Nybyggd dator POSTar inte med 4 RAM sticks.

Permalänk
Medlem

Nybyggd dator POSTar inte med 4 RAM sticks.

Slängde ihop en dator igår och till hade jag köpt ett kit med 4x4 DDR4 2666mhz minnen. Jag satte i alla fyra (ordentligt) och testade boota, fick ingen signal till skärmen så jag plockade ur slot 2 och 4 och kör bara med 1, 3, då fungerar det utmärkt. Är mina minnen trasiga eller är det något särskilt jag måste göra?

Antar att mitt nästa steg är att testa alla 4 minnen var för sig för att säkerställa vad som är trasigt. La också på en XMP profil men har inte testat med alla fyra i efter.

6700K, Z170 Gaming Pro

Undrar mer bara ifall mitt moderkort kanske inte stödjer 4 minnen default eller ifall jag bör börja felsöka.

Permalänk
Medlem

Ja du bör prova alla stickor var för sig, även prova alla slots för att se om det är en viss slot som inte fungerar.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

som tidigare skrivit, testad så att alla stickor fungerar 1 och 1, fungerar dem kan du behöva justera upp volten lite och prova, funkar inte det kan man även prova att justera timings.

kolla även så att XMP sätter rätt timings från början som dina minnen skall ha.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering bara. Efter ha satt på XMP profile 1.2V 2666mhz så startade allt galant med 4 stickor. Jag kunde sedan stänga av XMP profilen och allt fungerade fortfarande.

Permalänk
Medlem

@Flurgh: Låter bra, men tänk på att du skall XMP profilen aktiv för att minnena skall gå i rätt hastighet.

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Jo, men påverkar inte XMP profilen min CPU också? Känns säkrast att skita i XMP jockset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flurgh:

@MacAllan: Jo, men påverkar inte XMP profilen min CPU också? Känns säkrast att skita i XMP jockset.

Nej den påverkar inte cpu'n.
XMP (Extreme Memory Profile) är färdiga överklockningsprofiler som finns lagrade i minnet, cpu'n bara stödjer XMP.
Utan XMP sätts hastigheten på alla DDR 4 minne till 2133MHz även om minnet anger högre hastighet, med XMP sätts hastighet och spänning på minnet automatiskt till den hastighet man valt enligt profilen.

Att köpa snabbare minne än 2133MHz och sen inte använda XMP är som att köpa en bil med turbo för att sedan avaktivera turbon.