Permalänk
Medlem

Display port VS HDMI?

Hej, jag arbetar i ett projekt där vi kommunicerar med Display port mellan en Intel NUC och en display.
Mitt problem är att mellan dator och display skall kabeln gå genom tighta hörn, mellan två rörliga delar och dessutom åka i en kabelkedja när produkten rör sig.

För detta är en vanlig display port-kabel för tjock och rigid. Men hur jag än googlar så hittar jag ingen tunn DP-kabel. Däremot hittar jag svinigt tunna HDMI-kablar hela tiden!

Därför undrar jag vad som egentligen är skillnaden på DP och HDMI. Eller skulle jag lika gärna kunna sätta en DP-HDMI-adapter i vardera änden och ha en HDMI-kabel där i mellan utan att stöta på problem?
I datorn är det mini-DP och i displayen är det vanlig jättestor DP.

Tack på förhand!
Axel

Permalänk
Medlem

Vad kör du för upplösning på skärmen? Problemet är väl att "HDMI" vanliga standarden är inte gjord för mer än 1080P60. Kan du inte köpa en DP->MiniDP kabel som borde vara smidigare i MiniDP änden eller eventuellt hela vägen?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Hedersmedlem

@HAxxel *Tråd flyttad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Bildexpert 📺

@HAxxel: Du kan inte sätta adaptrar mellan DP och HDMI på det sättet då det är helt olika elektroniska och logiska gränssnitt. Jag har mer detaljer i artiklarna jag länkar till i min signatur.

Saker och ting blir betydlig lättare ifall du kan växla över till HDMI. Men det beror också lite på tillämpningen. HDMI-anslutningen i NUC:arna är till exempel begränsade till 30 Hz ifall du arbetar med 4K.

Med HDMI som grundpelare finns det också mycket mer tillgängliga tillbehör som förlängning över Cat5/6-kablage och liknande.

Permalänk
Medlem

@HAxxel:

Kan du inte helt enkelt "casta" bilden trådlöst på något sätt, Vanliga HDMI och DP kablar kommer inte orka med mycket när det kommer till "aktiva konstruktioner" som rör sig och böjer sladden ofta.

Vi hade sex skärmar som roterade på ett event en gång, på fem dagar så stannade två HDMI kablar och då var detta mycket ambitiöst gjort så minimal inverkan på sladden skulle göras.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Bildexpert 📺

Två gånger på fem dagar låter faktiskt mycket mer tillförlitligt än någon trådlös teknik jag sett. Där är det mer två gånger på fem timmar.

Fast man undrar lite vad TS försöker uppnå? En skärm och en NUC: Låter som man skulle kunna hänga NUC:en på skärmen och lösa åtminstone denna del av de praktiska problemen.

Permalänk
Medlem

Skärmen vi använder har upplösningen 1280x800 och är 10,1" stor, så 4k behövs inte, inte ens 1080.
Tyvärr kan jag inte flytta på NUCen, skärmen sitter tillsammans med en del sensorer på en rörlig del, NUCen sitter i själva basen där den är kopplad till övriga sensorer.
Jag tror inte jag vågar något trådlöst då detta kommer sitta i en produkt hanterad av idioter, så hoppar inte skärmen omedelbart igång när de trycker på ON så är det kört. Kabeln lär inte heller hålla för evigt, men den funkar tveklöst fram tills dess att den rasar och då åker maskinen in på service.

Dennaa tjusiga kabel jag önskar använda där emellan:
https://www.amazon.com/Nanosecond%C2%AE-Super-Extreme-Speed-C...

Men kan kan alltså konvertera från DP till HDMI, men inte tillbaka till DP från HDMI i andra änden?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av HAxxel:

Skärmen vi använder har upplösningen 1280x800 och är 10,1" stor, så 4k behövs inte, inte ens 1080.
Tyvärr kan jag inte flytta på NUCen, skärmen sitter tillsammans med en del sensorer på en rörlig del, NUCen sitter i själva basen där den är kopplad till övriga sensorer.
Jag tror inte jag vågar något trådlöst då detta kommer sitta i en produkt hanterad av idioter, så hoppar inte skärmen omedelbart igång när de trycker på ON så är det kört. Kabeln lär inte heller hålla för evigt, men den funkar tveklöst fram tills dess att den rasar och då åker maskinen in på service.

Dennaa tjusiga kabel jag önskar använda där emellan:
https://www.amazon.com/Nanosecond%C2%AE-Super-Extreme-Speed-C...

Men kan kan alltså konvertera från DP till HDMI, men inte tillbaka till DP från HDMI i andra änden?

Helt korrekt, du kan inte omvandla till DP men har du DP i signalkällan (NUC:en) kan denna omvandlas till samtliga andra gränssnitt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Bildexpert 📺

NUC:arna har väl HDMI till att börja med, så det finns egentligen ingen anledning att gå via DP öht. Om det inte nu är någon specialskärm? 1280x800 låter inte som något avancerat utan då lär den väl ha HDMI eller DVI.

Permalänk
Medlem

Nej tyvärr så använder vi en typ av enterprice NUC, den har bara två stycken mini DP.

I andra änden är det ett kort som tar in DP och petar ut till skärmen via LVDS. Man kanske kan hoppa över den grejen?

Eller så ger jag upp och provar köra med en vanlig mini DP till DP. Vet ni hur/var jag kan hitta en så tunn och smidig sådan som möjligt? Det brukar inte specas på hemsidor vad det är för kabeldiameter eller så...