Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nån mer som har intresse inom Vintage servrar som SUN/DEC/IBM?

Permalänk
Medlem

Nån mer som har intresse inom Vintage servrar som SUN/DEC/IBM?

Någon här som har intresse inom vintage server hårdvara som jag skrev i topic? Jag själv har några DEC Alpha DS10 och DS10L som kan köra tru64,OpenVMS o.s.v men verkar som att det är kanske inget stort intresse här på sweclockers då det mest är nya delar och spel som gäller här.

Så vad har ni för hårdvara som ni tar fram och pillar med ibland när suget infaller?

Permalänk
Medlem

(Open)VMS och kluster

har du kört maskinerna i kluster ?

Permalänk
Medlem

@SOES: Tyvärr det har jag inte gjort men har funderat på att det kan vara skoj att testa det i framtiden

Permalänk
Medlem

Visst har jag det Intresset här på Swec upplever jag som svalt. Hänger på diverse andra forum och mailinglistor med inriktning mot äldre maskiner och specifika tillverkare för att tillfredsställa det behovet.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Någon här som har intresse inom vintage server hårdvara som jag skrev i topic? Jag själv har några DEC Alpha DS10 och DS10L som kan köra tru64,OpenVMS o.s.v men verkar som att det är kanske inget stort intresse här på sweclockers då det mest är nya delar och spel som gäller här.

Så vad har ni för hårdvara som ni tar fram och pillar med ibland när suget infaller?

lite off-topic och regelvidrigt men du råkar inte ha en extra disk liggande som passar i rackmodellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PBGP:

Visst har jag det Intresset här på Swec upplever jag som svalt. Hänger på diverse andra forum och mailinglistor med inriktning mot äldre maskiner och specifika tillverkare för att tillfredsställa det behovet.

Har du några tips på var jag kan börja hänga? jag hänger lite på nekochan's forum under DEC och kollar runt lite där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

lite off-topic och regelvidrigt men du råkar inte ha en extra disk liggande som passar i rackmodellen.

Har du några diskar hemma alls? du kan ta valfri SCA disk och koppla in med en scsi > sca adapter i maskinen om du vill gå den vägen så behöver du hitta nån 68-pinnare

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Har du några tips på var jag kan börja hänga? jag hänger lite på nekochan's forum under DEC och kollar runt lite där.

nekochan är ok (jag heter Pontus där). Annars rekommenderar jag cctalk här:

http://classiccmp.org/lists.html

(cctech är ett subset av cctalk, men det är rätt låg trafikvolym och folk postar snett så det är lika bra att gå med i cctalk)

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Ibland önskar jag att jag hade ett större intresse, tid, plats och engagemang för vintageservrar än jag faktiskt har. Efter att under flera år parallellt med högskolestudier ha härjat med främst SPARCar på fritiden, var jag då något trött på det. IBM RS/6000 och någon enstaka VAX snurrade också förbi, mest som desktops men i stort sett kan de väl räknas samman i intressesfären.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PBGP:

nekochan är ok (jag heter Pontus där). Annars rekommenderar jag cctalk här:

http://classiccmp.org/lists.html

(cctech är ett subset av cctalk, men det är rätt låg trafikvolym och folk postar snett så det är lika bra att gå med i cctalk)

Tack det var inget jag visste om, ska kolla upp detta

Permalänk
Medlem

Har haft några äldre Sun workstations som jag laborerat med, men tiden är väl knapp numer..

Har någon burk ståendes och en del SCSI diskar mm.. om någon här skulle ha intresse av sådana delar ?

Det är ju roligare om det kan komma någon till nytta

Måste kolla i källaren vad som finns kvar.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@Karaff: Vad är det för burk som du har ståendes?

Permalänk
Medlem

Jag har en gammal (och enorm) Unisys-server med Pentium Pro. Just nu nerplockad pga byte av läckande batteri...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Vad är vintage servrar? vad kan man göra med dom?

Permalänk
Medlem

Vad är vintage servrar

Egentligen är väl betydelsen "äldre kraftfulla datorer med tillhörande programvara"
Så:
för skojs skull om man har tillgäng till hårdvaran så kan man göra detta:
en st sparc station 20
4 st 60 Mhz processorer i den
512 mb minne
3 expansionslådor till sbus -> 12 (?) lediga kortplatser
8 kortplatser får en cg6 och varje sådan en skärm

skärmarna ställer man 2 högt 4 brett och därefter konfigurerar man Xsun för 4600 (ca) x 1728 (ca) pixels
en desktop 3,5 m brett ggr ca 1 m högt blir det.

För lagring: den ursprungliga StorageTEK/Sun Storage Array som ansluts med fiber till Sun 20.

Veritas programvaran för att garantera sina viktiga data.

Framemaker för SunOS - som man kan använda för att skriva exv rollspelsmanualer.
Någon av tidiga 90-talets trevligare CAD-paket ?

Vad jag menar är att man använder den gamla datorn med till den tidsmässigt passande programvara för att göra olika saker. Exv rita elektronikdiagram, rita ett hus eller spela Quake...

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Jag har en gammal (och enorm) Unisys-server med Pentium Pro. Just nu nerplockad pga byte av läckande batteri...

Jag frågar alla som säger Unisys om de har en S.C.A.M.P

http://www.retrocomputingtasmania.com/home/projects/unisysase...

Har du en?

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PBGP:

Jag frågar alla som säger Unisys om de har en S.C.A.M.P

http://www.retrocomputingtasmania.com/home/projects/unisysase...

Har du en?

Nej, det verkar vara lite äldre servrar som har SCAMP. Men verkar riktigt coolt!

Min är en Aquanta HS/6U.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.