Palit GTX 1070 coilwhine

Permalänk
Medlem

Palit GTX 1070 coilwhine

Hi,
I have a question. I have bought an GTX 1070 Palit Gamerock from Proshop but unfortunately there is a coilwhine on the card. I've sent it on RMA to them but they have answered that coilwhine isn't a thing they repair/change the product for a new one. So They are going to send back to me the same card I have sent to them. Is it a normal thing? All internet shops are not changing GPU's for a new ones if they got "coilwhine"?

/Mark

Permalänk
Avstängd

Ta de på svenska

Var det konstaterat coilwine? Eller bara i din dator?

Permalänk
Medlem

Många butiker har börjat säga att coilwhine inte är ett "FEL" längre för att få byta ut kortet!
Man får idagens läge snällt sitta med ett skrikande kort om man inte vänder sig till tillverkaren och "kanske" får det utbytt.
Jag fick dock mitt Zotac Amp 1060 GTX utbytt bara för att RMA ärendet hade dragit ut på tiden!
Kan bara säga tack Komplett good will från deras sida.

Men jag hade nog stridit för att få byta ut det ändå. coilwhine får man tinitus av och det är så grymt irriterande.

Men OT kan bara råda dig TS att vända dig direkt till Palit och se vad dem säger om hur dem ser på coilwhine.

Permalänk
Avstängd

@120hz:

Jag har tinnitus.. Kronisk coilwine i skallen..

Men tvivla på de va grafikkortet som gav mig det

Permalänk
Medlem
Skrivet av captur605:

@120hz:

Jag har tinnitus.. Kronisk coilwine i skallen..

Men tvivla på de va grafikkortet som gav mig det

Vad ska man svara på detta inlägg från dig? troll inlägg?

Permalänk
Avstängd

@120hz:
Sant, mena typ att coilwine inte ger en tinnitus

Dock anser jag det ska va värt Rma

Stor mening med dyra tysta kyllösningar om ett grafikkort stör friden

Permalänk
Medlem
Skrivet av captur605:

@120hz:
Sant, mena typ att coilwine inte ger en tinnitus

Dock anser jag det ska va värt Rma

Stor mening med dyra tysta kyllösningar om ett grafikkort stör friden

Jag vet att det inte ger det broder! men det känns som det när det skriker i high pitch

Ja jag håller med kylarna ska hålla kortet tyst och svalt medans det är coilwhine som sabbar allt.

Permalänk
Medlem

Jag skickade mitt GTX 1080 Strix till Inet pga coilwhine. De sa det lät inte högt så de skickade tillbaka samma kort.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

@Cooling23: Och du accepterade deras lösning?

Samt, så beror det på vilken miljö man sitter i också, ju tystare desto mer låter den. Jag hade ALDRIG accepterat spoltjut iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

@Cooling23: Och du accepterade deras lösning?

Samt, så beror det på vilken miljö man sitter i också, ju tystare desto mer låter den. Jag hade ALDRIG accepterat spoltjut iallafall

Jag har datorn under bordet så jag hör inget när jag spelar. Dock kan jag höra lite när jag har huvudet under bordet. Jag kan leva med det. De bjöd på frakten.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Avstängd

Jag snackade med inet gällande mitt 1060 strix OC som har sjuk coilwhine. Skulle inte vara några problem att lämna in det. Har dock inte orkat göra det än, och de sa att d inte heller var ngt som var brådskande.

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genx031:

Jag snackade med inet gällande mitt 1060 strix OC som har sjuk coilwhine. Skulle inte vara några problem att lämna in det. Har dock inte orkat göra det än, och de sa att d inte heller var ngt som var brådskande.

De skriver själva så här. Kanske inte ska vänta för länge

"I enlighet med svensk lagstiftning har privatkonsument rätt att reklamera varor som var felaktiga vid överlämnandet av varan inom 3 år från inköpsdatum. Meddelande om reklamation skall lämnas till Inet AB inom 2 månader från det att felet upptäckts. Fel som uppstår inom 6 månader från inköpsdatum anses vara ursprungliga. Sker reklamation inte inom 3 år från inköpsdatum förlorar privatkonsumenten rätten att reklamera varan.
För en enklare hantering bör kund före återsändandet göra en felanmälan på /service. Observera att erhållande av returnummer ej utgör ett godkänt reklamationsärende. Vid återsändandet skall faktura/följesedel vara bifogad och kartongen vara tydligt märkt med returnummer. Varan skall vara förpackad i av Posten godkänt ytteremballage (t ex wellpappkartong). Reklamationsärenden som inkommer till Inet AB utan godkänt ytteremballage (t.ex. i kuvert) returneras till kund utan åtgärd då dessa ej kan godkännas för reklamationsåtgärd."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retazz:

Hi,
I have a question. I have bought an GTX 1070 Palit Gamerock from Proshop but unfortunately there is a coilwhine on the card. I've sent it on RMA to them but they have answered that coilwhine isn't a thing they repair/change the product for a new one. So They are going to send back to me the same card I have sent to them. Is it a normal thing? All internet shops are not changing GPU's for a new ones if they got "coilwhine"?

/Mark

Hi Mark.
You could contact Palit directly to see how they position themselves on coilwhine. Personally I would never accept coilwhine and in the worst case scenario I would use my right to get a refund and try another store.

My point is if Palit sees it as a problem then maybe they could exange it directly or you could use their answer to push the store to accept an RMA.

Visa signatur

Laptop Workstation PC Specialist || Intel 10875H - 250mv & Liquid Metal || Nvidia RTX 2070 883mv @ 1935MHz & Liquid Metal ||64GB Ram || Samsung 970 EVO 2TB + 512GB OEM || 1TB & 512GB External SSD + 2.5TB NAS
Lyssna gärna på mitt band The Mulak Mind
Citera gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retazz:

Hi,
I have a question. I have bought an GTX 1070 Palit Gamerock from Proshop but unfortunately there is a coilwhine on the card. I've sent it on RMA to them but they have answered that coilwhine isn't a thing they repair/change the product for a new one. So They are going to send back to me the same card I have sent to them. Is it a normal thing? All internet shops are not changing GPU's for a new ones if they got "coilwhine"?

/Mark

Nästan alla nya Nvidia kort har coilwhine, så om du inte stör dig extremt mkt på ljudet så skulle jag välja att behålla det.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Entusiast

If the creator of the thread writes in english... do you think he understand swedish perfectly?

I would contact palit directly since Proshop obviously wont help you.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DOGE:

De skriver själva så här. Kanske inte ska vänta för länge

"I enlighet med svensk lagstiftning har privatkonsument rätt att reklamera varor som var felaktiga vid överlämnandet av varan inom 3 år från inköpsdatum. Meddelande om reklamation skall lämnas till Inet AB inom 2 månader från det att felet upptäckts. Fel som uppstår inom 6 månader från inköpsdatum anses vara ursprungliga. Sker reklamation inte inom 3 år från inköpsdatum förlorar privatkonsumenten rätten att reklamera varan.
För en enklare hantering bör kund före återsändandet göra en felanmälan på /service. Observera att erhållande av returnummer ej utgör ett godkänt reklamationsärende. Vid återsändandet skall faktura/följesedel vara bifogad och kartongen vara tydligt märkt med returnummer. Varan skall vara förpackad i av Posten godkänt ytteremballage (t ex wellpappkartong). Reklamationsärenden som inkommer till Inet AB utan godkänt ytteremballage (t.ex. i kuvert) returneras till kund utan åtgärd då dessa ej kan godkännas för reklamationsåtgärd."

Känns som den meningen är lite missledande. Jag har ju rapporterat felet inom 2 månader efter att d skedde. De skrev dessutom detta när jag frågade om jag skulle komma in mer d eller om jag kunde köra idag en stund

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Nästan alla nya Nvidia kort har coilwhine, så om du inte stör dig extremt mkt på ljudet så skulle jag välja att behålla det.

Det här med coil whine har blivit en väldigt stor grej. Precis som muSashi skriver så har mer eller mindre alla kort detta. Låter kortet orimligt mycket så är det klart att man borde kunna få det utbytt. Problemet är väl att det ofta är subjectivt. Jag har iallafall svårt att tro att vi kommer kunna hålla på att byta ut kort i den utsträckningen som folk verkar gjort här på Sweclockers på grund av just coil whine. Hoppas på att dom kan greja spolar som inte låter snart istället.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur många trådar som dyker upp angående coilwhine så har jag antagligen en jäkla tur eller så kan mina gamla öron inte uppfatta ljudet (född på sextiotalet). Mina senaste tio grafikkort har inte givit ifrån sig några jobbiga ljud. Jag pratar om 1st Geforce 580, 2st Geforce 670, 3st Geforce 780, 3st Geforce 980 och ett Geforce 1080. Det har varit blandade märken, Gigabyte, MSI och Palit. No problemas att all.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Det här med coil whine har blivit en väldigt stor grej. Precis som muSashi skriver så har mer eller mindre alla kort detta. Låter kortet orimligt mycket så är det klart att man borde kunna få det utbytt. Problemet är väl att det ofta är subjectivt.

En annan aspekt att ta hänsyn till är att ens övriga komponenter också påverkar hur mycket eller lite coilwhine man upplever vilket kan göra att det i många fall är svårt, för att inte säga omöjligt, att återskapa problemet i en annan dator.

@Retazz Coil whine is generally not acknowledged as a 'problem' so it's more or less up to each store to decide whether they'll replace it or not. Since it isn't considered an actual problem it depends on the store's and/or manufacturers goodwill policy but from what I understand it's pretty rare to get the card replaced unless the coil whine is extreme.

I've heard a lot of good things about the latest generation of Palit cards but they're cheap for a reason and worse customer support/RMA procedures are to be expected. The same probably goes for Proshop, it's not a coincidence that they happen to be the cheapest reseller around.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Thanks for so many answers and special thanks to r80x and ågren because they are only ones who understand that my swedish is not well

This is what Palit answered on my coilwhine case:
"Dear customer

Thank you for the mail.

For high ranking graphic card models the coil whine sound seems unavoidable.
Here is a sample for your reference.
Input “1070 coil whine” on Youtube website then search the results.
You can see almost all the graphic card brands have similar issue.
https://www.youtube.com/results?search_query=1070+coil+whine

All chokes and caps of the power circuit produce sound due to its working principle.
Just we tune the sound frequency out of human listening comprehension range.
However sometimes running some applications might drop down the sound frequency into human listening comprehension range.
Then you'll hear the sound from the components.
It's a normal status and won’t cause graphic card error or shorten its life time.

The sound is not conspicuous if the graphic card is installed inside a PC case.
Most people need to get closed less than 30cm distance then they might be able to hear the sound.

But if the sound appear all the time or abnormal loud.
You can contact with the original supplier to have further check.
They will judge the situation and decide whether to accept the card as RMA."

Shorter way - coilwhine is something normal nowadays haha

Permalänk
Medlem

Well its not normal and we customers should not accept that for an answer.

We are paying alot of money for their products and then we do not want to have noises that makes us crazy in our computers.

So go ahead and RMA and dont take no for an answer.

Permalänk
Medlem

@120hz:

I did write to them that I demand to trade the "old" card for a new one because I am not paying over 4000kr for a product with defect.

Their answer is:
"Hi

Coil whine is not part of the complaint or your warranty.
We can not help you with this sorry.

You can try contacting the manufacturer and hear them if they want to swap your card.

Med vänlig hälsning | Best regards "

So, it's over.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retazz:

@120hz:

I did write to them that I demand to trade the "old" card for a new one because I am not paying over 4000kr for a product with defect.

Their answer is:
"Hi

Coil whine is not part of the complaint or your warranty.
We can not help you with this sorry.

You can try contacting the manufacturer and hear them if they want to swap your card.

Med vänlig hälsning | Best regards "

So, it's over.

Well now i see that you bought the card from Proshop! bad move my friend! i can tell you that you are screwed big time.. that company is a bunch of mofo's.

Well you should try palit and see what they say! i hope they have more understanding then Proshop! never ever buy from them in the future.

I hope it comes to a happy ending.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Well now i see that you bought the card from Proshop! bad move my friend! i can tell you that you are screwed big time.. that company is a bunch of mofo's.

Well you should try palit and see what they say! i hope they have more understanding then Proshop! never ever buy from them in the future.

I hope it comes to a happy ending.

It's very rare to have a card replaced because of coil whine unless it's extreme. Coil whine exists on virtually all GPU's and isn't considered a 'problem' by the manufacturers and it's unlikely that they would replace the card regardless of where it was purchased.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

I am waiting 12 days for my "old" grafikkortet and I've sent to them an email with question, does proshop sent back to me my card because it is impossible that it is comming to me 12 days.
Today I have got an answer that today they have sent the card back to me so I should be able to receive it tommorow.

This is a joke. This shop is a joke. I will never buy anything from them and just like member "120hz" wrote, I am warning all people here to NOT buy anything from proshop.