Permalänk
Medlem

Första överklockningen, i7 5820K

Hej undrar bara vad jag bör använda mig av för program för att säkerställa att allting är som det ska, kan verkligen ingenting om överklockning.

Allting jag gjort nu är att ändra till 4ghz och dra upp V till 1,1. Kör AIDA stresstest för tillfället och genomsnittstemperatur för samtliga(4 av 6 visas?) kärnor är runt 50 på en passerad halvtimme, ingen har gått över 60 vid något tillfälle- Antar att allt är bra så långt?

Permalänk
Medlem

Japp. So far so Good! I regel behöver du inte pilla med någon annan spänning än just cpu vcore när du inte ska upp mer än ~4.5ghz.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Entusiast

Prime95 är nog den populäraste mjukvaran bredivd AIDA för stabilitetstestande men det är ganska känt att Prime95 av någon teknisk anledning ej är bra att köra på Haswell-baserade CPU'er (Och inte Skylake heller tror jag).

Angående tiden du stabilitetstestar så är det helt upp till dig själv hur länge du skall köra.
Du kan köra en halvtimme utan problem men det kan sen hända någon gång i framtiden att du får en bluescreen från ingenstans.
Personligen kör jag alltid 12 timmar+ på mina överklockningar för att vara på den säkra sidan men processorer degraderar ju även över tid.
Min 2700K behövde till exempel lite mera spänning för samma klockfrekvens efter att jag kört den med samma inställningar i 3 år.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Prime95 är nog den populäraste mjukvaran bredivd AIDA för stabilitetstestande men det är ganska känt att Prime95 av någon teknisk anledning ej är bra att köra på Haswell-baserade CPU'er (Och inte Skylake heller tror jag).

Angående tiden du stabilitetstestar så är det helt upp till dig själv hur länge du skall köra.
Du kan köra en halvtimme utan problem men det kan sen hända någon gång i framtiden att du får en bluescreen från ingenstans.
Personligen kör jag alltid 12 timmar+ på mina överklockningar för att vara på den säkra sidan men processorer degraderar ju även över tid.
Min 2700K behövde till exempel lite mera spänning för samma klockfrekvens efter att jag kört den med samma inställningar i 3 år.

Skulle gärna vilje se en tillförlitlig källa på att en CPU "degraderar" över tid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Legacy_wow_jon:

Skulle gärna vilje se en tillförlitlig källa på att en CPU "degraderar" över tid.

Gärna jag också.

Min sambos Athlon 631 har tuffat på i 4500MHZ@1,5V sedan den kom ut på marknaden, presterar likadant då som nu.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Jag kör min 5820k i 4.6 med intels eget program XTU-Setup som funkar bra
Där jag bara ändrar core offset voltage till 225 mv och multipliern till 46,
så har den gått 1 år nu utan problem men kör med vattenkylning som håller
temperaturen på bra nivåer .Fast du kan göra samma sak i biosen om du inte
vill leka med program o så .Länk nedan.

https://downloadcenter.intel.com/download/24075/Intel-Extreme...-

Visa signatur

PC 1: AMD Ryzen 9 7900X ROG STRIX B650E-E Gaming WIFI, Ram Kingston 32GB 6000 Mhz
Gpu ASRock RX 7900 XTX Phantom OC Lagring: PNY CS3140 2TB, Samsung 990 Pro 4 TB Kingston FURY Renegade 4TB, Skärm Asus Rog Strix XG43V

PC 2: i9 10900x, MSI X299 Pro, Gpu: Msi Rtx 370Ti Ram 32GB. M2 980 Pro1TB,
PS5 Disc Edition PNY CS3140 2TB + VR

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Legacy_wow_jon:

Skulle gärna vilje se en tillförlitlig källa på att en CPU "degraderar" över tid.

Skrivet av Fisken1986:

Gärna jag också.

Min sambos Athlon 631 har tuffat på i 4500MHZ@1,5V sedan den kom ut på marknaden, presterar likadant då som nu.

Om ni har orken att läsa så är det här stycket old but gold: http://www.anandtech.com/show/2468/6

Men jag kan väl hålla med om att "degradering" är lite fel ordval, vilket artikeln tar upp.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Om ni har orken att läsa så är det här stycket old but gold: http://www.anandtech.com/show/2468/6

Men jag kan väl hålla med om att "degradering" är lite fel ordval, vilket artikeln tar upp.

Kan även nämna någonting artikeln i fråga inte berör. Elektron migration (electromigration) som direkt handlar om hur kislet (eller vilken ledare som helst men ledarens tvärsnitt har direkt påverkan vilket gör att effekten ökar rejält vid nm storlek.) slits utav att bara användas. Kommer däremot inte ihåg dess relation med spänning och ström, men minns jag rätt så är det bara strömmen som påverkar elektron migrationen. Iofs ingen jätte stor påverkan under normala förhållanden men vid högre temperaturer får det väldigt mycket större inverkan då ström (A) konsumtionen ökar desto varmare ledaren är. Det är elektron migrationens inverkan som är det primära som tags hänsyn till när Intel/AMD sätter beräknad livstid.

Kortfattat handlar elektron migration om hur elektronerna knuffar på atomerna vilket resulterar i en försämrad eller bruten koppling.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@MJs:

Har också vattenkylning, vet ej huruvida den fungerar som den ska däremot. Är även lite tveksam till huruvida mitt grafikkorts fläktar är rätt inställda.