Ni har inte samma nick på swec men death of wings kallar sig tobbe med så var därför jag började undra.

Permalänk

men iaf. problemet jag har är att när jag kommer till darkstar login och väntar typ några sekunder så stänger den av sig, den säger inget. nu kommer jag inte in till system administration mode och ah. det är helt oanvändbart om ni inte kommer på nåt. och så var det ju problemet med att den är oskrivbar datorn. jag måste kunna logga in tror ja på vanligt vis för o få d o funka. snälla. finns d ingen i göteborgsområdet som kan komma? ^^ men ah. kanske lite överdrivet, men hjälp behövs

Visa signatur

Rad 5 - Plats 110 - Nick: Devill

c u there - Dreamhack Summer 2003

Permalänk
Medlem

Jag har ett liknande problem, jag vill inte att fsck ska gå igång så fort jag startar om datorn då den hängt sig. Det tar e nevighet att gå igenom alla sektorer (120gb) och så måste den starta om en gång till. Nu när den hängde sig senast så funkar inte mitt vanliga användarkonto. Man kan logga in i konsolen men så fort den kommer till systeminställningar när KDE 3.1 laddar så ger den upp. Kör Slackware 9.0 om det finns nån som kan hjälpa mig.

Visa signatur

Don't Fuck When You Don't Have Money

Permalänk

lyckligtvis genom lite test kunde jag konstatera att det är fel på nåt sätt i hårdvaran.

Visa signatur

Rad 5 - Plats 110 - Nick: Devill

c u there - Dreamhack Summer 2003

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [CWG]Tobbe
genom lite test kunde jag konstatera att det är fel på nåt sätt i hårdvaran.

Hehee, det har jag med men det konstiga är (tur det) att root fortfarnade funkar. Och gällande fsck så såg jag en bra guide på www.linuxnewbie.net hur man blir av med det.

Visa signatur

Don't Fuck When You Don't Have Money

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Diaxon
Hehee, det har jag med men det konstiga är (tur det) att root fortfarnade funkar. Och gällande fsck så såg jag en bra guide på www.linuxnewbie.net hur man blir av med det.

Har vi samma hårdvara? det är ju min dator i ett "nötskal" när jag kör igång linux hehe ska ta o läsa sen.

Visa signatur

Rad 5 - Plats 110 - Nick: Devill

c u there - Dreamhack Summer 2003

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Diaxon
Jag har ett liknande problem, jag vill inte att fsck ska gå igång så fort jag startar om datorn då den hängt sig. Det tar e nevighet att gå igenom alla sektorer (120gb) och så måste den starta om en gång till. Nu när den hängde sig senast så funkar inte mitt vanliga användarkonto. Man kan logga in i konsolen men så fort den kommer till systeminställningar när KDE 3.1 laddar så ger den upp. Kör Slackware 9.0 om det finns nån som kan hjälpa mig.

kolla om tune2fs har nån funktion för det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leo-leo
kolla om tune2fs har nån funktion för det

ehh? skulle du kunna vara snäll och förklara va tune2fs är för nåt?

BTW: Mitt namn är också Tobbe

Visa signatur

Don't Fuck When You Don't Have Money

Permalänk

VAd har du för filsystem, har kerneln stöd för det?

Visa signatur

I need TP for my bunghole