Fast på Asus startskärm, inget händer

Permalänk
Medlem

Fast på Asus startskärm, inget händer

Tja!

Nu har jag ett problem med datorn som jag ej vet hur man fixar. Det första som hände var att jag installerade en ny windows uppdatering, som gjorde så nvidia drivers fuckade upp sig. Då ena skärmen fick en skärmupplösning på 1024x768 som inte gick att ändra på. Så jag försökte ta bort och installera om nvidia drivers, men problemet var fortfarande kvar och jag fick problemkoden 43 på mitt grafikkort när jag kollade enhetshanteraren.

Men det är inte problemet jag har just nu, jag försökte göra det här för att fixa det:
https://forums.geforce.com/default/topic/861231/nvidia-amp-wi...

Men när jag gjort punkt 1 och 2 och sedan startade jag om datorn så fick jag problemet med att datorn är fast på Asus startskärm och jag kan gå in i bios heller

Här är en bild på hur det ser ut så ni fattar:
http://imgur.com/QjdpgCj

Kanske skulle ha lagt till specifikationer på datorn:
Asus Z97-A
MSI Geforce GTX 970 Gaming
Intel Core i7 4790k

Permalänk
Medlem

@GGlucke:
När datorn bootar upp, tryck på tab (tangenten med två pilar) för att skippa ASUS bootlogga, då får du fram POST (Power-on self-test) och kan se vad händer.

Nu löser detta visserligen inte ditt problem, men du kan se var det fryser.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@GGlucke:
När datorn bootar upp, tryck på tab (tangenten med två pilar) för att skippa ASUS bootlogga, då får du fram POST (Power-on self-test) och kan se vad händer.

Nu löser detta visserligen inte ditt problem, men du kan se var det fryser.

Tack för svaret!
Men det som händer då är att det bara blir svart och inget visas på skärmen :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av GGlucke:

Men det som händer då är att det bara blir svart och inget visas på skärmen :/

Prova att återställa BIOS Clear CMOS

Om du har tillgång till ett annat grafik-kort prova med det, eller om moderkortet har ett inbyggt, ta bort det "externa" och prova med det inbyggda.
Det sistnämnda kan behöva återställning av BIOS efter du tagit bort grafik-kortet för att "kicka in".

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Prova att återställa BIOS Clear CMOS

Om du har tillgång till ett annat grafik-kort prova med det, eller om moderkortet har ett inbyggt, ta bort det "externa" och prova med det inbyggda.
Det sistnämnda kan behöva återställning av BIOS efter du tagit bort grafik-kortet för att "kicka in".

Tack för svaret!
Jag har försökt att flytta från 1-2 till 2-3 pins och sedan tagit bort batteriet. Sedan satt jag tillbaka batteriet och tillbaka till 1-2. Men fortfarande samma problem. Blir nog dra till en datorbutik som felsöker gratis som borde kunna se felet.

Permalänk
Medlem

Fick hjälp av en kompis nu och han sa att jag skulle koppla ur alla hårddiskar och se om jag skulle komma in i bios då. När jag gjort det så kom jag helt plötsligt in i bios igen, verkar vara att någon hårddisk kanske har kraschat eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GGlucke:

verkar vara att någon hårddisk kanske har kraschat eller något.

Behöver inte vara att en disk har ballat ur/dött, det räcker med att SATA kabeln har gått sönder/inte sitter som den skall.
Nu kommer det "roliga" med att luska ut om det är det, eller om det verkligen är en disk som ballat ur/dött, och i så fall vilken.
Vilket inte är så väldans kul om man ett antal diskar..

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.