Permalänk
Medlem

Problem vid installation win 7

Jag har en toshiba ultrabook som jag resande all data på vis toshibas återställning. Efter rensning satte jag i USB Stickan som är boot redo med Windows 7. När jag kommer till installation och ska välja vart man ska installera så finns inga hårddiskar. Jag har gjort såhär förut men nu går det inte.

Snälla hjälp så jag kan få igång min dator .
Toshiba satellite u840

Permalänk

Hej

En fråga vad för typ av usb minne är det du har och vilken typ av usb port kör du in stickan i?

Vet att windows 7 inte har native stöd för usb 3.0 och får exakt samma problem , den hittar ingen hårddisk att installera till när jag pluggade in en bootbar windows 7 usb minne i en USB 3.0 port , men bytade jag till en USB 2.0 port så funkade det utan problem

prova med att köra det i en usb 2.0 port , funkade det fortfarande inte

har du möjligt att testa med en annan hårddisk i din ultrabook?

Hoppas det löser sig

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeruel_2nd:

Hej

En fråga vad för typ av usb minne är det du har och vilken typ av usb port kör du in stickan i?

Vet att windows 7 inte har native stöd för usb 3.0 och får exakt samma problem , den hittar ingen hårddisk att installera till när jag pluggade in en bootbar windows 7 usb minne i en USB 3.0 port , men bytade jag till en USB 2.0 port så funkade det utan problem

prova med att köra det i en usb 2.0 port , funkade det fortfarande inte

har du möjligt att testa med en annan hårddisk i din ultrabook?

Hoppas det löser sig

Mvh

Minns inte exakt men jag har använt det förra gången jag formaterade. Följde en guide sist man fick ändra massa kommandon först för att göra det boot ready. Jag kör det i vanligt usb 2.0 uttag.

Testar recovery igen och ser om det löser något. Annars ska jag prova i 3.0 uttaget och se om det gör någon skillnad. SSD hårddisken kan man ej installera något på, den fungerar som hjälpande bara.

Permalänk
Medlem

Kontrollera i BIOS så att lagringsenheten är inställd på AHCI och se om det gör skillnad. Om inte, prova att ställa in den på IDE och se om den syns, men observera att Du bör inte installera mot den i IDE läge eftersom Du bör ändra till AHCI i efterhand och då blir det mer jobb.

Om den inte syns i AHCI läge men syns i IDE läge, ställ den i AHCI läge och leta upp drivrutinerna för din lagringskrets. Finns möjlighet att innan man väljer vilken enhet man vill installera till att välja externa drivrutiner som kan köra igång lagringsenheten med högre prestanda(AHCI) redan från början.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.