Permalänk
Medlem

Dator kraschar vid belastning.

Goddagens!

Har haft problem med min dator senaste året. Har dock inte orkat ta tag i det förrän nu då det är tentaperiod och jag hittar alla anledningar för att slippa plugga.

Problemet är att datorn startar om sig när jag spelar CSGO. Inte just CSGO utan mer specifikt de nya kartorna, till exempel nya inferno eller nya nuke. Jag har återskapat problemet med furmark och prime95. Datorn startar om sig efter ca 5-10 min. Har loggat temperaturer och de blir aldrig särskilt höga. Har dessutom "aftermarket" kylare till processorn från coolermaster.

Jag misstänker nätaggregatet då det följt med sedan första datorn jag byggde på högstadiet för åtta(?) år sedan. Finns det något sätt att testa det?

Datorn:
PSU: ASP 630 W
GPU: Asus geforce gtx 560 ti
CPU: intel i5 2500 K @ 3.3 GHz
RAM: kingston hyperx ddr3 2x4gb
HD: Corsair force 3 SSD + WDC5000 (OS och alla spel installerade på SSD)

mvh

Permalänk
Skrivet av Calleuss:

Goddagens!

Har haft problem med min dator senaste året. Har dock inte orkat ta tag i det förrän nu då det är tentaperiod och jag hittar alla anledningar för att slippa plugga.

Problemet är att datorn startar om sig när jag spelar CSGO. Inte just CSGO utan mer specifikt de nya kartorna, till exempel nya inferno eller nya nuke. Jag har återskapat problemet med furmark och prime95. Datorn startar om sig efter ca 5-10 min. Har loggat temperaturer och de blir aldrig särskilt höga. Har dessutom "aftermarket" kylare till processorn från coolermaster.

Jag misstänker nätaggregatet då det följt med sedan första datorn jag byggde på högstadiet för åtta(?) år sedan. Finns det något sätt att testa det?

Datorn:
PSU: ASP 630 W
GPU: Asus geforce gtx 560 ti
CPU: intel i5 2500 K @ 3.3 GHz
RAM: kingston hyperx ddr3 2x4gb
HD: Corsair force 3 SSD + WDC5000 (OS och alla spel installerade på SSD)

mvh

ja du kan låna ett nätagg från nån annan dator.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

ja du kan låna ett nätagg från nån annan dator.

Glömde säga att jag inte har tillgång till annat nätagg med så hög effekt.

Permalänk
Skrivet av Calleuss:

Glömde säga att jag inte har tillgång till annat nätagg med så hög effekt.

ladda ner HWinfo du kan se om det är något skumt med nätagget, programmet kan mäta 12V 5V 3,3V osv
ta bort grafikkortet och koppla kabeln till moderkortet.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Calleuss:

Goddagens!

Har haft problem med min dator senaste året. Har dock inte orkat ta tag i det förrän nu då det är tentaperiod och jag hittar alla anledningar för att slippa plugga.

Problemet är att datorn startar om sig när jag spelar CSGO. Inte just CSGO utan mer specifikt de nya kartorna, till exempel nya inferno eller nya nuke. Jag har återskapat problemet med furmark och prime95. Datorn startar om sig efter ca 5-10 min. Har loggat temperaturer och de blir aldrig särskilt höga. Har dessutom "aftermarket" kylare till processorn från coolermaster.

Jag misstänker nätaggregatet då det följt med sedan första datorn jag byggde på högstadiet för åtta(?) år sedan. Finns det något sätt att testa det?

Datorn:
PSU: ASP 630 W
GPU: Asus geforce gtx 560 ti
CPU: intel i5 2500 K @ 3.3 GHz
RAM: kingston hyperx ddr3 2x4gb
HD: Corsair force 3 SSD + WDC5000 (OS och alla spel installerade på SSD)

mvh

Komplett har öppet köp i 30 dagar ( med fri retur), köp ett Nätagg och prova ifall de börjar fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

ladda ner HWinfo du kan se om det är något skumt med nätagget, programmet kan mäta 12V 5V 3,3V osv
ta bort grafikkortet och koppla kabeln till moderkortet.

Tack för tipset, 12, 5 och 3,3 (11.7, 5.04, 3.29) V ser bra ut när datorn är vilande i alla fall. Får testa och se hur det ser ut när den får arbeta.

Vad menar du med att koppla kablarna till moderkortet? Menar du att jag ska koppla "6-pin PCI kontakterna" till moderkortet på nåt sätt? Högre spänning på dem än vad moderkortet klarar?

Permalänk
Skrivet av Calleuss:

Tack för tipset, 12, 5 och 3,3 (11.7, 5.04, 3.29) V ser bra ut när datorn är vilande i alla fall. Får testa och se hur det ser ut när den får arbeta.

Vad menar du med att koppla kablarna till moderkortet? Menar du att jag ska koppla "6-pin PCI kontakterna" till moderkortet på nåt sätt? Högre spänning på dem än vad moderkortet klarar?

din skärm har väl en kabel som går till datorn VGA, hdmi, dvi, ?
moderkort brukar ha nån VGA, hdmi, dvi kontakt om det inte är nån speciell modell.

din processor i5 2500K har integrerad grafik. datorn går alltså troligen att använda utan 560 ti ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

din skärm har väl en kabel som går till datorn VGA, hdmi, dvi, ?
moderkort brukar ha nån VGA, hdmi, dvi kontakt om det inte är nån speciell modell.

din processor i5 2500K har integrerad grafik. datorn går alltså troligen att använda utan 560 ti ?

Tack för svaret!

Förstår vad du menar nu, trodde du menade att jag skulle koppla om strömkablarna från grafikkortet till moderkortet och mäta spänningen haha!

Ja det är en bra idé att testa det. Menar du att grafikkortet kanske är trasigt? Om det fungerar genom att använda integrerad grafik kan det väl vara antingen GPU eller PSU som är trasigt?

Startar datorn om sig om grafikkortet är trasigt?

Permalänk
Skrivet av Calleuss:

Förstår vad du menar nu, trodde du menade att jag skulle koppla om strömkablarna från grafikkortet till moderkortet och mäta spänningen haha!

gör du det så kan du döda datorn ännumera

Skrivet av Calleuss:

Ja det är en bra idé att testa det. Menar du att grafikkortet kanske är trasigt? Om det fungerar genom att använda integrerad grafik kan det väl vara antingen GPU eller PSU som är trasigt?

grafikkortet kan vara fullt fungerande men eftersom datorn drar mindre så stressar nätagget mindre. kanske nånting är så fel att nätagget bara klarar av x antal watt.

Skrivet av Calleuss:

Startar datorn om sig om grafikkortet är trasigt?

en bil kan starta & köra på motorvägen och ändå vara defekt eller så trasigt att du kan krasha..
ett nätagg, grafikkort, processor, motorsåg, stege eller Cykel kan "se" fungerande ut men att det närsomhelst krashar eller tar med sig något annat när det fallerar för att det är en viktig komponent som gör att X ligger i gråzonen där det inte är helt dött men inte perfekt..

denna gråzon är vad man behöver ha vetskap om man ska felsöka det är inte bara svart&vitt.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Men vad säger event viewern?

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

gör du det så kan du döda datorn ännumera

grafikkortet kan vara fullt fungerande men eftersom datorn drar mindre så stressar nätagget mindre. kanske nånting är så fel att nätagget bara klarar av x antal watt.

en bil kan starta & köra på motorvägen och ändå vara defekt eller så trasigt att du kan krasha..
ett nätagg, grafikkort, processor, motorsåg, stege eller Cykel kan "se" fungerande ut men att det närsomhelst krashar eller tar med sig något annat när det fallerar för att det är en viktig komponent som gör att X ligger i gråzonen där det inte är helt dött men inte perfekt..

denna gråzon är vad man behöver ha vetskap om man ska felsöka det är inte bara svart&vitt.

Därför jag tyckte ditt förslag lät märkligt. Men missförstod som sagt.

Klart det kan ligga i gråzonen men slocknar inte bara skärmen om grafikkortet kraschar?

Kopplat bort grafikkortet nu och kört botgame på nya inferno i 15 min med max antal bottar för att kötta processorn. Kraschade dock inte. Ska testa prime95 o furmark som kraschat datorn innan.

Märkte när jag startade HWinfo att ram kör på 666 mhz istället för 1600 som de är klockade till i BIOS. Vad kan detta bero på? Kan det va kass spänning till minnena som gör att de körs på lägre frekvens?

Jag har testat att korskoppla minnena så om det är de som är trasiga har båda fallerat samtidigt, vilket känns osannolikt.

Skrivet av Ljunki:

Men vad säger event viewern?

"The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly."

Permalänk
Medlem

Eftersom det sker en stunds belastning trots bra temperaturer så låter det som om det är något med strömförsörjningen.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Vid närmare eftertanke KAN problemet ha kommit i samband med byte av moderkortet. Har i alla fall för mig att jag bytte moderkort strax innan problemen kom. Bytte till MSI B75MA-P45

Permalänk
Medlem

Du har ju överklockat CPU:n - försvinner felet om du normalklockar den?

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Du har ju överklockat CPU:n - försvinner felet om du normalklockar den?

// LZ

Tyvärr inte, har provat att klocka ner processorn till 2.5 och minnena till 800. Har klockat ner GPU också utan resultat.

Permalänk
Medlem

Jag ska skruva upp nätagget och rensa damm då de varit med så länge och sugit damm från golvet kanske det är så fullt att fläkten inte ens snurrar. Jag återkommer om hur det ser ut!

Permalänk

@Calleuss: 666mhz på minnena är hälften av 1333mhz du har ju troligen 2stycken ddr3 minnen ?
installerade du om datorn efter att du bytt moderkort ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

@Calleuss: 666mhz på minnena är hälften av 1333mhz du har ju troligen 2stycken ddr3 minnen ?
installerade du om datorn efter att du bytt moderkort ?

Installerat om datorn i efterhand. Stämmer att jag har två minnen.

Permalänk
Hedersmedlem

AXP630W var usla som nya och ger inte effekten som står på utan betydligt mindre. Byggt av sämsta tänkbara komponenter. Bör inte sitta i någon dator, så byt ut snarast.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

AXP630W var usla som nya och ger inte effekten som står på utan betydligt mindre. Byggt av sämsta tänkbara komponenter. Bör inte sitta i någon dator, så byt ut snarast.

Misstänkte det då jag snålade på första datorn jag byggde, dock ett mirakel att det fungerat i 8 år.

Nu har jag i alla fall rensat nätagget från damm som faktiskt inte var så skitigt som man hade kunnat tro, samt uppdaterat BIOS. Minnena kör på 1600 MHz nu istället för 1333.