Western Digital lanserar sina första SSD-enheter för konsumenter

Permalänk
Melding Plague

Western Digital lanserar sina första SSD-enheter för konsumenter

Efter att tidigare under året förvärvat flashminnestillverkaren Sandisk ger sig nu Western Digital in på den lukrativa SSD-marknaden, med nya enheter i serierna WD Green och WD Blue.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Frågan är ju om de kommer med en prestandaorienterad WD Black-serie med SSDer inom en snar framtid också. Kanske till och med köra 3D MLC där istället för TLC?

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Moderator
Moderator

Känns rätt underligt för åtminstone mig, som är van med deras lagringsdiskar, att se en WD Green SSD.
Går inte riktigt ihop med relativ låg TBW imo. :S

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

80tbw känns väldigt lågt, nu vet jag inte vad samsung eller crucial har men känns lågt iaf.
jag hade gått igenom den biten på 3 månader.

edit: 80TBW var inte lite. 850 evo har 75TBW så

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Made in U.S.A? Eller Asien-tillverkade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

80tbw känns väldigt lågt, nu vet jag inte vad samsung eller crucial har men känns lågt iaf.
jag hade gått igenom den biten på 3 månader.

Nu vet jag inte hur du använder din SSD, men den disk jag har haft som primärlösning har bara skrivit 6.8TB på de snart tre år jag haft den. 80 TBW verkar alltså räcka en hel del år, verkligen nog för att man ska hinna byta till en ny innan den hinner fallera på egen hand.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

lite löjligt
ICA MAXI kan ju sätta sin etikett på en oem SSD och kalla den för deras egen.
minnena är väl fortfarande från samsung va?

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk

@Christley: Samsung 850 EVO 120/240GB ligger på 75 TBW och 500/1000GB tillger på 150, så det låter ju rätt rimligt med 80.

Källa: http://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/downloads/d...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Nu vet jag inte hur du använder din SSD, men den disk jag har haft som primärlösning har bara skrivit 6.8TB på de snart tre år jag haft den. 80 TBW verkar alltså räcka en hel del år, verkligen nog för att man ska hinna byta till en ny innan den hinner fallera på egen hand.

7TB har jag skrivit bara över 4 dagar. visseligen använder jag min ssd en hel del men ändå.
kollade upp vad samsung hade, och samsung har 75tbw på 850evo 126/250gb. så då är väl inte 80tbw så dåligt.

hur kollar du exakt hur mycket du skrivit?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

7TB har jag skrivit bara över 4 dagar. visseligen använder jag min ssd en hel del men ändå.
kollade upp vad samsung hade, och samsung har 75tbw på 850evo 126/250gb. så då är väl inte 80tbw så dåligt.

hur kollar du exakt hur mycket du skrivit?

Oj, det var riktigt flitigt använt av dig! Men jag kan inte tänka mig att man skriver såpass mycket om man inte installerar spel dagarna i ända eller flyttar över stora filer.

Jag kollade i Samsung Magician.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Osmart av dem att använda varumärket "blue". Deras hårddiskar med den märkningen är nästan lika usla som Seagates diskar. Hade varit bättre om de satsat på "Black".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det tog sin lilla tid kan man lugnt säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Oj, det var riktigt flitigt använt av dig! Men jag kan inte tänka mig att man skriver såpass mycket om man inte installerar spel dagarna i ända eller flyttar över stora filer.

Jag kollade i Samsung Magician.

min ssd sparar tydligen inte den informationen, så kan inte kolla hur mycket den skrivit och läst.
men jag körde ett program som höll koll under ett intervall och det gav mig 14gb på 1½ minut.
jag flyttar stora filer mellan min gamla nas och min nya

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Osmart av dem att använda varumärket "blue". Deras hårddiskar med den märkningen är nästan lika usla som Seagates diskar. Hade varit bättre om de satsat på "Black".

Blue är väl deras benämning på diskar med hyffsad prestanda och hyffsat pris. Black är deras version med högst prestanda och pris. I alla fall var det så sist jag köpte en disk från WD vilket var sådär en 8-10 år sedan. Var f.ö. en blue som hade helt ok prestanda utan att låta som ett tröskverk vilket motsvarande black gjorde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

min ssd sparar tydligen inte den informationen, så kan inte kolla hur mycket den skrivit och läst.
men jag körde ett program som höll koll under ett intervall och det gav mig 14gb på 1½ minut.
jag flyttar stora filer mellan min gamla nas och min nya

Med andra ord mer än vad du troligen kommer skriva under normal användning. Jag tänker mig att du inte kommer flytta dessa mängder särskilt ofta?

Nu kommer jag inte ihåg exakta siffran, men min Samsung 840 har skrivit kring 6-7TB på två års tid. Det är OS och program som ligger på den, alltså ingen lagring eller spel.

Skickades från m.sweclockers.com

*edit* min OCZ-disk har jag inga siffror på, men den är äldre, används till spel och skulle gissa att den skrivit det dubbla

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zipparn:

Made in U.S.A? Eller Asien-tillverkade?

U.S.A och Kina har samma kvalitet på sina komponenter..problemet är att USA, sätter fullpris på sina skitkomponenter medan Kina faktiskt håller sig någorlunda på rätt prisnivå.

Hoppas på Japanska komponenter.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Avstängd

aaah nice! aldrig mer sunkiga HDD diskar.

SSD only, hoppas vi snart får se 2kr/gig priser!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Med andra ord mer än vad du troligen kommer skriva under normal användning. Jag tänker mig att du inte kommer flytta dessa mängder särskilt ofta?

Nu kommer jag inte ihåg exakta siffran, men min Samsung 840 har skrivit kring 6-7TB på två års tid. Det är OS och program som ligger på den, alltså ingen lagring eller spel.

Skickades från m.sweclockers.com

*edit* min OCZ-disk har jag inga siffror på, men den är äldre, används till spel och skulle gissa att den skrivit det dubbla

inte super ofta, men halva mängden lär jag nog alltid flytta

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

"250 GB, 500 GB och 1 TB med en läshastighet på 545 MB/s och 525MB/s när det kommer till skrivhastighet. Enligt företaget själva ska den klara 400 TBW"

Så varje minnescell hos 250GB-versionen klarar 4 gånger så många skrivningar som i 1TB-versionen?

Permalänk
Inaktiv

Kan vara ett intressant till Crucial för min del, får hoppas de får till bra produkter. Riktigt nöjd med deras HDDs så vore trevligt att köra WD helt för lagring.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Nu vet jag inte hur du använder din SSD, men den disk jag har haft som primärlösning har bara skrivit 6.8TB på de snart tre år jag haft den. 80 TBW verkar alltså räcka en hel del år, verkligen nog för att man ska hinna byta till en ny innan den hinner fallera på egen hand.

Min Intel 520, som jag köpte för 1.5 år sedan, med en körtid på ca 181 dagar har 13.65TB skriven till sig så....

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Anandtech har recenserat dem redan, se här. Priset måste nog ner en bra bit under rekommenderat pris för att de ska bli intressanta, men likt Intel så lär väl märket i sig sälja.

Permalänk
Medlem

Hmm. Lite kluven på vad det egentligen är för disk.

Att det är en mainstream disk och inget mer är självklart. Att blue har mer TBW värde än andra är väl en sak, men den verkar inte direkt super snabb nog att använda det (med sin lägre skrivprestanda).

Som vanlig hemma disk är den nog bra, utan problem, och ska du skriva lite mer data till den är det nog inte problem heller. Men jag förstår varför den inte fick "black"... för den är verkligen inte snabb nog för det.

Ang green så får man väl vänta o se tester på det, men troligen är det något liknande med med lite sämre binnat NAND bara, typ som Sandisk gör normalt ändå. Ang 80TBW så är det lågt, men ändå inte. Det räcker mer än väl för enkelt bruk i många år. Ska du skriva mycket data dock så lär du behöva mer. 400TBW gränsen som utlovas är väl nog för nästan alla användare, men min fråga är då... är detta med LDPC nivå? För när du räknar så, då anser man den "okej" trots att du har sämre prestanda, läsfel (som rättas av ECCn) och allmänt halvt opålitlig. Men de räknar väl att ingen når upp till dessa nivåer på garantitiden.

Det som blir intressant är när Toshiba och Sandisk/WD går in i 3D NAND världen. De valde ju att vänta med sin nuvarande gen, då de inte var nöjda med den, men den ser ut att ha potential för att blir riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

"250 GB, 500 GB och 1 TB med en läshastighet på 545 MB/s och 525MB/s när det kommer till skrivhastighet. Enligt företaget själva ska den klara 400 TBW"

Så varje minnescell hos 250GB-versionen klarar 4 gånger så många skrivningar som i 1TB-versionen?

Det är 1TB-versionen som har 400TBW, 250-varianten klarar 100TBW.

Permalänk
Inaktiv

Man bör nog inte oroa sig alltför mycket över hur tåliga SSD'er är. Jag köpte min Intel X25-M G2 för 7 år sedan och den har skrivit närmare 12 TB (vid det här laget) och har varit i drift i nästan 3 år under den tiden. Och då var det många redan då som oroade sig över hur dessa skulle hålla. Det var ju "dålig" MLC till skillnad från tåligare SLC i Intels dyrare modeller.

Enterprise-användare köper ändå andra modeller som är betydligt tåligare (och dyrare).

Permalänk
Avstängd

Så WD eller samsung är nu frågan. då alla mina HDD diskar är WD. men mina SSD är intel och seagate.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Man bör nog inte oroa sig alltför mycket över hur tåliga SSD'er är. Jag köpte min Intel X25-M G2 för 7 år sedan och den har skrivit närmare 12 TB (vid det här laget) och har varit i drift i nästan 3 år under den tiden. Och då var det många redan då som oroade sig över hur dessa skulle hålla. Det var ju "dålig" MLC till skillnad från tåligare SLC i Intels dyrare modeller.

http://i.imgur.com/kQNZTxz.png

Enterprise-användare köper ändå andra modeller som är betydligt tåligare (och dyrare).

Minns den hysteriken, men problemet där var ju att WA och FW var rent av usla i början. Så diskarna skrev 1GB, men hade WA på 10x+... så deras 5000 P/E kunde slitas ut som 500-1000 P/E idag.

Dessutom så tänk på storleken. På den tiden så lade man endast det mest viktiga på SSDn, och man lade temp, cache mm på andra diskar (pga denna hysterin). Men 5000 P/E (som jag vill minnas X25 disken ska ha), är 80GB x 5000 = 400 TBW i teoretiskt max (inte garanti). Medan om du sitter på en 1TB SSD, så är det att skriva denna disk 400 gånger... sen är garantin borta. Lägg till att TLC ofta behöver kompensera för voltdrift och vi har mer slitage.

Min poäng är att vi idag använder mer av SSDerna än vi gjorde förr, till mer skrivande dessutom, så jag förstå att folk blir oroliga. Håller dock med dig att man faktiskt inte förbrukar så mycket som man tror, om man inte typ spelar in med PlaysTV/Shadowplay eller liknande varje dag.

Men ärligt. SSD diskarna från förr hade mycket bättre NAND. De finns idag också dock, men inte så vanligt hos konsumenter bara.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Minns den hysteriken, men problemet där var ju att WA och FW var rent av usla i början. Så diskarna skrev 1GB, men hade WA på 10x+... så deras 5000 P/E kunde slitas ut som 500-1000 P/E idag.

Dessutom så tänk på storleken. På den tiden så lade man endast det mest viktiga på SSDn, och man lade temp, cache mm på andra diskar (pga denna hysterin). Men 5000 P/E (som jag vill minnas X25 disken ska ha), är 80GB x 5000 = 400 TBW i teoretiskt max (inte garanti). Medan om du sitter på en 1TB SSD, så är det att skriva denna disk 400 gånger... sen är garantin borta. Lägg till att TLC ofta behöver kompensera för voltdrift och vi har mer slitage.

Min poäng är att vi idag använder mer av SSDerna än vi gjorde förr, till mer skrivande dessutom, så jag förstå att folk blir oroliga. Håller dock med dig att man faktiskt inte förbrukar så mycket som man tror, om man inte typ spelar in med PlaysTV/Shadowplay eller liknande varje dag.

Men ärligt. SSD diskarna från förr hade mycket bättre NAND. De finns idag också dock, men inte så vanligt hos konsumenter bara.

Jag håller mer eller mindre med om allt du skriver här.

Och det bör tilläggas att jag själv inte riktigt vet hur jag fått nästan 12 TB skrivning på disken, bara Windows 7 tog halva utrymmet av enheten och att klämma in spel var redan då att glömma. Men mjukvaror. Men så otroligt mycket skrivande bör det inte ha varit ändå. Iofs så kanske jag körde swap, cache och allt sådant på denna och det är det som dragit iväg användningen. Så pass många år att jag inte riktigt minns hur jag använt den.
När jag bytte till Crucial M4 256GB som jag kört som systemdisk i systemet i signatur i 4 år så har jag använt inkopplade SSD'er för allt utom extremt skrivintensiva användningsområden. Torrent och videoinspelning går bort dvs.

Det sista håller jag också med om. SLC förekom ju rätt mycket för 7 år sedan. Men så kostade det också. Tycker mig minnas priser på runt 5000kr för 80GB-varianten. Idag får vi ca 500GB SSD'er nästan för tusenlappen. TLC förvisso men nog händer det ändå en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Man bör nog inte oroa sig alltför mycket över hur tåliga SSD'er är. Jag köpte min Intel X25-M G2 för 7 år sedan och den har skrivit närmare 12 TB (vid det här laget) och har varit i drift i nästan 3 år under den tiden. Och då var det många redan då som oroade sig över hur dessa skulle hålla. Det var ju "dålig" MLC till skillnad från tåligare SLC i Intels dyrare modeller.

http://i.imgur.com/kQNZTxz.png

Enterprise-användare köper ändå andra modeller som är betydligt tåligare (och dyrare).

Fast jämfört med många andra är det en väldigt låg användning skulle jag tro, för genomsnittsanvändaren går det nog bra dock.

Jag har exempelvis skrivit 36 TB på ungefär 1,5 år.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

Så de tänker sälja på sitt namn. Varken bäst i klassen, bäst pris per gb eller bäst garanti.. Hade högre förhoppningar, kanske samsung svarar på nåt sätt?

Skickades från m.sweclockers.com