Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Har någon handlat på www.kinguin.net?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Kinguin är seriösa och har köpskydd för typ 10kr extra som garanterar dig hjälp om en key inte funkar, har själv nyttjat det (bara engång som jag haft problem, det var med en privat säljare på deras sida) och det funkar, de löste problemet på typ 30min, köpt flera saker av dem och de är en av de aktörer jag handlat mest av.

Om man måste betala extra för att, garanterat, få vad man betalat för så är det inte direkt vad jag skulle kalla seriöst. Det är ju som att säga "ICA är seriösa och har köpskydd för typ 10 kr extra som garanterar dig hjälp om mjölkpaketet skulle visa sig innehålla begagnad motorolja...".

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Om man måste betala extra för att, garanterat, få vad man betalat för så är det inte direkt vad jag skulle kalla seriöst. Det är ju som att säga "ICA är seriösa och har köpskydd för typ 10 kr extra som garanterar dig hjälp om mjölkpaketet skulle visa sig innehålla begagnad motorolja...".

Fast det har ju att göra med att de är en förmedlare, dvs det är andra som säljer på deras sida men för 10kr så slipper du ta strid med den som du köpt av om du blir lurad och de ser till att du får det du ska. Funktionen är ju mer som inkasso eller liknande och dem får du ju betala för med

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Jag köpte 10x win 7 oem licenser på en konkurs auktion. Fick dom för 200kr. Några sålde jag, de flesta gick till kompisar. Varför skulle det vara olagligt.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Bara lägga ner snacket om stulna om nycklar kredit kort osv.
Det har hänt men det är lika stor chans att du råkar ut för det här på swec marknaden, blocket eller tradera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Köpte själv en Windows 10 nyckel som INTE funkade.
Chattade men någon från kinguin och personen bad mig kontakta MS och där kunde MS kundtjänst bekräfta att nyckeln var använd.

Jag skrev det till personen jag chattade med i kinguin. Jag var typ tvungen att bevisa min konversation med MS att nyckeln var använd så jag skickade screenshots från MS chatten.

Efter ca 1 timmes chattande med kinguin och MS fick jag en ny nyckel som funkade.

Måste också nämna personen jag chattade med från kinguin sa att jag absolut inte fick säga att nyckeln var köpt från dem om MS kundtjänst frågar.
Jag sa till MS nyckeln fick jag med en dator jag köpte från butik

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Jo, men du som köpare vet inte om den är stulen eller inte, du måste ju tro på säljaren, som i detta fall är ett relativt stort företag och inte någon okänd snubbe på blocket. Och som jag skrev så är troligen de flesta helt legitima och de som inte är det, ersätts av säljaren när/om de upptäcker att de blivit lurade.

Skickades från m.sweclockers.com

Skillnaden är dock att du köper en produkt för långt under dess marknadsvärde, samt du köper inte från företaget i sig utan de är en förmedlare som någon tidigare nämnde här.

Skulle något liknande ske på blocket för exempelvis en laptop eller bil eller dylikt så skulle nog polisen vara snabba med att att god tro inte gäller.

Skrivet av Molotov:

Bara lägga ner snacket om stulna om nycklar kredit kort osv.
Det har hänt men det är lika stor chans att du råkar ut för det här på swec marknaden, blocket eller tradera.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl sällan folk köper en dator eller dylikt för 10% av dess marknadsvärde på swec eller blocket.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

@HeroAtSC: Har inte handlat själv där. Men min kompis handlar där och han älskar det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenerim:

Måste också nämna personen jag chattade med från kinguin sa att jag absolut inte fick säga att nyckeln var köpt från dem om MS kundtjänst frågar.

Det låter som ett mycket oseriöst företag tycker jag. De borde inrätta någon tillsynsmyndighet i Hongkong som kan stänga ner oseriösa företag.

Skrivet av Fenerim:

Efter ca 1 timmes chattande med kinguin och MS fick jag en ny nyckel som funkade.

Det är nog bäst att du kollar upp den också, annars kan den sluta att fungera när som helst.

Jag köpte en licens för Windows 7 därifrån för en tre-fyra år sedan, som slutade fungera efter ca 10 månader.
Kontaktade Microsoft som berättade att det var dels en MSDN licens som inte är till försäljning, samt att det är väldigt många som använder just den licensen.
--holo #15507314

Permalänk
Snusfri

Jag har köpt ett x antal Windows 10 nycklar från Kinguin och alla har fungerat perfekt.
Jag har då fått en bild på en OEM-etikett som suttit på någon dator (samma säljare för alla mina nycklar).

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro