Permalänk
Medlem

Oj, dissarna haglar!

Kanske kan räcka med att konstatera att vissa tror på det och andra inte. Det verkar ju föga lönt att försöka övertala någon som tror på inbränning att sluta med det, eller vice versa?

Själv vet jag inte riktigt vad jag tror, men någon nytta har jag inte märkt tidigare när jag testat iaf..

Visa signatur

Epox 8KHA+ | XP 2400+@2340 | SLK-800 / Enermax 8cm | 512mb PC2700 | ti4200 128mb 310/560
"Man lever bara en gång - men å andra sidan dör man inte så ofta heller!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av L¡MPAN
Men tänk efter... Har du kylpasta på dina minnen kanske??? nae, just det..

[EDIT] här kan du läsa lite mer ingående om inbränning...
http://people.freenet.de/s.urfer/conditioning.htm

så jag tycker du borde läsa på lite bättre nästa gång...

Man kan inte genom att bara ha läst denna sida lita på att den som skrivit det har tillräckliga kunskaper om detta.
Har sett att alla som tror på inbränning hänvisar till sidan som även du la ut.

Visa signatur

[size="1"]Koolance PC2-C i moddad Chieftec fulltower, Abit KR7A-RAID133 KT266A, XP1700+@2,2Ghz, IBM 60GB 7200rpm, WD 120GB 8MB cache, 2x256Mb TwinMOS Winbond PC3200, Leadtek GF3 Ti200, Soundblaster Live 5.1, Lite-On 16X DVD/48X CD[/size]

Permalänk
Medlem

Men spelar det nån roll ifall du inte fattar hur det funkar? Om det ger resultat så kommer folk att använda det även om man inte kan förklara varför. Och det ger uppenbarligen resultat.

Visa signatur

Acer 3820TG | Samsung 840pro 250Gb | Dell U2311H
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ropo
Man kan dra vissa paralleller med HiFi-grejer speciellt högtalare. Det sägs att en högtalare aldrig låter riktigt bra från fabrik utan måste "spelas in" ett antal timmar först.

Det finns många argument både för/emot fenomenet.

Ett ganska klyftigt resonemang mot inspelning (vilket kanske kan hållas mot inbränning också, vad vet jag) är att:
Varför skulle materialet i en högtalare ändra karaktär väldigt snabbt i början (under 40-80h) för att sedan knappt ändras något på flera år?

Själv vet jag inte. Jag tycker ibland att saker funkar bättre efter ett tag, men det kanske är inbillning, hehe.

HiFi är (IMHO) 90% inbillning och andra psykologiska effekter. Självklart kommer högtalarna att låta bättre när du lyssnat på dom ett tag och vant dig vid ljudet, och självklart kommer kablarna för 15000kr att låta bättre, annars vore du ju en idiot som lagt ut en massa pengar i onödan

"Burn-in" av processorer etc är nåt man kan testa någorlunda objektivt. Om den klockar märkbart högre efter behandlingen med exakt samma yttre förhållanden så har det funkat, på något sätt.

Permalänk
Medlem

höj vcoren till max och börja folda! bättre inbränning finns inte... jag foldar alltid på min dator så min processor har "brännts in" de senaste 2-3 veckorna... ska fortsätta och till sommaren så ska ja se om det har gjort nått..

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av L¡MPAN
Men tänk efter... Har du kylpasta på dina minnen kanske??? nae, just det..

[EDIT] här kan du läsa lite mer ingående om inbränning...
http://people.freenet.de/s.urfer/conditioning.htm

så jag tycker du borde läsa på lite bättre nästa gång...

Hoppas inte du pratade med mig.
För isåfall så blir jag sur
Vet du allt om minnen? Alla vet att materials egenskaper ändras efter användning.

Visa signatur

" Ingen kommer ihåg en fegis "

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ice-Man
Hoppas inte du pratade med mig.
För isåfall så blir jag sur
Vet du allt om minnen? Alla vet att materials egenskaper ändras efter användning.

nep, pratade med "mogren"

Permalänk
Medlem

jag tror inte helelr det finns ngt som "inbränning". Som det sades tidigare så behöver man (isf enligt många) spela in sina högtalare och där märkte jag tydlig skillnad med mina nuvarande högtalare. Samma sak kan gälla CPU, även om det låter konstigt... Men jag tror inte att det ger märkbara resultat på en CPU om man antingen kör vanligt eller kör me extra vcore. Att CPUn presterar bättre efter lite användning stämmer dock säkert.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vet inte om det funkar på CPU:n men på minnena verkar ju inbränning funka...enligt sweclockers.com själva

Tog detta från testet på 7 minnnen (http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_030413_sju_minn...)

Citat:

TwinMOS 256MB (Winbond) var tvungen att "brännas" in för att klara denna hastighet utan stabilitetsproblem. Detta innebär att man kör minneskrävande program i många timmar vid hög spänning (Vdimm)

Permalänk
Avstängd

ASSÅ NEJ ERA OKUNNIGA MÄNNISKOR!!!!

Inbränning är ingen myt, detta är fakta!

Flera av dom som provat med det har märkt stora resultat.

Det finns dessutom en tråd här på sweclockers som en kunnig kill i microelektronik skrivit för att bevisa hur transistorerna i processorn fungerar och hur dom kan bli "inbrända"

Min processor: klarade inte ens boota i 2700 mhz när den var ny, efter en natt prime95 kunde jag boota i 2800 mhz...efter ytterligare tortyrer på prollen så kom jag upp i 2860mhz, dock ej stabilt.
Nu tuffar prollen i 2800 (i skrivande stund) helt stabilt.

EDIT: hittade trådhelvetet. Läs och lär, här har ni fakta
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=95013...

EDIT2: dom som själva inte provat att "bränna in" sina nya komponenter behöver inte ens yttra sig om vad dom "tror".

det är flera duktiga överklockare som har märkt stor skillnad efter cirka en veckas tweakande på prollen.

Visa signatur

[size="1"]Chip-Con Prometeia || Xtreme DDR 512MB || EPoX 8K5A2+ || AMD 1700+@2860MHz || Creative Gf4 Ti 4400 || Gentoo linux
[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.SnuggleZ
ASSÅ NEJ ERA OKUNNIGA MÄNNISKOR!!!!

Inbränning är ingen myt, detta är fakta!

Flera av dom som provat med det har märkt stora resultat.

Det finns dessutom en tråd här på sweclockers som en kunnig kill i microelektronik skrivit för att bevisa hur transistorerna i processorn fungerar och hur dom kan bli "inbrända"

Min processor: klarade inte ens boota i 2700 mhz när den var ny, efter en natt prime95 kunde jag boota i 2800 mhz...efter ytterligare tortyrer på prollen så kom jag upp i 2860mhz, dock ej stabilt.
Nu tuffar prollen i 2800 (i skrivande stund) helt stabilt.

EDIT: hittade trådhelvetet. Läs och lär, här har ni fakta
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=95013...

EDIT2: dom som själva inte provat att "bränna in" sina nya komponenter behöver inte ens yttra sig om vad dom "tror".

det är flera duktiga överklockare som har märkt stor skillnad efter cirka en veckas tweakande på prollen.

tha d00d is L337

Permalänk
Medlem

om nu alal är så duktiga i ämnet inbränning.. skulle nån då vilja förklara VARFÖR det gör så stor skillnad som alla säger att det gör .. kom inte me dnågra svar som processorn går bättre då etc.
jag skulle vilja ha mera veteenskpaliga beskrivningar...

-----

ahh.... läste tråden som var postat över... skit samma.. .

Visa signatur

If it's not on fire, tweek it some more.

Permalänk
Medlem

den erfarenhet utav "inbränning" jag har är att processorn numera klockar något fruktansvärt mycket lägre nu. Den klockar knappt en hertz över originalhastigheten...

Sen om det beror på inbränningen eller något annat vet jag inte.

Permalänk
Avstängd

tror att transistorerna blir slitna i längden...speciellt om man kör överklockat...

Visa signatur

[size="1"]Chip-Con Prometeia || Xtreme DDR 512MB || EPoX 8K5A2+ || AMD 1700+@2860MHz || Creative Gf4 Ti 4400 || Gentoo linux
[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.SnuggleZ
tror att transistorerna blir slitna i längden...speciellt om man kör överklockat...

I mitt fall så är processorn inte ens en månad...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.SnuggleZ
ASSÅ NEJ ERA OKUNNIGA MÄNNISKOR!!!!

Inbränning är ingen myt, detta är fakta!

Flera av dom som provat med det har märkt stora resultat.

Det finns dessutom en tråd här på sweclockers som en kunnig kill i microelektronik skrivit för att bevisa hur transistorerna i processorn fungerar och hur dom kan bli "inbrända"

Min processor: klarade inte ens boota i 2700 mhz när den var ny, efter en natt prime95 kunde jag boota i 2800 mhz...efter ytterligare tortyrer på prollen så kom jag upp i 2860mhz, dock ej stabilt.
Nu tuffar prollen i 2800 (i skrivande stund) helt stabilt.

EDIT: hittade trådhelvetet. Läs och lär, här har ni fakta
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=95013...

EDIT2: dom som själva inte provat att "bränna in" sina nya komponenter behöver inte ens yttra sig om vad dom "tror".

det är flera duktiga överklockare som har märkt stor skillnad efter cirka en veckas tweakande på prollen.

Word!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
I mitt fall så är processorn inte ens en månad...

en del processorer klockar extremt dåligt, tyvärr.

Vad har du för nån prolle då?
skulle gissa på en barton 2700+ eller snabbare. Har läst att dom är ena riktiga elakingar

Visa signatur

[size="1"]Chip-Con Prometeia || Xtreme DDR 512MB || EPoX 8K5A2+ || AMD 1700+@2860MHz || Creative Gf4 Ti 4400 || Gentoo linux
[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.SnuggleZ
en del processorer klockar extremt dåligt, tyvärr.

Vad har du för nån prolle då?
skulle gissa på en barton 2700+ eller snabbare. Har läst att dom är ena riktiga elakingar

jag har en 2400+
och jag kunde få den till 2700+ utan att höjja vcoren
2800+ om jag höjde den en bit, å sen så kom man inte så mycket längre utan att höjja vcoren rejält, runt 2200 mhz eller nåt maxade den på.

Nu kommer jag inte ens upp i 2600+ hastigheter med en vcore på över 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av L¡MPAN
nep, pratade med "mogren"

De é gött de ;o)

Visa signatur

" Ingen kommer ihåg en fegis "

Permalänk
Medlem

Har kört min 1700+ på 2 V nu några dagar och nu kan jag gå ner till 1.9V och fortfarande komma upp i samma hastighet. det gick INTE innan jag hade brännt in den

Visa signatur

Intel QuadCore 2.4Ghz | 4GB Kingston HyperX| 8800GTX | Tagan 530W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.SnuggleZ
ASSÅ NEJ ERA OKUNNIGA MÄNNISKOR!!!!

Inbränning är ingen myt, detta är fakta!

Flera av dom som provat med det har märkt stora resultat.

Det finns dessutom en tråd här på sweclockers som en kunnig kill i microelektronik skrivit för att bevisa hur transistorerna i processorn fungerar och hur dom kan bli "inbrända"

Min processor: klarade inte ens boota i 2700 mhz när den var ny, efter en natt prime95 kunde jag boota i 2800 mhz...efter ytterligare tortyrer på prollen så kom jag upp i 2860mhz, dock ej stabilt.
Nu tuffar prollen i 2800 (i skrivande stund) helt stabilt.

EDIT: hittade trådhelvetet. Läs och lär, här har ni fakta
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=95013...

EDIT2: dom som själva inte provat att "bränna in" sina nya komponenter behöver inte ens yttra sig om vad dom "tror".

det är flera duktiga överklockare som har märkt stor skillnad efter cirka en veckas tweakande på prollen.

Bra källa... han skriver:
"Slutresultatet blir förhoppningsvis att man inte behöver lika mycket volt för att uppnå en viss hastighet eftersom du har ändrat tids konstanten på PMOS transistorna tillräckligt för att kompensera den lägre volten."

För det första så heter det spänning, för det andra så kan man INTE ändra på det. de han säger är fel och därför spricker hela hans teori.. hårt va ?

Visa signatur

Data

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jamzo
Bra källa... han skriver:
"Slutresultatet blir förhoppningsvis att man inte behöver lika mycket volt för att uppnå en viss hastighet eftersom du har ändrat tids konstanten på PMOS transistorna tillräckligt för att kompensera den lägre volten."

För det första så heter det spänning, för det andra så kan man INTE ändra på det. de han säger är fel och därför spricker hela hans teori.. hårt va ?

Vilken otur att det inte funkar i terion om det funkar i praktiken, då kan man ju plötsligt inte använda det eller?

Just nu vet jag inte vad jag ska tro, det enda jag vet är att jag kommer testa det på min prolle.

Permalänk

Till er som tror på inbränning:

Skulle det funka med inbränning på en prolle som har varit i drift i ett år redan, men som varit oklockad och gått på original Vcore nästan hela tiden?

Eller skyndar man bara på inbränningsproccessen när den är ny. Och man inte vill vänta så länge på en process som ändo kommer att inträffa fast i ett saktare tempo?

Visa signatur

*** Signaturen raderad på grund av för många rader. Läs forumreglerna. /xphaze

Permalänk
Avstängd

kör min 1700+ i 2.05 hela tiden...den lär avlida om nåra månader

Visa signatur

[size="1"]Chip-Con Prometeia || Xtreme DDR 512MB || EPoX 8K5A2+ || AMD 1700+@2860MHz || Creative Gf4 Ti 4400 || Gentoo linux
[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappa_D
Jag kommer inte ens upp i 1.75V. Då kommer jag ej in i windows. Lite skumt. Har kört Prime med CPU på 2125MH 12h(Kan inte komma högre eftersom multippel över 12,5 inte går att komma åt).

Har f ö en xp1700+, step:
AXDA 1700DLT3C 9824907282791
JIUHB 0308MPMW

jag kan välja över x13 i multiplier med Abit nf7 rev 1.2 inga problem alls

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Dr.SnuggleZ
kör min 1700+ i 2.05 hela tiden...den lär avlida om nåra månader [/QUOTE

har testat min nya Xp1700+DLT3C stepping JIUHB 0307MPMW
i prometeian dessto värre stänger den av sig efter en stund "PANG" låter det i prometeian undrar vad det beror på ??? sen måste jag ta reset bios, detta hände efter jag satt små flänsar på mosfet med superlim ? ska jag ha det eller
bara krånglar testade iaf 2635mhz på första försöket

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

menar ni alltså att alla "normala" processorer (typ AMD XP) kommer att klocka högre om man efter säg 6 månaders "vanlig överklockning" skulle börja klocka högre om man "bränner in" den?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.SnuggleZ
ASSÅ NEJ ERA OKUNNIGA MÄNNISKOR!!!!

...

Det finns dessutom en tråd här på sweclockers som en kunnig kill i microelektronik skrivit för att bevisa hur transistorerna i processorn fungerar och hur dom kan bli "inbrända"

...

EDIT: hittade trådhelvetet. Läs och lär, här har ni fakta
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=95013...

Jag vet inte rillräckligt om halvledare för att säga nåt säkert, men den där teorin låter någorlunda vettig. Att snubben som skrivit det inlägget är kunnig i elektronik tror jag inte så mycket på dock, så som det är skrivet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jamzo
Bra källa... han skriver:
"Slutresultatet blir förhoppningsvis att man inte behöver lika mycket volt för att uppnå en viss hastighet eftersom du har ändrat tids konstanten på PMOS transistorna tillräckligt för att kompensera den lägre volten."

För det första så heter det spänning, för det andra så kan man INTE ändra på det. de han säger är fel och därför spricker hela hans teori.. hårt va ?

Jag kollade på den här sidan:

http://people.freenet.de/s.urfer/conditioning.htm

... som var länkad i samma tråd, och som verkade ha precis samma text fast på engelska och någorlunda korrekt skrivet (hmm, slutsats?)

Enligt den teori gör inbränningen att det fastnar extra elektroner i gate-oxiden (isoleringen mellan gaten och resten av transistorn).
Som jag fattar det så får man alltså en permanent negativ laddning vid gaten, och då har man ändrat den yttre spänningsnivån som måste tillföras för att transistorn ska börja leda.

Permalänk
Medlem

men spelar det nån roll om inte det kan bevisas teoretiskt, folk har ju fått resultat, å det e värkligen MÅNGA som har kunna klocka högre så varför jobba sei. Om det funkar så e la det bra, man måste ju inte försöka motbevisa bara för att man inte fixar det själv.

Visa signatur

Min datamaskin: amd 2400+ @ 2005mhz. 2x 120gb disk.