Permalänk

wifi 5g

Tjena, Såg precis att jag har 2 wifi uppkopplingar? Första heter tex blablabla, Sen det andra heter blablabla-5g, Har ej sett 5g wifit tidigare, Är det någon skillnad? Kör med comhem och router från dem. Vilken ska man köra på?

Mvh

Permalänk
Medlem

Du ser två nätverk, ett som går över 2.4ghz bandet och ett över 5.0ghz.
Det över 5ghz har sämre räckvidd men klarar av mycket högre hastigheter.

http://kb.netgear.com/app/answers/detail/a_id/29396/~/what-is...

Du ska köra över valfritt.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

@Gurk: ahaaa, Har routern typ 2 meterifrån mig, Använder dock bara wifi till telefonen, Så då är det alltså bättre att köra 5g då?

Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonheeh:

@Gurk: ahaaa, Har routern typ 2 meterifrån mig, Använder dock bara wifi till telefonen, Så då är det alltså bättre att köra 5g då?

Tack för hjälpen.

5GHZ är snabbare men sämre om du har väggar och andra föremål emellan. EX hos mina föräldrar kan man få i samma rum som routern 89mbit över 5GHZ och runt 40 med 2,4, men går man ut i köket får man fortfarande runt 40 med 2,4 medan 5 har tappat till 20mbit.
Kan även variera om du ex bor i lägenhet och har grannar med Wifi som stör. Du får helt enkelt testa dig fram till vilket som passar bäst

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb