Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vart köper man sån här bänkskiva?

Permalänk

Vart köper man sån här bänkskiva?

Jag har precis byggt upp en halvvägg där jag använde en ett hyllplan som överliggare och som kant, det blev förjävla snyggt.
En sådan här användes; https://www.bauhaus.se/svarta-hyllplan-18x200x2480mm.html

Nu vill jag bygga på ett skrivbord på den halvväggen som fästs i en regel samt i den andra väggen, sedan ett bordsben ner på den kanten som inte får någon stabilisering.
Jag ville egentligen ha ett likadant hyllplan, men dom finns bara med maximalt 60cm djup, https://www.bauhaus.se/svarta-hyllplan-18x600x2480mm.html
Det är här jag funderar, klarar man sig på 60cm eller kommer man att störa sig på att det blir för kort?
Det verkar omöjligt att hitta en sådan bordsskiva, bänkskiva, skrivbordsskiva, call it what you will, i samma utförande. Det är just den mattsvarta känslan som jag är ute efter.

Någon som vet något ställe i Stockholm som säljer sådana?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

skulle det inte fungera att köpa valfri skiva och sedan måla den?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk

Köp en måttanpassad bänkskiva på samma Bauhaus, och måla själv i den matta färg du vill ha, så blir det precis som du vill ha det.

EDIT: någon hann före

Visa signatur

CPU: i7 8700K GPU: Gigabyte RTX 2080 GAMING OC RAM: Corsair 16GB DDR4 3000MHz CL15 Mobo: Asus TUF Z390-PLUS Gaming PSU: Corsair HX850i 850W 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Köp en måttanpassad ek skiva, dem sviker dig aldrig (limmad alltså). Sen är ett alternativ att använda lackfärg med matt finish. https://www.bauhaus.se/elegant-aqua-lackfarg-matt-10.html

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

Har kollat runt litegran bara och det är lite knivigt att hitta sådär direkt.
IKEA har ingen bra kandidat och Furniturebox har kandidater, men känns onödigt att punga ut flera tusen på en hel matgrupp bara för bordsskivan

Skulle det fungera att ta två hyllplan från Bauhaus och limma ihop dom på långsidan för att på så vis skapa ett 120 djup?
Kanske kan du få den kluven på bauhaus för att uppnå önskat djup.
Sen behöver du kanske försärka på undersidan med ett par tunna reglar som håller ihop.

Alternativet är väl att köpa en annan bordskiva på t.ex. IKEA och spraya den mattsvart.

Rhames

Permalänk
Medlem

Håller med, ekskiva eller laminat. Laminatskivorna är nog mer hållbara (och kitchiga eller snygga mönster beroende på hur du är lagd) men begränsade till 60 cm då får du nog fundera på t.ex en kabelkanal eller liknande bakom om du vill några cm till.

Får jag hi-jacka tråden och ställa en fråga om laminatskivor?
Vill gärna stabilisera upp en köksö med bänkskivor som sidostycken och bakstycke så att det håller för en granitskiva.
90 cm skivor passar perfekt men är ju max 27mm tjocka.
Jag har redan insett att jag ska ha skivorna stående så att de iaf inte bågnar, men funkar det då? Några erfarenheter...

Min fråga är alltså om jag kan såga till fyra 27 mm ekskivor, sätta ihop dom med vinkeljärn i ett H och lägga en 130 kg skiva på?

Permalänk
Skrivet av scj:

Köp en måttanpassad ek skiva, dem sviker dig aldrig (limmad alltså). Sen är ett alternativ att använda lackfärg med matt finish. https://www.bauhaus.se/elegant-aqua-lackfarg-matt-10.html

Det viktiga är ju att jag får samma finish som på hyllplanet, för att känslan ska bli rätt.. Men det tror du att man får med sån färg alltså? Målar man med pensel eller med roller?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

@TroNi:

Sätt ihop två stycken? En smalare längst in och en 60cm ytterst så får du det djup du vill ha. Gör man det bra bör det inte bli någon större skarv plus att den eventuella skarven hamnar långt in på bordet och inte bör störa speciellt mycket.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

@TroNi:

Sätt ihop två stycken? En smalare längst in och en 60cm ytterst så får du det djup du vill ha. Gör man det bra bör det inte bli någon större skarv plus att den eventuella skarven hamnar långt in på bordet och inte bör störa speciellt mycket.

Nja, så skulle man ju kunna tycka. Men skarven kommer att störa mig.
Jag tänker så här, det är min första lägenhet, jag lägger hellre lite extra pengar på att få en exakt skiva som jag vill ha den, än att kompromissa för att jag är snål.
Vilket också är anledningen att jag är lite skeptisk till att måla en skiva själv..

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk

Byggde en köksö med 5 hjul (4 i hörnen och 1 i mitten) med en marmorskiva ovanpå och ramen till den vara bara 2 skåpramar plus skivmaterial som kanske var dryga centimetern tjockt (på 3 sidor som du tänkt dig). detta har hållt ihop 2-3 år än sålänge, så med såppas grova skivor som du tänkt använda tror jag det fungerar utmärkt.
@pacc:

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroNi:

Det viktiga är ju att jag får samma finish som på hyllplanet, för att känslan ska bli rätt.. Men det tror du att man får med sån färg alltså? Målar man med pensel eller med roller?

Det bästa är nog att gå in i butik och fråga någon som är duktig på just detta. Då kan du även hänvisa till finishen på ditt hyllplan så har dem något att gå på.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroNi:

Jag har precis byggt upp en halvvägg där jag använde en ett hyllplan som överliggare och som kant, det blev förjävla snyggt.
En sådan här användes; https://www.bauhaus.se/svarta-hyllplan-18x200x2480mm.html

Nu vill jag bygga på ett skrivbord på den halvväggen som fästs i en regel samt i den andra väggen, sedan ett bordsben ner på den kanten som inte får någon stabilisering.
Jag ville egentligen ha ett likadant hyllplan, men dom finns bara med maximalt 60cm djup, https://www.bauhaus.se/svarta-hyllplan-18x600x2480mm.html
Det är här jag funderar, klarar man sig på 60cm eller kommer man att störa sig på att det blir för kort?
Det verkar omöjligt att hitta en sådan bordsskiva, bänkskiva, skrivbordsskiva, call it what you will, i samma utförande. Det är just den mattsvarta känslan som jag är ute efter.

Någon som vet något ställe i Stockholm som säljer sådana?

Vanliga lägenhetsdörrar.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Skrivet av Huzzbutt:

Vanliga lägenhetsdörrar.

Nu förstår jag inte riktigt..?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Dörrar är extremt tunn faner eller masonit byggt på en stomme av wellpapp. Slår du en penna emot den går den igenom.
Ikea hade en serie skrivbord i den tekniken (5 cm tjocka vita skivor), men hela stabiliteten försvinner om du sågar bort en av kanterna.

Apropå det så har ju ikea väldigt prisvärda skrivbordsskivor som finns i svart,
nackdelen är att vill du ha 75 cm bredd så är du begränsad dill 150 cm längd, annars finns 200x60 att välja på.

Som sagt tidigare så hade jag nog lämnat ett hål bakom för kablar och kanske byggt en hylla en decimeter över med
lite överlapp om jag behövde bredd och mycket plats för monitorer etc, men jag hade letat inspiration på utformningen först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroNi:

Någon som vet något ställe i Stockholm som säljer sådana?

Kolla runt på ställen som säljer kontorsmöbler, de brukar vara enkla och stora. Köpte det själv när jag gjorde mitt datorbord.
Med snabb googling hittade jag denna:
http://www.alltforkontor.se/produkt/bordsskiva-1000-x-800-sva...

Själva finishen kan jag inte uttala mig om men kolla in leverantörer till kontor så borde du kunna hitta en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroNi:

Jag har precis byggt upp en halvvägg där jag använde en ett hyllplan som överliggare och som kant, det blev förjävla snyggt.
En sådan här användes; https://www.bauhaus.se/svarta-hyllplan-18x200x2480mm.html

Nu vill jag bygga på ett skrivbord på den halvväggen som fästs i en regel samt i den andra väggen, sedan ett bordsben ner på den kanten som inte får någon stabilisering.
Jag ville egentligen ha ett likadant hyllplan, men dom finns bara med maximalt 60cm djup, https://www.bauhaus.se/svarta-hyllplan-18x600x2480mm.html
Det är här jag funderar, klarar man sig på 60cm eller kommer man att störa sig på att det blir för kort?
Det verkar omöjligt att hitta en sådan bordsskiva, bänkskiva, skrivbordsskiva, call it what you will, i samma utförande. Det är just den mattsvarta känslan som jag är ute efter.

Någon som vet något ställe i Stockholm som säljer sådana?

Jag håller på att inreda en klädkammare till kontor. Längden är 220cm och jag använde en 62.5cm djup arbetsskiva i furu (https://www.bauhaus.se/arbetsskiva-furu-27x625x3010mm.html)
62cm är fullt tillräckligt enl mig.
(Beror ju helt på hur stor skärm du har. Jag har 24")
Den svartbetsade jag 3ggr med IKEAs träbets.
Fräste även ner tangentbordet i skivan medan jag ändå håller på.
Sen 30cm djupa furuskivor till hyllor som betsas på samma sätt.
Inte klar än, men kan ta en bild om du är intresserad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroNi:

Nu förstår jag inte riktigt..?

Lägenhetsdörrar och hyllplan har i regel samma tillverkningsmetod, som annan anmärker dock så är vissa väldigt tunna och därmed sköra men är det så att man är ute efter en stor yta i samma stil som hyllplan så är lägenhetsdörrar ett bra alternativ och det finns en hel del kvalitets alternativ att välja på om man går till en bygghandel.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Skrivet av TroNi:

Det viktiga är ju att jag får samma finish som på hyllplanet, för att känslan ska bli rätt.. Men det tror du att man får med sån färg alltså? Målar man med pensel eller med roller?

Vill du få till samma yta och färg är det nog bättre att sätta ihop två hyllplan.

Det är i stort sett omöjligt att få till samma yta även med roller om man inte våtslipar eller spraylackerar.
Vanlig vattenbaserad lackfärg är inte så slitstark, känslig för fläckar, repor och fuktiga trasor, på ett skrivbord är det bäst att klarlacka vilket kräver hyfsat dammfri miljö för att man ska slippa se dammet i lacken sen.
Nordsjö har slitstarkare färg som är betydligt lättare att stryka ut.
Men det finns ju också billack och hammarlack.

Visa signatur

Jag stör mej aldrig på saker, bara på människor.

Permalänk
Medlem

Jag kör köksbänkskivor från IKEA till det mesta... (datorbord, arbetsbord, tv-möbel och verkstadsbord). Så gott som gratis och rejält som man vill ha bord.. Kört på 63cm varianten, monterat så det är kanske 5cm från vägg.. fungerar superb.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av sCaz:

Jag kör köksbänkskivor från IKEA till det mesta... (datorbord, arbetsbord, tv-möbel och verkstadsbord). Så gott som gratis och rejält som man vill ha bord.. Kört på 63cm varianten, monterat så det är kanske 5cm från vägg.. fungerar superb.

+1