Permalänk
Medlem

Får bara ut 72Mbit över Wifi

Ger upp och söker hjälp från bättre vetande.

Jag har nu en vanlig trådlös accesspunkt med 802.11N2.4GHz, märkt AIR-AP1252G-E-K9
Har kollat igenom allt jag kan men ändå stannar det på 72Mbit, oavsett vilken enhet jag ansluter med. Alla hastigheter är aktiverade i wifits inställningar. Läste att man skulle aktivera "WMM" och använda "AES" istället för "TKIP" för att få full hastighet, men det har inte hjälpt.

Vad har jag missat?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Din laptop kanske inte stödjer högre hastighet

Permalänk
Rekordmedlem

Ansluter du på 5GHz bandet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Som tidigare skrivit så behöver både sändare (router) och mottagare (laptop) ha stöd för den högre hastigheten för att det skall fungera.
Har den det kolla så du ansluter på rätt band dvs 5GHz för annars får du heller inte ut hastigheten du söker.

Permalänk
Hedersmedlem

Varför pratar ni om 5GHz bandet? Den AP'n har väl bara 2,4GHz. (G = 2,4GHz)
Som jag fattar det kan den bara koppla upp på HT20 och då blir maxhastigheten per ström på 2,4GHz bandet 72Mbit/s.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem

Det verkar som den går att bestycka med bara 2,4GHz för det är väl en Cisco.
http://www.cisco.com/c/en/us/products/collateral/wireless/air...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har inte provat med någon laptop.

APn ska klara 144Mbit och de mottagare jag använt har alla haft stöd för n

Ok, nu testade jag med två laptops, den ena en äldre med 54g och en lite modernare.
Fick konstigt nog samma låga siffror hos BBK på båda, även över kabel. Så jag kollade modemet och det lös rött, startade om det och då ökade hastigheten för alla enheter?

Nu står det helt plötsligt 144Mbit på den ena laptopen men fortfarande 72 på den stationära och i mobilen.

Nej den har inte 5Ghz

tillägg
Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Udihow:

Har inte provat med någon laptop.

APn ska klara 144Mbit och de mottagare jag använt har alla haft stöd för n

tippar att hastigheten sänks för att kompensera för dålig mottagning mellan enheterna.

när det börjar bli paket förluster pga svackor i signalen så sänker den hastigheten för att garantera att allt kommer fram som det ska istället.

så stirra dig inte blind på vad det står som max i papprena det är något fantasivärde i ultimata förhållanden från något specialanpassat testlabb och i verkligheten kanske man får ut hälften om man har tur.

att du får lägre på mobilen kan bero på att den har betydligt mindre antenn än vad en laptop har inbyggd i sig så därför är förhållandena inte riktigt samma för en mobil och en dator.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Udihow:

Har inte provat med någon laptop.

APn ska klara 144Mbit och de mottagare jag använt har alla haft stöd för n

Apen stöder bara en tillfällig trixad standard på 144Mbit som aldrig blev offentlig. Det fanns en "turbo G" sak som några tillverkare implementerade under en kort period. Denna teknik används inte idag och är idag bortkastad om du inte sitter på sändare och mottagare som har tekniken (vilket är svårt att hitta idag).

Att du ens få upp till 72Mbit är rätt fantastiskt, då grundstandarden är 54Mbit med G tekniken, så tydligen kan den hantera lite av det i N standarden. Vill dock minnas att 72Mbit var max du kunde nå på 20Mhz bandbredd på den tekniken.

Oavsett så lär du inte nå mycket högre med den äldre 2,4Ghz frekvensen, då den har många enheter i sin närhet överallt utom i skogen, och den måste slåss med äldre tekniker som inte delar bandbredd bra som moderna N och AC tekniker. Även om det står 72 (eller 144Mbit) i teorin, så lär du aldrig få det med komprimering och signalstörning från andra.

Permalänk

ytterligare ett tips är att ladda ner någon Wifi Analyser till din telefon och kolla upp vilka kanaler dina grannar använder och lägga dig på en kanal som är så lite använd som möjligt.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.farproc.wif...

eller om du vill använda laptopen finns det program även för windows 10 från app store.
https://www.microsoft.com/en-us/store/p/wifi-analyzer/9nblggh...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det står ju "N" och inte g, som jag visade i förra inlägget. APn har bara stöd för 20mhz men 144Mbit:

Finns inga andra nätverk i närheten här.

Jag antar att allt är som det ska ändå, bara det att alla enheter inte tycks vara kompatibla.

2.4Ghz är väl inte "äldre", används ju på alla n-grejer? Köper man en ny router får man ju 300-450mbit över 2.4ghz.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Udihow:

Det står ju "N" och inte g, som jag visade i förra inlägget. APn har bara stöd för 20mhz men 144Mbit:

http://zufall.nu/upload/100171116.jpg

Finns inga andra nätverk i närheten här.

Jag antar att allt är som det ska ändå, bara det att alla enheter inte tycks vara kompatibla.

2.4Ghz är väl inte "äldre", används ju på alla n-grejer? Köper man en ny router får man ju 300-450mbit över 2.4ghz.

2.4Ghz är den gammla standarden som antingen är påväg att fasas ut eller om det kommer gå parralellt med 5Ghz just för kompabilitet osäker just på den .

och upp till 150Mbit har jag fått ut med 2.4Ghz och N standarden i min gamla lägehet med mycket tweakande med en maxkapasitet på 300Mbit över wifi enligt routertillverkaren.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem

Cisco APn har 2x2:3 radio så den ska klara 300Mbit i maximal länkhastighet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Cisco APn har 2x2:3 radio så den ska klara 300Mbit i maximal länkhastighet.

Jo, om den hade haft 40mhz bredd.

Skrivet av Rouge of Darkness:

och upp till 150Mbit har jag fått ut med 2.4Ghz och N standarden i min gamla lägehet med mycket tweakande med en maxkapasitet på 300Mbit över wifi enligt routertillverkaren.

Med WR1043ND fick jag 300mbit utan något tweakande. Den har inte heller stöd för 5ghz.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Känt fel med många intelkort. På 2,4Ghz förhandlar de till sig lägre hastighet än vad nätverket tillåter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Udihow:

Det står ju "N" och inte g, som jag visade i förra inlägget. APn har bara stöd för 20mhz men 144Mbit:

http://zufall.nu/upload/100171116.jpg

Finns inga andra nätverk i närheten här.

Jag antar att allt är som det ska ändå, bara det att alla enheter inte tycks vara kompatibla.

2.4Ghz är väl inte "äldre", används ju på alla n-grejer? Köper man en ny router får man ju 300-450mbit över 2.4ghz.

Okej, låt oss se om vi kan reda ut detta.
Den första, äldre "pre-N" standard som bygger på g-standarden. När 11g kom så var den specificerad till 20Mhz och 54Mbit och ska vara bakåt kompatibelt på 11b. Vad en del företag gjorde var att optimera detta och insåg att om de använde 40MHz (sk Widebanding) så kunde de trycka ut mer. Och med hjälp av lite andra knep så fick de till 72Mhz på 20Mhz, och 144Mhz på 40Mhz, då kallat Turbo-G. Detta helt utanför alla standarder.

När 11n standarden skulle göras så vill jag minnas att de tog grunderna till detta och använde detta som grundbas för denna standard, men man insåg också att den gamla Turbo-G inte gick att vidarebygga, utan man behöll 72Mbit 20Mhz kanalen, men den med ännu mer optimering blev 150Mbit för 40Mhz. Problemet var nämligen att den gamla 144Mbit "Turbo-G" standarden hade inget skydd för störningar (sk cross-talks) så du kunde störa ut en hel del av moderna nät, då 40Mhz sänder på kanalerna bredvid.

dagens 11n har med en helt nytt sätt att hantera detta där alla enheter som stöder 40Mhz måste ha skydd och hantering cross-talks och även MIMO (flera antenner). Så den gamla 144Mbit används normalt inte idag, utan en ny ersättare i riktiga N-standarden används istället på 150Mbit. Enda sättet att nå 144Mbit idag är med 2 antenner vardera på 20Mhz separat, som är ovanlig hastighet. Så alla 300-450 och 600 är inget mer än 40Mhz, 150Mbit med fler antenner och kanaler. 2,4Ghz klarar max 150Mbit på en kanal Och det finns väldigt begränsat med kanaler vill jag lova. Oavsett så kommer enheterna att komma överens om den snabbaste hastighet som de båda kan fungera i (även räknat med ev störningar). Men det är därför 40Mhz inte är så vanligt idag på 2,4Ghz, i praktiken, då du inte kan använda det vidare effektivt.

Detta gör att moderna enheter som kör MIMO, måste ha den aktiverad för att kunna köra effektivt, vilket inte alla enheter kan. Det är olika tekniker och olika sätt att köra trafiken. Detta är troligen anledningen till att din "N-router", som kan vara "pre-N/Draft-N", inte kan samsas med dina moderna enheter i 150Mbit, eller att din moderna telefon tex bara har en antenn vilket begränsar till 72Mbit. Moderna maskiner tex satsar mest på 5Ghz prestanda, och har sällan fullt stöd för 40Mhz 2,4Ghz 2+ antenner. Därför är dessa 300-450Mbit routrar precis lika sega som 150Mbit routrar i praktiken, mot de flesta små portabla enheter idag. Du vill ha 5Ghz, inte 2,4Ghz.

Problemet i grunden med Wifi hastigheter dock är att vi alla delar på dem, med alla kanaler. Så alla dessa otroliga 1200Mbit Wifi linor är inget mer än hype snack där man lagt ihop alla bästa fall du kan få... dvs ca 300Mbit på 2,4Ghz, 40Mhz kanal bredd och 867Mbit på 5Ghz med 80Mhz + 2 antenner eller 160Mhz + 1 antenn. 300+867 = 1167, avrundat 1200Mbit. Det är vad hela routern klarar... i teorin, avrundat uppåt, i perfekta idealfallet mot flera enheter samtidigt, en perfekt eller flera i 2,4Ghz nätet och en med perfekt stöd i 5Ghz.

Permalänk
Skrivet av Udihow:

Med WR1043ND fick jag 300mbit utan något tweakande. Den har inte heller stöd för 5ghz.

det är klart

men jag körde med telias osmart router (TG-989VN) med sin microskopiska antenn innanför skalet, hade jag kunnat hota dit några riktiga +12-30db trummpinnar eller liknande på den så hade jag säkert kommit upp lite till

och om inte typ hela huset konkurerat med samma radioutrymme tror det var 7 olika routrar i huset som slogs om bandbredden på 2.4Ghz så var ganska fullbelagt på samtliga kanaler hade jag eventuellt kunnat maxa elelr iaf kommit i närheten även med den inbyggda antennen för dippade sällan under 3-4 pinnar mottagning varesig på telefonen, HTPC eller laptopen.

men till de datorer/telefoner som gick på wifi räckte 150Mbit för mig hade varit nöjd med typ 20Mbit för lite youtube.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows