Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Skybalotte:

Oj det var en jättebra fråga! Jag vet tyvärr inte det säkert, men det kan ha varit en Seagate eller en WD.

Har hårddiskar från båda tillverkarna, men med tanke på hur überviktigt materialet på dom är, så skjuter jag mig hellre i direktsändning än plockar isär dom.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Bygglogg

Här kommer en kortfattad bygglogg på begäran av @kelthar.

Urverket var från Clas Ohlson och detta var det med kortast axel, om jag inte minns fel. ''Ringen'' ni ser på bild nr. 1 satt över skivorna i hårddisken och denna fick nu istället sitta underst på klockan. Denna ring är alltså grunden för klockan kan man säga.

1 -- Urverket med nedre ringen och brickan undertill (inget fastlimmat än).

I centrum av ringens undersida limmades en bricka fast. Detta för att göra urverket separerbart med klockan, ifall det förstnämnda skulle gå sönder. Brickan ligger alltså mot urverket och kläms fast mot detta med mässingsskruven som hör till urverket (se nr. 2 nedan).

2 -- Ghetto-genomskärningsbild

3 -- Rendering på hur det ser ut utan läsararmen

På den understa ringen limmades sedan den understa skivan på. På denna limmades i sin tur mellanringen på. Slutligen limmades den övre skivan på mellanringen. Allt limmat med ett snabbtorkande superlim.

4 -- Understa skivan med mellanringen på:

5 -- Rendering på understa skivan fastlimmad

6 -- Översta skivan:

Härnäst kommer hårddiskarmen -- eller visaren! Jag skruvade först bort en cylinder (innehållande en motor kanske?) som satt där min adapter nu sitter, varefter jag ritade upp adaptern och skrev ut den i en 3D-skrivare. Adaptern fick jag slipa till lite för att få en finare yta och jämnare kanter.

7

8

Sedan monterades läsararmen och klockan var klar!

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Har hårddiskar från båda tillverkarna, men med tanke på hur überviktigt materialet på dom är, så skjuter jag mig hellre i direktsändning än plockar isär dom.

/Lifooz

Haha, på så vis!

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4