Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Plötsligt har det börjat ta lång tid att starta upp datorn

Permalänk
Medlem

Plötsligt har det börjat ta lång tid att starta upp datorn

Hej!

Jag har en Asus UX32A. Normalt brukar det ta max en minut från att jag trycker på startknappen tills jag kommer till inloggningsrutan. Nu, helt plötsligt och utav okänd anledning, har det börjat ta minst 5 minuter, kanske uppåt 10 minuter. Har testat med att rensa upp datorn (med Advanced System Care), men ingen skillnad. Tacksam för input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lisoeg:

Hej!

Jag har en Asus UX32A. Normalt brukar det ta max en minut från att jag trycker på startknappen tills jag kommer till inloggningsrutan. Nu, helt plötsligt och utav okänd anledning, har det börjat ta minst 5 minuter, kanske uppåt 10 minuter. Har testat med att rensa upp datorn (med Advanced System Care), men ingen skillnad. Tacksam för input!

Rent spontant låter de som att de är nåt som ligger i bakgrunden vid boot, har du kolla så allt står rätt till i BIOS eller i värsta fall hårddisken håller på att ge sig.
Har du möjlighet att testa göra en systemåterställning till ett tidigare skede, för att se om felet kvarstår eller försvinner.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Du kan ladda ner HD Tune och kolla hur hårddisken mår. Kör en läs-benchmark och kolla under Health-tabben om något är fel. Om du behöver hjälp med att tolka resultaten så är det bara att du lägger upp en bild här så hjälper vi dig.

Permalänk
Medlem

@bärplockaren: Tack för input! Jag är teknisk analfabet så vet ingen om BIOS Men ska testa att scanna med HD Tune och om jag inte kan lösa det på annat sätt så göra en systemåterställning.

Permalänk
Medlem

@perost: Ok, tack! Har gjort en sådan scanning nu med HD Tune. Under Health-tabben står det (C4) Reallocated event count, Current:100 Worst: 100, Threshold: 0, Data: 4, Status: warning.

Har förövrigt, när jag försöker starta datorn, ett par gånger nu fått ett meddelande där det står "Ett fel har uppstått på datorn. Den måste startas om. Först kommer felinformation att samlas in och sedan utförs omstart automatiskt (det sker dock ingen omstart, utan jag behöver tvångsavsluta genom att trycka ner startknappen länge för att kunna starta om). Under står det: Om du vill ha mer information kan du söka efter det här felet online senare: DRIVER_POWER_STATE_FAILURE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lisoeg:

@perost: Ok, tack! Har gjort en sådan scanning nu med HD Tune. Under Health-tabben står det (C4) Reallocated event count, Current:100 Worst: 100, Threshold: 0, Data: 4, Status: warning.

Har förövrigt, när jag försöker starta datorn, ett par gånger nu fått ett meddelande där det står "Ett fel har uppstått på datorn. Den måste startas om. Först kommer felinformation att samlas in och sedan utförs omstart automatiskt (det sker dock ingen omstart, utan jag behöver tvångsavsluta genom att trycka ner startknappen länge för att kunna starta om). Under står det: Om du vill ha mer information kan du söka efter det här felet online senare: DRIVER_POWER_STATE_FAILURE

"Current:100 Worst: 100, Threshold: 0, Data: 4, Status: warning." låter som att testprogrammet har dömt ut din disk? Du har 100 av 100 = bad. Om jag inte tolkade infon fel. Jag skulle nog koppla in disken i en annan dator å försöka kopiera det som är viktigt, just in case.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@fragwolf: Du tänker att det kan finnas risk för att den krashar? Jag har allting på Google Drive hur som, om det skulle hända. Men finns det något sätt att reparera detta tror du? Kan en systemåterställning hjälpa?

Permalänk
Medlem

Säkerhetskopieria / Backup på allt viktigt du har på disken genast!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lisoeg:

@fragwolf: Du tänker att det kan finnas risk för att den krashar? Jag har allting på Google Drive hur som, om det skulle hända. Men finns det något sätt att reparera detta tror du? Kan en systemåterställning hjälpa?

Har inte använt hd tune för att kolla en disk på de sättet. Använder bara programmen från tillverkarna. Men jag skulle gissa på att det är stor risk för det. Kolla på tillverkarens hemsida om du kan ladda hem ett program där och kolla disken. Ska man läsa sammanfattningen rakt av så ser det ju inte så bra ut.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lisoeg:

@perost: Ok, tack! Har gjort en sådan scanning nu med HD Tune. Under Health-tabben står det (C4) Reallocated event count, Current:100 Worst: 100, Threshold: 0, Data: 4, Status: warning.

Detta betyder att hårddisken har omallokerat 4 sektorer, vilket betyder att 4 sektorer gått sönder och disken har fixat det genom att använda reservsektorer istället. Det betyder inte att disken är på väg att dö, sektorerna kan ha varit trasiga ända sen disken var ny. Om antalet omallokerade sektorer börjar öka så kan det däremot vara fara och färde.

Körde du en benchmark också? Det hade varit intressant att se om hårddisken presterar som den ska.

Skrivet av Lisoeg:

Har förövrigt, när jag försöker starta datorn, ett par gånger nu fått ett meddelande där det står ... DRIVER_POWER_STATE_FAILURE

Det felet kan bero på massor av olika saker, och trasig hårddisk är en av de möjliga orsakerna. Det kan också bero på drivrutin-strul, trasiga minnen, och säkert många andra saker. En runda Memtest86 är aldrig fel att köra, trasiga minnen är trots allt en av de vanligaste orsakerna till datorstrul.

Skrivet av fragwolf:

"Current:100 Worst: 100, Threshold: 0, Data: 4, Status: warning." låter som att testprogrammet har dömt ut din disk? Du har 100 av 100 = bad. Om jag inte tolkade infon fel. Jag skulle nog koppla in disken i en annan dator å försöka kopiera det som är viktigt, just in case.

Jag har aldrig förstått vad detta Current/Worst är för något när det gäller S.M.A.R.T, de värdena verkar inte ha någon betydelse. Det som är intressant i detta fall är Data-värdet, d.v.s. 4.

Permalänk
Medlem

@perost: Jag har kört en sådan Benchmark-scanning nu, men hur jag ska utläsa resultatet? Det går inte att bifoga en skärmdump här. Ska också testa Mem Test86 som du rekommenderar, tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lisoeg:

@perost: Jag har kört en sådan Benchmark-scanning nu, men hur jag ska utläsa resultatet? Det går inte att bifoga en skärmdump här. Ska också testa Mem Test86 som du rekommenderar, tack.

Lägg upp skärmdumpen på någon bildtjänst, t.ex. forumbilder.se, och länka till den här.

Permalänk
Medlem

@perost: Ok, fint! Här är bilden http://forumbilder.se/FBCAP/15-oktober-2016-21-48

Laddade ner Mem Test, men det är bara filer som hamnar på Hämtade filer, som jag inte vet vad jag ska göra med. Teknisk analfabet som sagt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lisoeg:

OK, den där disken ser inte frisk ut. En frisk disk hade legat runt 100 MB/s över hela disken, och haft en accesstid runt 10ms. Så någonting är garanterat fel, troligtvis med disken själv.

Skrivet av Lisoeg:

Laddade ner Mem Test, men det är bara filer som hamnar på Hämtade filer, som jag inte vet vad jag ska göra med. Teknisk analfabet som sagt

Kolla på sektionen "Creating a MemTest86 boot disk under Windows" här, där står hur du kan installera Memtest86 på t.ex. ett USB-minne. Sedan bootar du bara datorn från USB-minnet.

Permalänk
Medlem

@perost: Ok, tack. Nu har jag gjort testet (och lärt mig lite mer om datorer på köpet ). Jag tog bilder av testresultatet då det inte gick att spara på annat sätt vad jag kunde se:
http://forumbilder.se/FBCDT/imag0136

http://forumbilder.se/FBCDT/imag0134

http://forumbilder.se/FBCDT/imag0132

http://forumbilder.se/FBCDT/imag0131

Om du orkar så kolla gärna. Är mitt i ett viktigt projekt, för välgörenhet, så datorn är viktig så du får pluspoäng för god gärning

Frågan blir sen om du kan utröna vart felet ligger, vad som behöver fixas (om det går att fixa) och om jag kan göra det själv eller behöver lämna in den (om det ens är värt det)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lisoeg:

Frågan blir sen om du kan utröna vart felet ligger, vad som behöver fixas (om det går att fixa) och om jag kan göra det själv eller behöver lämna in den (om det ens är värt det)

Enligt Memtest86-resultatet så verkar minnet vara OK i alla fall. Men som jag sa tidigare så tyder allt på att något är allvarligt fel på hårddisken, så jag skulle rekommendera att du börjar med att byta ut den.

Permalänk
Medlem

@perost: Inte värt att försöka reparera alltså, i din bedömning? Kanske kostar mer än att byta ut den också, eller nästan lika mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lisoeg:

@perost: Inte värt att försöka reparera alltså, i din bedömning? Kanske kostar mer än att byta ut den också, eller nästan lika mycket.

Hårddiskar är inget man normalt reparerar, det är inte kostnadseffektivt. Det är bara att byta ut den den mot en ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Hårddiskar är inget man normalt reparerar, det är inte kostnadseffektivt. Det är bara att byta ut den den mot en ny.

Ok. Och en systemåterställning jobbar väl bara på mjukvara och är ingen vits, eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lisoeg:

Ok. Och en systemåterställning jobbar väl bara på mjukvara och är ingen vits, eller?

Du kan ju alltid testa om du vill, men jag tror inte att det skulle hjälpa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lisoeg:

Hej!

Jag har en Asus UX32A. Normalt brukar det ta max en minut från att jag trycker på startknappen tills jag kommer till inloggningsrutan. Nu, helt plötsligt och utav okänd anledning, har det börjat ta minst 5 minuter, kanske uppåt 10 minuter. Har testat med att rensa upp datorn (med Advanced System Care), men ingen skillnad. Tacksam för input!

Den självklara frågan är om det installerats någon uppdatering när detta hände. Tex så håller ju Microsoft på att rulla ut en stor uppdatering till Windows 10. Något kan ha gått snett med den. Kolla i uppdateringshistoriken på datorn om det är några uppdateringar som har installerats just i anslutning till att problemen började.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@perost: Ok. Tack för all input!

Permalänk
Medlem

Utöver de bra tipsen med memtest och backup så har jag en fråga, hur mycket ledigt utrymme har du på disken?

Permalänk
Medlem

@giplet: Jag har inte uppdaterat till Windows 10. Några andra uppdateringar gjordes ett par dagar innan problemen startade:
http://forumbilder.se/FBCGO/imag0142

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lisoeg:

@giplet: Jag har inte uppdaterat till Windows 10. Några andra uppdateringar gjordes ett par dagar innan problemen startade:
http://forumbilder.se/FBCGO/imag0142

Kan inte läsa vad som står på din skärmdump, men om du avinstallerar de uppdateringar som gjorts precis innan problemet kom kanske du blir av med det.

Ledigt utrymme på disken som nämnts är också ett vanligt problem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Har kollat på en video och det verkar hyfsat enkelt att byta ut hårddisken, så kanske klarar jag av det själv. Är det någon som vet om det går att överföra Windows från den gamla hårddisken till den nya, eller om jag måste skaffa ny Windows? Datorn kom med Windows 8 och jag har uppdaterat till 8.1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lisoeg:

Har kollat på en video och det verkar hyfsat enkelt att byta ut hårddisken, så kanske klarar jag av det själv. Är det någon som vet om det går att överföra Windows från den gamla hårddisken till den nya, eller om jag måste skaffa ny Windows? Datorn kom med Windows 8 och jag har uppdaterat till 8.1

Hur stor disk har du? Det går att köpa "uppgraderingspaket" som innehåller allt du behöver för att flytta hela systemet.
https://www.netonnet.se/art/komponenter/installationmoddning/...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@giplet: Det är en hårddisk med samma kapacitet som denna som kom med datorn och som jag i så fall också ska byta till. Behöver inte mer kapacitet och kommer nog byta ut hela datorn om ett par år, så detta blir en mer tillfällig lösning. Bra tips med uppgraderingskit! Tror du det funkar med denna hårddisk?

Permalänk
Medlem

Tror att en hel del här har missat lite viktiga detaljer om den datorns lagrings konfiguration.
https://www.asus.com/Notebooks/ASUS-ZenBook-UX32A/specificati...
Alt 1: SSD upp till 256GB
Alt 2: 500GB HDD med 24 GB Cache SSD

Mao... han har 2 st diskar i systemet. En HDD och en cache SSD på 24GB som normalt inte syns pga den är 100% allokerad till HDDn i Intels Smart Response liknande teknik.

Så om han gått från 1 min till 5 min boot, samt har väldigt oregelbunden HDD prestanda, kan det vara SSD cachen som gått kaputt också? (eller kanske bara den, och HDDn råkar bara ha 4 skadade sektorer sedan tidigare).

Permalänk
Medlem

Missade att bifoga länk. Har tänkt att i så fall byta till en sådan här eller liknande:
https://www.netonnet.se/art/komponenter/harddisk/sata2a5tum/s...