Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vilken Hårddisk ska jag köpa?Vad är det för hårddisk jag har?

Permalänk
Medlem

Vilken Hårddisk ska jag köpa?Vad är det för hårddisk jag har?

tjena boys n girls

min hårddisk har slutat fungera nu och jag behöver en ny så snabbt som möjligt. Min hårddisk som jag har nu är hd322gj jag vet inte om det är sata 3.5tum eller 2.5tum. Så det hade varit super om ni hade kunnat säga vad det är för sorts hårddisk och vilken hårddisk jag borde köpa nu! den ska inte vara dyr eller super bra utan det ska vara en vanlig hårddisk som jag kan använda utan några problem!
och om jag ska installera den nya hårddisken på datorn vad ska jag tänka på´?

Permalänk
Medlem

@bengarnx
Söker man på hd322gj får man fram en 3,5" disk på 320gb.
Då kommer frågan ska du ha Windows på den eller bara ha den som lagrings disk?

Ska du ha lagring duger denna fint, men du ska Windows på den skulle jag säga att du borde skaffa en ssd disk.

Den ska bara vara att plugga in den så ska Windows hitta disken av sig själv, de kan hända att du behöver formatera den först men brukar de pluppa upp en ruta i så fall.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@bärplockaren:
Korrekt jag ska ha windows på den tack så mycket för hjälpen. En sista frågan vilken Ssd ska jag köpa då så den passar bra och inte krånglar.

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengarnx:

@bärplockaren:
Korrekt jag ska ha windows på den tack så mycket för hjälpen. En sista frågan vilken Ssd ska jag köpa då så den passar bra och inte krånglar.

mvh

Ta en sata ssd från ett märke du gillar. Du lär bli lika nöjd vad du än väljer.
Här har du en tex.
Lite mer minne än din nuvarande. Det är en 2,5" som alla sata ssds är. Men om du inte kan montera den på något bra sätt så kan du köpa en Sådan.

Anledningen till att köra ssd för operativsystemet är att de är så pass mycket snabbare än hårddiskar så det blir mycket trevligare att använda datorn.

Permalänk
Medlem

förlåt det här är mitt gamla hårddisk: Barracuda 7200.12 1TB och den har slutat fungera kan jag använda HD322GJ hårddisken eller måste jag köpa ny hårddisk. För att jag har testat att koppla HD322GJ hårddisken till datorn den sstartar vanligt men sen får jag en snabb bluescreen varför då? jag vet att jag är jobbig men vad är barracuda 7200.12 1tb för hårddisk är det också en sata 3.5 tum

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengarnx:

förlåt det här är mitt gamla hårddisk: Barracuda 7200.12 1TB och den har slutat fungera kan jag använda HD322GJ hårddisken eller måste jag köpa ny hårddisk.

Du kan använda HD322GJ om du vill (eller Samsung Spinpoint F4 som den annars heter), men att byta till en SSD gör som sagt en stor skillnad. Om du inte behöver så mycket utrymme så klarar du dig troligtvis på en billigare 240-256GB SSD, t.ex. denna.

Skrivet av bengarnx:

För att jag har testat att koppla HD322GJ hårddisken till datorn den sstartar vanligt men sen får jag en snabb bluescreen varför då?

Har du alltså Windows installerad på HD322GJ-disken? Är det i så fall Windows för just datorn du försöker använda den till, eller är det installerat på en annan dator. Om det är till en annan dator så är det troligtvis orsaken till att du får bluescreen, och du bör då installera om Windows på datorn disken ska användas i.

Skrivet av bengarnx:

jag vet att jag är jobbig men vad är barracuda 7200.12 1tb för hårddisk är det också en sata 3.5 tum

Ja

Permalänk
Medlem

Från PM, vi håller diskussionen här istället så kanske det hjälper någon annan också:

Skrivet av bengarnx:

jag undrar om en liten sak HD322GJ hårddisken har windows installerd jag använde själva hårddisken på min gamla dator men jag koppla ur den och försökte testa den på den jag använder just nu med det funka inte vad ska jag göra exakt så det funkar jag har lite problem att förstå

Om Windows är installerat på en annan dator så kan det hända att du har drivrutiner och liknande som inte är kompatibla med den dator du försöker använda disken i nu, vilket resulterar i en blåskärm.

Du måste alltså installera om Windows på disken i den dator du nu vill använda. För att göra det så behöver du en Windows-skiva eller USB-minne med Windows på som du kan installera ifrån. Sen startar du datorn från skivan eller USB-minnet och följer instruktionerna. Du bör helst formatera disken vid installationen så att du inte har en massa skräp kvar på den, så om du har något viktigt på disken bör du kopiera över det till en annan disk först.

Permalänk
Medlem

@perost: tack så mycket