PCIe Gen3x4 eller SATA6?

Permalänk
Medlem

PCIe Gen3x4 eller SATA6?

HEJ! Lurar på att bygga ny burk, har en c:a 4 år gammal burk med SSD idag, den har väl ca 100MB/s skulle jag tro och jag tycker den är löjligt snabb jämfört med en stenålders HDD.

I den nya datorn ska det såklart också sitta SSD, men nu har det tydligen spårat ur fullständigt och det sitter hårddiskar direkt monterade på moderkortet.
Är det värt att sattsa på en PCIe SSD (2000MB/s) eller duger en SATA6 (500MB/s) ?
Om det är någon som har både och och kan beskriva skillnaden, hur mkt snabbare det känns att starta upp program vore det kalasbra om ni kan dela med Er av alla erfarenheter.
Tack!

Permalänk
Medlem

Den upplevda skillnaden mellan PCIe och SATA är oftast ganska liten när det gäller SSDer, den stora skillnaden är när man går från mekanisk disk till SSD. Det som gör att SSDer känns så snabba beror på att deras åtkomsttider är ca 100ggr snabbare än mekaniska diskar, att de sen är mycket snabbare även på sekventiell överföring är bara en bonus. Så en SATA-SSD duger normalt bra så länge som du inte har några speciella behov.

Permalänk
Medlem

okej, så det betyder alltså att för spel och annat så är egentligen en SATA-SSD lika snabb som en PCIe-SSD i upplevs prestanda?
Jag håller inte på med stora filer eller något sånt, har inget behov av att överföra 2000mb/s alls, vill bara ha en snabb burk.

Permalänk
Medlem

Du märker ingen större skillnad förutom att jag personligen upplever att det finns utrymme för förbättring i BIOS vad det gäller att visa status på pci disken, boota korrekt på uefi secure etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuppe:

okej, så det betyder alltså att för spel och annat så är egentligen en SATA-SSD lika snabb som en PCIe-SSD i upplevs prestanda?
Jag håller inte på med stora filer eller något sånt, har inget behov av att överföra 2000mb/s alls, vill bara ha en snabb burk.

Om du bara vill ha en snabb burk, fokusera på att ha någorlunda fräscha komponenter 2014-2016 utan flaskhalsar. Köp en "vanlig" SSD (Samsung EVO, Sandisk osv). SSD'erna du pratar om kostar massvis med pengar, och jag tror inte du kommer tycka att det är värt att du bootar Windows 1-2 sekunder snabbare för den enorma prisskilnaden.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

de du skulle kunna märka skillnad på är väl loadtider på spel etc.. Vid vanlig surf o alldagligt användande tror ja inte de skulle märkas..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

Jämför man intels Intel 600p 512GB 1990SEK (PCIe) mot Samsungs Samsung 850-Series PRO 512GB (SATA6)
Så är ju SATA6 i det här fallet dyrare för samma lagring... jag undrar vad som är "felet" med intels. Kan den vara sämre på något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuppe:

Jämför man intels Intel 600p 512GB 1990SEK (PCIe) mot Samsungs Samsung 850-Series PRO 512GB (SATA6)
Så är ju SATA6 i det här fallet dyrare för samma lagring... jag undrar vad som är "felet" med intels. Kan den vara sämre på något annat?

850 PRO är väldigt dyr för att vara en SATA-disk. Det är i princip den bästa SATA-disken på marknaden, och man får betala dyrt för det. Det finns troligtvis ingen som helst anledning för dig att välja den framför 850 EVO, som är betydligt billigare.

Jag gick för övrigt från en gammal Crucial M500 256GB till en Intel 600p 512GB, och har inte märkt någon större skillnad i prestanda. Orsaken till att jag köpte just 600p var för att jag behövde mer utrymme, och Dustin sålde ut dem för 1299 kr. Det är en ok SSD, men inte någon värsting. Om du inte behöver den höga sekventiella läshastigheten så skulle jag nog hellre rekommendera 850 EVO, den kommer troligtvis prestera bättre vid verklig användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

850 PRO är väldigt dyr för att vara en SATA-disk. Det är i princip den bästa SATA-disken på marknaden, och man får betala dyrt för det. Det finns troligtvis ingen som helst anledning för dig att välja den framför 850 EVO, som är betydligt billigare.

Jag gick för övrigt från en gammal Crucial M500 256GB till en Intel 600p 512GB, och har inte märkt någon större skillnad i prestanda. Orsaken till att jag köpte just 600p var för att jag behövde mer utrymme, och Dustin sålde ut dem för 1299 kr. Det är en ok SSD, men inte någon värsting. Om du inte behöver den höga sekventiella läshastigheten så skulle jag nog hellre rekommendera 850 EVO, den kommer troligtvis prestera bättre vid verklig användning.

okej, tack för tipset. Kommer köra på en 850 EVO då!

Permalänk

Tänkte köpa en ny sdd eftersom jag bara har 250gb. Min tanke var denna https://www.inet.se/produkt/4300299/samsung-960-pro-1tb#merin...

mycket utrymme samt snabb, är det värt det eller borde man köra på en vanlig ssd?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av martocolt:

Tänkte köpa en ny sdd eftersom jag bara har 250gb. Min tanke var denna https://www.inet.se/produkt/4300299/samsung-960-pro-1tb#merin...

mycket utrymme samt snabb, är det värt det eller borde man köra på en vanlig ssd?

Läs diskussionen ovan. Jag tycker det där är definitionen på ovärt men det är ju bara vad jag personligen tycker. Du får ju en "vanlig" SSD med samma kapacitet för runt halva priset.