Permalänk
Medlem

4G Telenor

Hej!

Tänkte höra om någon har några tips vad man bör göra om Telenor stryper hastigheten på ens 4G uppkopplingar?
Jag sitter på ett obegränsat abonnemang från dom och har stadigt haft 50-80 mbit hastighet fram till dom senaste två månaderna.
Nu ligger jag på max 10 mbit dom få gånger jag ens kommer upp i den hastigheten. Det är samma visa på mina mobiler ( vi har familjeabonnemang ) som inte surfar på det mobila bredbandet; når nästan aldrig upp till 10 mbit.

När jag tar en koll på Telenors hemsida ser jag att dom har ändrat och skrivit dit 10-40 mbit som maxhastighet, men maxhastigheten för 4G LTE är väl runt 80? Känns väldigt lurigt.. Jag förstår om dom stryper det obegränsade på helger, men nu har dom ändrat så det är permanent och även påverkar mitt andra mobilabonnemang som jag knappt surfar på.

Vad bör jag göra som kund i det här fallet? Har Telenor rätt att strypa hastigheten på två separata abonnemang? Är det rimligt?

Permalänk
Avstängd

Låter som Telenor FUP

Mobilnätet är en delad resurs, vilket innebär att en enskild användare som använder extremt mycket data kan påverka användarupplevelsen negativt för övriga kunder. För att kunna säkerställa en så hög och jämn användarupplevelse som möjligt för alla kunder måste vi därför ha någon form av ”säkerhetsventil”. I alla tider har mobiloperatörer därför haft bestämmelser för att kunna reglera extrem användning av våra tjänster. Ett exempel på detta är att vi förbehåller oss rätten att i de fall en användares dataförbrukning är extrem, tillfälligt under tider med hög belastning i nätet ge denne en lägre hastighet, upp till 0,5 Mbit/s. Med extrem användning avses dataförbrukning som överstiger 100 GB under de senaste 30 dagarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Låter som Telenor FUP

Mobilnätet är en delad resurs, vilket innebär att en enskild användare som använder extremt mycket data kan påverka användarupplevelsen negativt för övriga kunder. För att kunna säkerställa en så hög och jämn användarupplevelse som möjligt för alla kunder måste vi därför ha någon form av ”säkerhetsventil”. I alla tider har mobiloperatörer därför haft bestämmelser för att kunna reglera extrem användning av våra tjänster. Ett exempel på detta är att vi förbehåller oss rätten att i de fall en användares dataförbrukning är extrem, tillfälligt under tider med hög belastning i nätet ge denne en lägre hastighet, upp till 0,5 Mbit/s. Med extrem användning avses dataförbrukning som överstiger 100 GB under de senaste 30 dagarna.

Att dom begränsar hastigheten på helger har jag förståelse för och ser inga konstigheter med det.

Men problemet är att dom stryper hastigheten permanent, spelar ingen roll om det är vardag eller vilken tid på dygnet det rör sig om.
Samt att dom även stryper mitt mobilabonnemang som redan har en begränsad pott på 50 gb.

Permalänk
Avstängd

Jo nu har jag själv ett fritt 4G Telenor-abb och jag betvivlar starkt att Telenor stryper.

Däremot så stryps bandbredden/hastigheten ner av sig själv om det är många kunder som kopplar upp sig mot en viss basstation.

Sen kan det eventuellt vara så att något är fel i din basstation och det vet bara Telenor och då får man ringa supporten och fråga eller kolla deras nätsida om nåt är känt.

Kör även ett test mot den här sidan

http://test.telenor.net/

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Forumledare

@trollhattan: Slopade inte Telenor sin fup på de obegränsade abonnemangen efter all kritik man fick när den upptäcktes?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NordhNet:

@trollhattan: Slopade inte Telenor sin fup på de obegränsade abonnemangen efter all kritik man fick när den upptäcktes?

Innan jag fick fiber så körde jag 4G och har även kvar mitt fria abb.

Man slopade FUP-skrivningen när man tog bort flatrate inte pga kritiken.

Sen som jag upplevde det så var det extrema "toktankare" utan kontroll som hopplöst lastade ner en basstation som man då strypte ner. Jag låg själv runt 200GB/månad utan toktankning och hörde aldrig något från Telenor. Sen ligger min basstation lite vid sidan så den blir nog aldrig full med kunder så då spelar det ingen roll för en operatör.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Jo nu har jag själv ett fritt 4G Telenor-abb och jag betvivlar starkt att Telenor stryper.

Däremot så stryps bandbredden/hastigheten ner av sig själv om det är många kunder som kopplar upp sig mot en viss basstation.

Sen kan det eventuellt vara så att något är fel i din basstation och det vet bara Telenor och då får man ringa supporten och fråga eller kolla deras nätsida om nåt är känt.

Kör även ett test mot den här sidan

http://test.telenor.net/

Samma resultat av det testet, runt 8-9 mbit ner, 17 mbit upp.
Bor även i princip granne med basstationen och har utmärkt signal så det kan ju inte vara det som spökar.

Det har emellertid vart en hel del DNS problem den senaste tiden med många sidor som inte går att ansluta till, vilket löst sig genom ett telefonsamtal till Telenor. Ska ringa imorgon igen och höra vad dom säger.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av n4ight:

Samma resultat av det testet, runt 8-9 mbit ner, 17 mbit upp.
Bor även i princip granne med basstationen och har utmärkt signal så det kan ju inte vara det som spökar.

Det har emellertid vart en hel del DNS problem den senaste tiden med många sidor som inte går att ansluta till, vilket löst sig genom ett telefonsamtal till Telenor. Ska ringa imorgon igen och höra vad dom säger.

Jo "problemet" kan vara att det är för många kunder som ansluter sig.... sen blir mer och mer streaming så att lasten på varje basstation blir för stor.

Bra signal har man ändå men bandbredden för hela basstationen räcker inte till när för många ansluter sig med "tyngre" trafik.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y