Min i7-4790K når för höga temperaturer, hjälp!

Permalänk

Min i7-4790K når för höga temperaturer, hjälp!

Hejsan!

Jag har en i7-4790K installerad i min dator som inte är overclockad. Jag använder en Cooler Master Seidon 120V V2 som kylare. Under den senaste veckan har jag lagt märke till att temperaturen på CPUn går så högt som 100 grader nästan spontant. Idle brukar den sitta på 65-75 men kan hoppa till 80+, i spel håller den sig på 95+. Jag har haft datorn i ett år nu och den har aldrig krånglat förut.

Det verkar inte vara något fel på vattenkylningen, inga läckor, den kör igång, man hör vätskan röra sig, osv. Jag bytte kylningspasta idag och det vart inga skillnader.

GPUn håller sig på stadiga siffror så det är endast CPUn som krånglar.

Har någon en idé på vad problemet kan vara?

Tack!

Permalänk
Avstängd

Får kylaren kontakt med processorn?

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Jag hade lite samma problem, kanske inte 95 grader - Men ungefär.

Anledningen var att min slutna vattenkylare gick alltid på 20% effekt, nu går den på 40% när temperaturen överstiger 70 grader.

Kanske är värt att kika på det?

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk

Den får kontakt! Allt är värt att titta på just nu, vill lösa detta. Ska ta en titt!

Några andra tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdanQuevedo:

Den får kontakt! Allt är värt att titta på just nu, vill lösa detta. Ska ta en titt!

Några andra tips?

Funderar på samma sak som han förra sa, verkar som om kylaren inte går tillräcklig "snabbt" alternativt om du har dåligt luftflöde i chassit (tillvattenkylaren)

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk

@theo0019: Men hur kommer det sig att datorn skulle helt plötsligt bestämma sig för att dra ner på hastigheten? Som sagt, den har aldrig haft detta problem förut. Detsamma gäller frågan om luftflöde, ingenting har ändrats så varför uppstår ett nytt problem?

Ordval!
Permalänk

Update! Det var pastan som var problemet. Jag hade glömt att koppla tillbaka fläktarna efter att jag hade bytt pastan, som jag antog var problemet i början.

Tack för era svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdanQuevedo:

Update! Det var pastan som var problemet. Jag hade glömt att koppla tillbaka fläktarna efter att jag hade bytt pastan, som jag antog var problemet i början.

Tack för era svar!

Aha!xD Härligt att det är löst iallafall

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]