Permalänk
Medlem

Vad behöver jag uppdatera?

Tjena,

Har en fyra år gammal dator med ett tre år gammalt grafikkort. Märker nu efter att ha köpt BF1 att det laggar aningen mer än jag är bekväm med. Skulle därför behöva hjälp med vilken/vilka delar jag behöver uppdatera för att få ut så mycket som möjligt av spelet till en så låg kostnad som möjligt. Jag har inget behov av att spela på ultra, men jag vill gärna kunna lira med OK inställningar och 1680x1280 i upplösning.

Här är mina specs:
Moderkort: Asus P8P67 Pro Rev 3.1
CPU: i5 2500K
RAM: 16 GB DDR3
Grafikkort: GeForce GTX 770 4 GB

Jag är helt medveten om att jag bör köpa det mesta nytt men jag är inte så sugen på att punga ut de pengarna, åtminstone inte på en gång.

När jag har kollat runt lite själv så inser jag att mitt moderkort har nån konstig socket som gör att jag inte kan köpa de "normala" processorerna som säljs utan istället måste beställa svindyrt utomlands. En i7 kostar därmed runt 350$.

Ett annat alternativ är att köpa nytt moderkort och processor men då verkar det också som att jag behöver ha nytt RAM om jag fattar det hela rätt och då hamnar jag på runt 5000-6500 kr. Lägg där till ett nytt grafikkort och då tillkommer 4000+.

Så, om jag vill lägga ut så lite pengar som möjligt men ändå få önskad effekt, vad ska jag köpa? Tror ni att en SSD kan hjälpa till? Spelet är idag installerat på en vanlig hårddisk.

Permalänk

Fix?

Hej, Testa att ta bort "Origin overlay" från spelet.

Högerklicka på spelet i origin ---> spelegenskaper ---> sedan tar du bort "Aktivera Origin i spelet. Funkade för mig iaf.

Annars borde du byta grafikkort först och klocka upp processorn.

Permalänk
Medlem

Inte det minsta konstig sockel, men däremot är den lite utdaterad då den ersattes av 1150 som i sin tur har ersatts med 1151. Därför är det svårt att få tag i processorer. Som du säger börjar datorn bli till åren. Därför kanske du ska uppgradera lite. Men om du ska börja med grafikkort (och spara till resten) eller tvärtom kan kanske någon annan tala om för dig.

Permalänk
Medlem

Köp nytt grafikkort så ska det nog funka bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Jag pillade lite på inställningarna och sänkte till "medium" på i sort sett allt och då fungerade det klart bättre, näst intill tillräckligt bra!

Tror det får bli en SSD trots allt p.g.a. det låga priset vilket förhoppningsvis kan hjälpa till lite grann.

Nästa steg, om nån månad eller så, blir antingen nytt grafikkort eller moderkort, processor och RAM.

Vad bör jag satsa på först?

Permalänk
Medlem

@pbiddy
En fet SSD disk skulle ge bra fart på systemet, har du inte jätte bråttom så invänta black friday för att se om de blir några bra delas.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av pbiddy:

Vad bör jag satsa på först?

Grafikkort, om du bryr dig om högre FPS i spel vill säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pbiddy:

Tack för svaren! Jag pillade lite på inställningarna och sänkte till "medium" på i sort sett allt och då fungerade det klart bättre, näst intill tillräckligt bra!

Tror det får bli en SSD trots allt p.g.a. det låga priset vilket förhoppningsvis kan hjälpa till lite grann.

Nästa steg, om nån månad eller så, blir antingen nytt grafikkort eller moderkort, processor och RAM.

Vad bör jag satsa på först?

- Grafikkort för mer fps
- SSD för snabbare Windows-uppstart samt laddningstider i spel (ger inte högre fps)

Vad du tycker är viktigast är väl det som avgör vad du väljer

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Då får det bli en SSD för att det snabbar på datorn i övrigt och sen resterande nästa månad eller så. Får helt enkelt klara mig till dess

Men... Nu kom jag att tänka på att jag såklart behöver ni skärm också. Blir dyrt det här

Permalänk
Medlem

Vindarna vänder snabbt! Tröttnade på lagget rejäl och åkte till Webhallen idag för att köpa nytt grafikkort (de hade helgdeal på MSI GeForce 1070 8GB för 4249 kr) och moderkort, processor (i5 6600k) samt RAM (16 GB). Allt som allt skulle det gå på cirka 9000 kr.

Väl där snackar jag med killen i kassan och förklarar vad jag är ute efter och han föreslår att jag ska skippa processorn till att börja med och prova med bara grafikkort då han hade samma setup. Sagt och gjort!

Kommer hem med nya grafikkortet och ett nytt chassi då det andra var ett par cm för litet, totalt 4900 kr. Funkar helt klockrent och jag kör BF1 på ULTRA med runt 100-120 fps hela tiden, inkl. Amiens-banan som dödade datorn innan.

Känns nästan som att jag tjänade 4500 kr

Permalänk
Medlem

@pbiddy:
Kul!

Visa signatur

MB: Msi-Gd65 CPU: intel 2600k GPU: Msi 1070 Gaming X