Microsoft ger Paint stöd för 3D-objekt

Permalänk
Melding Plague

Microsoft ger Paint stöd för 3D-objekt

Klassiska Paint görs om av Microsoft, med nya funktioner och ett nytt gränssnitt. Nya Paint tros visas under under ett evenemang tillsammans med nya Surface-produkter den 26 oktober.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu kanske Surface blir användbar utan dyra 3:e-partsprogram

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

Rör det här sig om en ny "app" en hämtar från Store, likt skypes förhandsversion.. Eller kommer de ersätta det befintliga Paint i listan med tillbehör?

Ser lovande ut, hur som. Men annorlunda gränssnitt som kommer ta en tid att vänja sig vid.. Använder visserligen enbart Paint för att klistra in 'print-screens'..

Permalänk
Inaktiv

Prisad vore all bloatware som gör att folk behöver skaffa bättre datorer för att göra samma sak som innan!

Nå jag tycker det inte är fel med en ny paint då det finns funktioner som behöver förbättras. Men jag hoppas på att de ej tar bort den enkla helt och hållet utan behåller originalet så att man får två versioner. På samma sätt som att det finns notepad, Windows Write/wordpad.
Fast de två programmen är bättre än notepad så är ändå notepads de flestas val av dessa program. För när senast använde man t.ex. wordpad?

*edit*
De får självklart bearbeta mspaint mycket, men fokus bör vara att enkelt kunna bearbeta skärmdumpa, rita pilar, ringa in saker etc. Vill man göra något grafisk så använder man såklart ett annat program.
På samma sätt som att notepad kanske inte är det bästa verktyg för att skriva sitt examensarbete i, men däremot väldigt smidigt att läsa vanliga konfiguationsfiler där man kan lita på att den ej lägger till extra data.

Permalänk
Medlem

Dödsstöten för Autodesk? XD

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

Bara ja dom tyckte ballongen/droppen var missttänktsam lik gamla colordraws logga?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sir_Manfred:

Dödsstöten för Autodesk? XD

Väl mer Adobe
Ska vi lägga ner tusentals kronor på nya photoshop eller ska vi använda paint frågar sig många..

Nå utvecklingen går framåt och folk förväntar sig att vissa programvaror finns på precis alla datorer utan att man behöver ladda hem något. Paint är förlegat och behöver förbättras, men det jag fick se i klippet ser jag ej som en ersättare-

T.ex. jag själv kör med:
Paint, Paint.Net och Gimp. Tidigare använde jag phoshop mycket men det är ej gratis. Nå alla program har sina användningsområden och jag skulle aldrig använda Gimp för att snabbt bearbeta en skärmdump som ska in i någon dokument. Paint är faktisk det progarm som jag använder mest då jag mest gör väldigt enkla saker som ska gå snabbt.

Permalänk
Medlem

Det som behövs främst är stöd för lager dock. Programmet är i det närmaste värdelöst utan detta.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Snusfri

Från att ha varit ett "skämt" så blir paint ett riktigt kapabelt program, trevligt.

Jag kommer dock inte säga upp min Photoshop prenumeration.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

De ser fortfarande ut att behöva förbättra sitt redigeringsläge för printscreens :-/

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Men va F, haha, Paint ska vara Paint. Klista in, gör en cirkel samt en enorm pil -Spara som...

Kalla det för Draw eller något liknande och släpp båda

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Slagt:

Men va F, haha, Paint ska vara Paint. Klista in, gör en cirkel samt en enorm pil -Spara som...

Kalla det för Draw eller något liknande och släpp båda

Amen! Nå uppgraderingen som har sett i paint de senaste åren har varit välkomna, men det är en väldigt stor skara som vill ha ett enkelt och snabbt program. Och de bör behålla namnet på den gamla mspaint, för väldigt många startar programmet genom att skriva detta, en väldigt massa program har länkar till mspaint.exe och det skapar bara en massa problem att ej behålla den gamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slagt:

Men va F, haha, Paint ska vara Paint. Klista in, gör en cirkel samt en enorm pil -Spara som...

Kalla det för Draw eller något liknande och släpp båda

typ som dom redan har gjort menar du? dock heter det inte draw utan fresh paint

https://www.microsoft.com/en-us/store/p/fresh-paint/9wzdncrfj...

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Avstängd

Tråkigt att dom bäddar in det i Paint. Jag tycker Paint är awesome och att dom bör behålla det som det är.

Dock supercoolt att dom gjort Paint för 3D, ett verktyg som gör 3D som varit komplicerad och svårt till något enkelt, simpelt, och lätt som vemsomhelst kan använda och även barn.

Permalänk
Medlem

Vilka idéer de har där på Microsoft! Va ska de hitta på sen, stödja Word Wrap och Status Bar samtidigt i Notepad!? Galet...

Permalänk
Medlem

En enkel lösning vore ju att ha enkelt och avancerat läge likt de har i kalkylatorn...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Rör det här sig om en ny "app" en hämtar från Store, likt skypes förhandsversion.. Eller kommer de ersätta det befintliga Paint i listan med tillbehör?

Troligen båda.

De gör som med kalkylatorn (som tar 3x så lång tid att starta, egentligen inte gör mer nytta när man inte behöver specifikt en funktion) och lägger en ny "app" och tar bort gamla versionen.

Skrivet av M1NT:

Använder visserligen enbart Paint för att klistra in 'print-screens'..

Är typ också vad jag använt det till... Men jag antar att vi får leva med skärmklippverktyget och något annat program för att editera det i framtiden.

Skrivet av Pellepelikan:

En enkel lösning vore ju att ha enkelt och avancerat läge likt de har i kalkylatorn...

Denna lösning gillar jag. Du får funktionerna om du vill ha dem, men behåller den goa delen om du bara vill ha den. Nackdelen är ju "app" delen, men det kan man leva med antar jag.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar Paint som det var fram till och med XP. Inget crop-verktyg att fuska med, utan man får trixa lite själv.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

tycker detta är väldigt fint. finns flera gånger jag tex velat kunna lägga bilder på snedden för någon snabb fake i ett skype samtal där man inte pallar öppna photoshop

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

MS fick mycket hellre köpa upp Paint.NET, den är åtminstone någorlunda användbar.

Skrivet av Paddanx:

De gör som med kalkylatorn (som tar 3x så lång tid att starta, egentligen inte gör mer nytta när man inte behöver specifikt en funktion) och lägger en ny "app" och tar bort gamla versionen.

Jepp, och dessutom är den betydligt sämre (avskalad och oanvändarvänlig) och tydligen en "livsviktig" applikation eftersom den automatiskt återinstalleras efter ett tag om man är så hemskt oförskämd att avinstallera skiten (manuellt i PowerShell eller t.ex. med CCleaner).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Paint förlorade just sin charm.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jag förutspår att det kommer en "MS Paint Classic" från tredjepartsföratag eller motsvarande. Precis som det blev med MediaPlayer innan de bloatade sönder den..

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

MS fick mycket hellre köpa upp Paint.NET, den är åtminstone någorlunda användbar.

Nej snälla... inte förstöra det programmet också. Det är ju ett kanonbra gratis program.

Skrivet av backfeed:

Jepp, och dessutom är den betydligt sämre (avskalad och oanvändarvänlig) och tydligen en "livsviktig" applikation eftersom den automatiskt återinstalleras efter ett tag om man är så hemskt oförskämd att avinstallera skiten (manuellt i PowerShell eller t.ex. med CCleaner).

Det är tyvärr där man hemsöks med Windows 10. Eviga kampen 1-2 gånger om året med nya buggar, behöva avinstallera skräp och ställa in det som man vill ha det, i all evighet. Jag undrar ärligt, hur lång tid det kommer ta innan folk inser detta och blir rent av förbenade på det.

Men... det går ju att lägga in gamla Calc (än) iaf, så slänga ut den sega appen, så man gör det så länge det går iaf.

Permalänk
Skrivet av M1NT:

Rör det här sig om en ny "app" en hämtar från Store, likt skypes förhandsversion.. Eller kommer de ersätta det befintliga Paint i listan med tillbehör?

Ser lovande ut, hur som. Men annorlunda gränssnitt som kommer ta en tid att vänja sig vid.. Använder visserligen enbart Paint för att klistra in 'print-screens'..

Många utav de spel jag kör blir bara svarta då jag printscreenar så jag kör med FRAPS och eventuellt shadowplays screenshot funktion då jag spelar på 5k+ upplösning.
Värt att testa och du slipper den onödiga processen att klippa och klistra.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

De medföljande programvarorna till Windows-versioner är väl sällan speciellt användbara.
Så att de har trimmat till MS Paint ett par gånger på 30 år är väl ingen superimponerande sak...

Sorry om jag låter syrlig men ex. Paint .NET är 20ggr bättre, eller GIMP t.ex.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Jag håller med då det gäller att Microsoft ska köpa upp Paint.net.
Jag har dock tröttnat på det programmet och kör idag Photoshop Elements. Det programmet ha det "lilla extra" som inget annat program har. Det är dessutom lättanvänt, även för de med ganska liten datorvana. Microsoft ska kanske "snegla lite" på Photoshop och dess funktioner, men är knappast troligt eftersom Paint är gratisprogram.

En pro-version till ett konkurrensvärdigt pris vore inte helt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Nej snälla... inte förstöra det programmet också. Det är ju ett kanonbra gratis program.

Det förstås. Tänkte i första hand på smidigheten att det skulle följa med Windows (och ersätta oanvändbara odågan Paint), men du har nog rätt - MS skulle garanterat förstöra den.

Skrivet av Paddanx:

Det är tyvärr där man hemsöks med Windows 10. Eviga kampen 1-2 gånger om året med nya buggar, behöva avinstallera skräp och ställa in det som man vill ha det, i all evighet. Jag undrar ärligt, hur lång tid det kommer ta innan folk inser detta och blir rent av förbenade på det.

Men... det går ju att lägga in gamla Calc (än) iaf, så slänga ut den sega appen, så man gör det så länge det går iaf.

Har bara kört Windows 10 (Pro) hemma sedan i augusti, men är redan duktigt less på diverse buggar (t.ex. öppnas programfönster inte sällan UNDER alla andra fönster, och så blir det även på jobbet) och fanskap (som att inte kunna avinstallera samtliga apphelveten på riktigt - vissa av dem återkommer automatiskt). Och då har jag inte ens kört in Anniversary Update eftersom den lider av ännu mer buggar (särskilt en som gör det omöjligt att använda standby tillsammans med e-drive, även om den buggen påstås ha blivit löst).

Har sett att man kan få in gamla calc, men hur var det där, det är en exe plockad direkt från Windows 7?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av cresoll:

Photoshop Elements

Eller Paint Shop Pro (omän jag tycker den blev sämre efter Corel köpte upp den)

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Har bara kört Windows 10 (Pro) hemma sedan i augusti, men är redan duktigt less på diverse buggar (t.ex. öppnas programfönster inte sällan UNDER alla andra fönster, och så blir det även på jobbet) och fanskap (som att inte kunna avinstallera samtliga apphelveten på riktigt - vissa av dem återkommer automatiskt). Och då har jag inte ens kört in Anniversary Update eftersom den lider av ännu mer buggar (särskilt en som gör det omöjligt att använda standby tillsammans med e-drive, även om den buggen påstås ha blivit löst).

Har själv inte heller vågat AU, nu när jag äntligen fått det att fungera. Tar hellre hackers och säkerhetshålen... Men jag gissar på att jag måste byta snart. Är man smart så byter man precis när nästa stora version släpps, till AU, så kan man ligga i de mest fungerande versionerna, med så få buggar som möjligt.

Skrivet av backfeed:

Har sett att man kan få in gamla calc, men hur var det där, det är en exe plockad direkt från Windows 7?

Yep. Du bara lägger in filen och dens dll.er.
Någon har tom gjort det "officiellt" så den verkligen ersätter det dock
http://winaero.com/blog/get-calculator-from-windows-8-and-win...

Skrivet av backfeed:

Eller Paint Shop Pro (omän jag tycker den blev sämre efter Corel köpte upp den)

Tyckte också den försämrades därefter. Har dock inte testat den på senare tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cresoll:

Jag håller med då det gäller att Microsoft ska köpa upp Paint.net.
Jag har dock tröttnat på det programmet och kör idag Photoshop Elements. Det programmet ha det "lilla extra" som inget annat program har. Det är dessutom lättanvänt, även för de med ganska liten datorvana. Microsoft ska kanske "snegla lite" på Photoshop och dess funktioner, men är knappast troligt eftersom Paint är gratisprogram.

En pro-version till ett konkurrensvärdigt pris vore inte helt fel.

Finns ju även Painter Essentials eller Paint Shop Pro (mer för bildredigering), båda i prisklassen någon femhundring.
Känner man för ett ordentligt program att rita med så finns ju Painter 2017 men då är det ju prisklass ca 4000kr.