Permalänk
Medlem

1151-moderkort med koaxial SPDIF?

Hej,

Har inte riktigt fått klart för mig hur mycket min processor flaskar grafikkortet, och jag har inte riktigt råd att uppgradera utan vidare, men oavsett så har jag funderat på en eventuell uppgradering någon gång.

Efter en lite snabb koll på Prisjakt så upptäcker jag dock att enligt deras filtrering så existerar inga 1151-moderkort som har koaxial SPDIF-anslutning. Har jag missat något? Är det här något som håller på att fasas ut? Detta är ett krav då min enda optiska anslutning på förstärkaren är upptagen. Har ingen större lust att slänga ut pengar på ett dyrt ljudkort bara för det här.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Bumpar denna lite då jag precis upptäckte dessa små ting. Någon som använder sådana? Ser att de är uppmärkta för olika tillverkare, men ser också ut att vara ganska så enkla, universella ting. Borde fungera lika bra som inbyggda, eller?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av L'ombra:

Bumpar denna lite då jag precis upptäckte dessa små ting. Någon som använder sådana? Ser att de är uppmärkta för olika tillverkare, men ser också ut att vara ganska så enkla, universella ting. Borde fungera lika bra som inbyggda, eller?

Om du har en kompatibel pinheader på moderkortet funkar de, annars finns det opto/coax omvandlare och jag har själv ett usbanslutet digitalinterface
https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/... finns att leta reda på billigare på Ebay.
Usb anslutna utgångar finns i flera kvalitetsklasser, de dyrare kan ha jittertvätt/omklockning och ge total galvanisk isolation.
http://www.ebay.com/bhp/usb-to-spdif

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jaha, förutsatte nästan att dessa kontakter i regel förekom, men så var det inte alls enligt Prisjakts filter. Nå, jag vill nog hellre ha det internt istället för externa diton eller adaptrar, så länge det blir lika bra som integrerat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080