Vad gäller med ersättning då grannens son förstörde min tv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Jag anser ingenting, utan det är upp till rätten att avgöra baserat på den bevisning som läggs fram.
Läs gärna denna artikel där problematiken tas upp.
http://www.dn.se/nyheter/marten-schultz-vem-ska-bara-ansvaret...

Schultz tar upp skadegörelse och brott. Finns ju inget i TS post som tyder på att det som skedde var avsiktligt. Olyckor händer när barn leker.

Permalänk
Medlem

Jag hade aldrig gått på grannen för att få någon mellanskillnad. Jag hade accepterat självrisken, möjligen delat på den, om grannen erbjöd sig, annars ätit den kostnaden själv, eftersom jag haft TV'n i ett år. Men däremot tycker jag det värkar väldigt märkligt att försäkringsbolaget betalar inköps summan, och inte marknadsvärdet på samma / likvärdig produkt. Jag hade inte accepterat att en vara som stigit i pris ersattes med inköpspriset, vid en försäkringsskada. Har man sedan en så pass förmånlig hemförsäkring att de inte räknar med värdeminskning för åldersavdrag, är det ju bra, men man ska definitivt räkna mot priset på samma, eller ersättande vara från samma tillverkare, om alls möjligt, annars likvärdig produkt.
Med andra ord, på försäkringsbolaget.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Något jag inte ser att det tagits upp är: när du anmäler en varas värde i försäkringsfall, då är det ALLTID det faktiskta värdet som ska anges. Köpte du en tv för 6999kr och det var kampanj just då fast den egentligen skulle kostat 14 000kr, så är det 14 000kr som du ska anmäla.

Tror att det är detta som OP inte vet om och att det är därför han är rädd för att inte kunna få ut pengar för att åtminstone kunna köpa en likvärdig vara.

Har själv blivit ersatt för bestulen cykel och borttappade solglasög. Att jag köpte båda dessa till 50% rabatt är i sammanhanget oväsentligt, det är marknadsvärdet som styr. Alltså vad en sådan vara kostar just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Jag anser ingenting, utan det är upp till rätten att avgöra baserat på den bevisning som läggs fram.
Läs gärna denna artikel där problematiken tas upp.
http://www.dn.se/nyheter/marten-schultz-vem-ska-bara-ansvaret...

Att du ens skulle överväga att ta det till tinget som ett reellt alternativ tycker jag ändå ger en fingervisning om vad du anser.
Förövrigt är rätten ens intreserad då det är en olycka och inte skadegörelse som det rör sig om i exemplet du hänvisar till? Det finns ju inget brott i det här fallet så jag ser inte riktigt hur tinget skulle bli inblandat...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Att du ens skulle överväga att ta det till tinget som ett reellt alternativ tycker jag ändå ger en fingervisning om vad du anser.
Förövrigt är rätten ens intreserad då det är en olycka och inte skadegörelse som det rör sig om i exemplet du hänvisar till? Det finns ju inget brott i det här fallet så jag ser inte riktigt hur tinget skulle bli inblandat...

Väljer man att driva en civilrättslig process prövar man ärendet i tingsrätten som förenklat tvistemål.
Det är inte upp till mig att spekulera i om det rör sig om ett skadegörelsebrott eller inte. Då får man upprätta en polisanmälan.
Barn säger dumma saker om varandra och det innebär inte att det kan prövas som förtalsbrott.
Min fråga var dock en helt annan, om han ansåg att man får skylla sig själv vid andra typer av brott när man bjuder hem folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Något jag inte ser att det tagits upp är: när du anmäler en varas värde i försäkringsfall, då är det ALLTID det faktiskta värdet som ska anges. Köpte du en tv för 6999kr och det var kampanj just då fast den egentligen skulle kostat 14 000kr, så är det 14 000kr som du ska anmäla.

Tror att det är detta som OP inte vet om och att det är därför han är rädd för att inte kunna få ut pengar för att åtminstone kunna köpa en likvärdig vara.

Har själv blivit ersatt för bestulen cykel och borttappade solglasög. Att jag köpte båda dessa till 50% rabatt är i sammanhanget oväsentligt, det är marknadsvärdet som styr. Alltså vad en sådan vara kostar just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns på nätet för 7500:-. Det tror jag säkert han kan få från sitt försäkringsbolag. Han menar ju (iaf i början av tråden) om han ska köpa en likvärdig tv nu måste han betala 12.000:-. Det stämmer inte, finns "likvärdiga" apparater på prisjakt för 7000:-.

Därför folk blev lite misstänksamma antar jag, men tror det mesta är uträtt nu, lycka till TS

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Börja med att kolla upp grannens ansvarsförsäkring (då det var hans barn som orsakade skadan) respektive din egen "drulleförsäkring" (kan gälla oavsett skadeorsak) då villkoren för ersättning kan skilja sig en hel del mellan dessa två.

Vidare åtgärder hade jag baserat på grannens ekonomiska situation. Om grannen haft det dåligt ställt så hade jag själv stått för mellanskillnaden (och även självrisken) alternativt nöjt mig med en sämre TV om jag själv inte heller haft råd med detta. Om grannen haft en god ekonomisk situation så hade jag bett, men inte krävt, att han skall betala mellanskillnaden utöver självrisken. Trist att kanske få nöja sig med en billigare/sämre TV, men vänner är viktigare än prylar.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren från er alla tror jag har fått svar på alla frågorna jag hade!

Permalänk
Medlem

En gällande regel inom skadeståndsrätten är att om ett agerande som orsakade skadan är att anses som culpöst (typ klantigt, oaktsamt) så ska skadan ersättas. Då gäller principen om att den skadelidne ska försättas i samma ekonomiska situation så som om skadan inte hade inträffat. Den skadelidne, i detta fall TS, får då ersättning motsvarande vad det kostar att skaffa en ny tv av liknande specifikationer och skick osv så att han försätts i samma sits som om skadan inte hade inträffad. Vad den skadelidne köpte sin TV för är alltså helt oväsentligt, det väsentliga är vad den är värd i dagsläget och vad som måste betalas för att försätta den skadelidne i samma ekonomiska situation.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonny Myran:

Han gjorde enligt egen utsago ett bra kap när han köpte den nu trasiga TV:n, och det är endast denna "kapsumma" han kommer få. Vill han köpa en ny TV i samma klass som den trasiga måste han därför lägga mellanskillnaden själv, istället för om han skulle ersättas med vad en likvärdig produkt kostar.

Ahh, tack för att du redde ut det, helt ärligt så förstod jag inte Det burkar ju skilja sig en hel del på försäkringsbolag, men det är ju rätt ovanligt att man ersätter inköpspriset, utan det handlar snarare om marknadspriset och om marknadspriset är högre än han köpte TVn för så är det ju inget problem. Kan ju dock behövs lite originalkvitton etc. då det finns en hel del försäkringsbedrägerier.

Permalänk
Medlem

@vanos: Ehh? Hänger nog på vilken ekonomi man har isåfall. Anser man det sniket att inte viljaha någon kompensation för att något man betalat nästan 8000 kr för hars sönder av någon annan, då är det nog bara att inser att man har det bättre än genomsnittet. Ang. det eviga bilexemplet så är det väl ingen som gör så nej. Men man begär nog att den som körde på en ska ta det på sin försäkring och betala självrisken. Annars får man själv betala en massa pengar och får högre premie pga något nån annan gjort. Men det är kanske sniket?

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av vanos:

Haha vilken sniken en du verkar vara då. Framgår förvisso inte hur TV:n gick i sönder, men är det en olyckshändelse hade jag personligen inte begärt några pengar alls. Skulle det på något sätt vara med avsikt så ska grannen maximalt betala din självrisk.

Bara att jämföra om någon vållar en skada på ens bil, t.ex. backar på den eller så. Inte går man och begär den faktiska kostnaden av att lackera om osv...

"Sniken".

Jag vet inte om det är att jag är en fattig student men om någon skulle ha sönder något för bara ett par tusen så skulle det vara en big deal för mig.
Och skulle jag nu råka ha sönder något för en annan av misstag så skulle jag personligen känna mig helt tvungen att betala hela priset för produkten och kanske lite extra för besväret.
Annars kan jag typ inte sova på natten.

Men alla är vi olika...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Och sedan skall väl detta tas på Grannens drulleförsäkring och inte på din försäkring?

Grannen betalar sin självrisk, FB ersätter TS, du skall få ersättning som motsvarar en likadan tv idag, dock kommer kanske värdet skrivas ner något då tvn har lite tid på nacken så att säga.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Och sedan skall väl detta tas på Grannens drulleförsäkring och inte på din försäkring?

Grannen betalar sin självrisk, FB ersätter TS, du skall få ersättning som motsvarar en likadan tv idag, dock kommer kanske värdet skrivas ner något då tvn har lite tid på nacken så att säga.

Inte riktigt, TS måste ta det på sin försäkring eftersom det hänt hemma hos TS.
Grannen ska samtidigt kontakta sitt bolag varpå deras försäkringsbolag gör upp sinsemellan och sedan betalar grannen sin självrisk, TS betalar inget själv.

Ersättningen skall vara likvärdig produkt eller kostnaden för en sådan, ingen avskrivning eftersom den är under 12 månader, bara mobiler (vad jag vet) som börjar skrivas av redan efter 6 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Och sedan skall väl detta tas på Grannens drulleförsäkring och inte på din försäkring?

Skrivet av MacAllan:

Inte riktigt, TS måste ta det på sin försäkring eftersom det hänt hemma hos TS.

Om skadeståndsskyldighet föreligger, vilket alltså bör vara fallet här (se Skadeståndslag 2kap 1§), så bör det täckas av grannens ansvarsförsäkring. Det kan dock hända att det är förmånligare att använda TS allriskförsäkring ("drulle") om sådan finnes, då denna oftast täcker skada på lösöre tillhörande TS oavsett vem som orsakat skadan.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Om skadeståndsskyldighet föreligger, vilket alltså bör vara fallet här (se Skadeståndslag 2kap 1§), så bör det täckas av grannens ansvarsförsäkring. Det kan dock hända att det är förmånligare att använda TS allriskförsäkring ("drulle") om sådan finnes, då denna oftast täcker skada på lösöre tillhörande TS oavsett vem som orsakat skadan.

Jo men ansvarsförsäkringen täcker så tillvida att grannens försäkringsbolag täcker utgifterna för TS försäkringsbolag alternativ självrisken för TS försäkring och grannen betalar självrisken på sin ansvarsförsäkring.

Omständigt ja, men det är alltid den skadedrabbades försäkring som skall användas i första hand.