Hjälp - Datorn dör och jag har slut på idéer.

Permalänk
Medlem

Hjälp - Datorn dör och jag har slut på idéer.

Tjena grabbar, jag behöver hjälp.

Felet: Efter ett par timmars spelande (Lite vad som helst, WOT, Fallout 4, Battlefield 1, Minecraft 1 gång) så dör datorn. Ingen bluescreen, inga felmeddelande inget mer än "ziiouup..." (ibland startar den om, ibland bara dör den). När den dör första gången har jag spelat ett par timmar, sen dör den snabbare och snabbare. Än så länge bara vid spelande, inget annat som Lightroom, film eller annat liknande.

Jag har varit med i svängarna ett tag så jag tänkte okej nu tar vi det här långsamt och systematiskt:

Idé 1 - Temperaturer: Eftersom den dör snabbare och snabbare tänkte jag att temperaturerna var tänkbara. Körde alla temp-kontrollprogram ja äger (Realtemp - MSI Afterburner med mera) Temperaturerna var höga (Node 304 i litet utrymme i TV-bänken, men inte dödshöga), för att vara säker plockade jag upp datorn, öppnade den, temperaturerna ligger långt under farliga värden (CPU 60, GPU 70) men den dör ändå på exakt samma sätt.

Idé 2 - Överklockningen som gett med sig. Både min trotjänare i2500k @ 4.8 GHz (4-5 år gammal) och mitt 780 (hyggligt nytt) har varit väl klockade. Så jag klockade ner båda ordentligt (GPU helt och CPU nästan helt), den dör fortfarande.

Idé 3 - PSU, här ligger väll huvudsakligen mina tankar just nu. Men inga direkta idéer hur ja ska kontrollera det utan att skaffa ett nytt. Detta händer igen för ett tag sedan, exakt samma sak: Jag beställde ett nytt nätagg, fick hem det. Tänkte: "Äsch ja testar en gånga till innan ja bytar"... och så fungerar datorn såklart utmärkt i 2 månader, och ja fick skicka tillbaka mitt nya nätagg men nu står ja här igen. Är det dags igen?

Tankarna MOT PSU är ju dock, att klocka ner CPU och GPU gjorde ingen skillnad vilket borde göra att kalaset drar ganska mycket mindre. Sen förstår jag inte varför allt dör snabbare och snabbare när de väl börjar dö?

Idé 4 - Minnen. Erfarenheten säger att om något mysko sker med din dator: Kontrollera dina minnen. Problemet är att kontrollera minnena är enklare sagt än gjort med min setup så jag undviker de gärna och tycker det hela känns LITE för strukturerat för minnesfel? Men jag är inte säker. Windows minnescheck visar inget.

Idé 5 - Hårddisk. Flyttat spel mellan hårddiskar, ingen skillnad.

Dator:

CPU: Sandy i5 2500K @ (hösten 2011) med H50i - sluten vattenkylare
GPU: MSI 780 (hösten 2015)
PSU: Fractal Design Newton R2 650W (hösten 2011)
MINNEN: Corsair XMS3 minne - 8 GB (hösten 2011)
Moderkort: Asus P8Z77-I Deluxe Intel Z77 (vinter 2012)

Mycket tacksam för alla typer av idéer och tankar på vad som kan vara fel, eller vad jag kan göra för att testa något nytt.

Vänligen

Samuel Svensson

Permalänk
Medlem

Mitt initiala förslag är PSUn. Självklart låter det ologiskt att ett nytt pajar det också, men du kan ju ha otur.

Testa även kolla i Event Viewer för att se om windows loggat något error när datorn stänger av sig.

Permalänk
Medlem

Tänker också på PSU:n, eftersom datorn bara dör utan förvarning.

Du kan ju alltid boota med Memtest86 och köra en minnestest om du misstänker minnena. Men det skulle orsaka andra fel än de du beskriver.

http://www.memtest86.com/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

står det nått konstigt o loggboken som kan ge ledtråd?

Permalänk
Medlem

Har du rengjort datorn? Damm kan ställa till massa konstiga fel, speciellt i nätagget.

Blås rent alla komponenter med tryckluft. Jag brukar även låsa alla fläktar med ett buntband eller blyertspenna medans jag blåser.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Har du några skarvar på strömsladdar eller så? Något som kan ge dålig jord eller kortsluta mot chassit? Om PSU:n känner av jordfel eller kortis, så stänger den av direkt.

// LZ

Permalänk
Avstängd

Säkerligen 1KG damm i nätdelen som överhettar nätdelen..testa blåsa ur nätdelen, håll fast fläkten och blås rent med tryckluft lite försiktigt.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra kommentarer, ska blåsa rent nätagget ordentligt och se vad som händer. Fick även höra från ett annat håll att mitt moderkort har en extremt känslig spänningssäkring som ska vara enkel att pilla med i bios (så det blir väll steg 2 om de inte blir bättre). Och sist får de väll åter igen bli ett nytt nätagg.

Åter igen tack för alla kommentarerna!