Kamera för social media? [Köpråd]

Permalänk
Medlem

[quote postid="16510293" userid="21074" name="dumbo"]
@Gurk
Kul att få se bilder processade från RAW-filer. Det är ju tyvärr fortfarande inte en direkt jämförelse med bilder tagna på samma ställe, vid samma tillfälle osv, vilket gör det svårt att bedöma detaljåtergivning osv.
På dessa bilder, som inte har den där överdrivna brusreduceringen som smetar ut alla detaljer kan man ju dock se att ISO20 på iPhone 7 verkar, brusmässigt, vara ungefär likvärdnigt med ISO1600 på en D300.[î/quote]
Det är en helt intetsägande jämförelse att titta på ISO. Vill du avgöra brusegenskaper är det samma exponering som ska jämföras, men det blir missvisande när mobilkameran fungerar bättre vid längre slutartid. Det mest rättvisa blir att jämföra bilder från samma scen och se till det bästa respektive kamera kan producera.
Jag har för övrigt haft en D90 (samma sensor som D300) och äger en iPhone 7. D90 är förstås klart bättre som helhet, men tidigare jämförelse ger en rätt god bild av hur de faktiskt ser ut verkligheten.

Citat:

Jag har helt enkelt kollat på bilder från iPhone 7 och tycker de ser rätt skräp ut. Jag har dock inte hittat några seriösa jämförelser mellan DLSR och iPhone helt enkelt eftersom de seriösa recensenter som finns jämför kameror med kameror och telefonkameror med telefonkameror.
Eftersom du inte kan länka till en seriös test med fullstora bilder utgår jag från att du helt enkelt inte kan påvisa iPhone 7-kamerans förträfflighet PÅ RIKTIGT.
Gurk var, här ovan, vänlig nog att länka till en sida där jag fick tillgång till råfiler från iPhone 7 och de ligger ju mer i linje med det som jag redan sagt, men brus på ISO20 som liknar det man ser från en D300 på ISO1600. Bruset i JPEG-bilder direkt från en iPhone är såklart lägre pga massiv brusreducering, vilket drar ner detaljerna i bilden och får dem att se skräp ut (vilket är anledningen till att jag gjorde det första uttalandet som du reagerade på).

Om du tycker raw-filerna som postades tidigare "ser rätt skräp ut" kan det vara dags för det där besöket hus ögonläkaren. De håller bra kvalité och skulle stå sig bra mot vad du får från exempelvis en D300.
Här har du för övrigt lite större bilder bredvid en A7IIr:
http://www.digitalartsonline.co.uk/features/photography/iphon...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Jag tror inte heller att jag sagt något som försöker argumentera bort mobilfotande heller.

Jasså?

Citat:

Att kalla bilderna som kommer ur den för tekniskt "riktigt bra" är ju ett falsarium av sällan skådat slag. Även i strålande solljus är ju detaljerna så utsmetade att bilden liknar en oljemålning snarare än ett fotografi. Det dynamiska omfånget är väldigt dåligt och högdagrarna i bilden ser ju ut som "hej kom och hjälp mig". Visst, är man inte så kräsen och om motivet inte har så hög kontrast så funkar det ju för att kolla på bilderna på mobila enheter.
Om ljuset tryter får man ju, som på alla andra mobilkameror ha ett visst mått fantasi för att ens se vad bilden föreställer och man blir ju ledsen av att ens se "bilderna".

Citat:

Jag har helt enkelt kollat på bilder från iPhone 7 och tycker de ser rätt skräp ut.

Alltså, du talar ur röven och nu försöker du pudla lite diskret. Dessutom har du hängt upp dig på en jämförelse. Faktum kvarstår fortfarande, iPhone 7 kan ta riktigt bra bilder. Det finns en länk till 12st raw-filer visar just detta och otaliga tester. Det är helt enkelt en jäkligt kapabel kamera.

Sen har den likt alla sina begränsningar samt för- och nackdelar. Den lär dock passa alldeles utmärkt till sociala medier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Om du tycker raw-filerna som postades tidigare "ser rätt skräp ut" kan det vara dags för det där besöket hus ögonläkaren. De håller bra kvalité och skulle stå sig bra mot vad du får från exempelvis en D300.
Här har du för övrigt lite större bilder bredvid en A7IIr:
http://www.digitalartsonline.co.uk/features/photography/iphon...

Grejen är ju att de är tagna på ISO-ekvivalent av 20 och ser ut som bilder från en D300 som är tagna på ~ISO1600. Hur man kan kalla det att "stå sig bra" vet jag inte riktigt. När de kommer som färdigbakade JPEGs är istället en väldigt stor del av detaljerna borta pga massiv brusreducering.

Skrivet av DasIch:

Jasså?

Alltså, du talar ur röven och nu försöker du pudla lite diskret. Dessutom har du hängt upp dig på en jämförelse. Faktum kvarstår fortfarande, iPhone 7 kan ta riktigt bra bilder. Det finns en länk till 12st raw-filer visar just detta och otaliga tester. Det är helt enkelt en jäkligt kapabel kamera.

Sen har den likt alla sina begränsningar samt för- och nackdelar. Den lär dock passa alldeles utmärkt till sociala medier.

Jag har hängt upp mig på att du säger att "Kameran i iPhone 7 är lika bra som en D300". Du har fortfarande inte kunnat visa ens att den håller samma tekniska kvalitet på själva bilderna.
Väger man då dessutom in mångsidighet i att kunna använda allt från fisheye till supertele och att på ett helt annat sätt faktiskt själv TA KONTROLL och själv bestämma hur bilderna ska bli så kan jag inte se kameran i iPhone 7 som annat än en leksak.
Men visst, om man, som du, hängt upp sig på att det enda man skulle kunna vilja göra med kameran är att ta porträttbilder i bra ljus och att man ju, trots liten sensor, kan få ett skenbart kort skärpedjup så är kanske iPhone 7 okej. Som fotografiskt verktyg som kan ta så bra bilder som möjligt i så många situationer som möjligt så är den knappast särskilt kapabel.

Som slutsats i länken du postade senast skriver de ju dessutom
"In conclusion then, the iPhone 7 Plus is capable of taking some amazing professional-level shots - but for the best results under a wide range of lighting conditions, you'll need a DSLR."
Och då har ju inte ens landskap eller djur eller makro eller... rätt många saker ens varit på tapeten.

Permalänk
Medlem

Hej alla!

Jag tänkte bara säga att jag köpte en Sony a6000 Silver från Cyberfoto i fredags på rean.
Det var 2000 i rabatt då så jag kunde inte motstå det erbjudandet
Sen ingick en väska, UV filter, 16Gb kort, och microfiberduk för 400 kr extra.

Hoppas att det blir bra!

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair VIII Dark Hero, CPU: R9 5900X @4,4GHz, RAM: Corsair Vengence DDR4 32Gb @3600MHz, GPU: RX7900XT Red Devil, Förvaring: Kingston KC3000 512Gb, WD Black SN750 2TB, Samsung 750 500Gb SSD och 2x Seagate Barracuda 4Tb i raid 1, Ljudkort: Creative Sound Blaster ZxR

Permalänk
Skrivet av ALmo:

Hej alla!

Jag tänkte bara säga att jag köpte en Sony a6000 Silver från Cyberfoto i fredags på rean.
Det var 2000 i rabatt då så jag kunde inte motstå det erbjudandet
Sen ingick en väska, UV filter, 16Gb kort, och microfiberduk för 400 kr extra.

Hoppas att det blir bra!

tror inte hon kommer bli missnöjd även om den saknar selfie skärm.

vet inte om den har wifi men tror det och finns en del appar till android som kan plocka upp bilden via wifi och använda som extern skärm om man vill.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av ALmo:

Hej alla!

Jag tänkte bara säga att jag köpte en Sony a6000 Silver från Cyberfoto i fredags på rean.
Det var 2000 i rabatt då så jag kunde inte motstå det erbjudandet
Sen ingick en väska, UV filter, 16Gb kort, och microfiberduk för 400 kr extra.

Hoppas att det blir bra!

Det är en bra kamera och ett bra fotografisk verktyg att växa med. Sedan får ju tiden utvisa vad hon kommer att tycka om den och att "släpa" på den.

Skrivet av Rouge of Darkness:

vet inte om den har wifi men tror det och finns en del appar till android som kan plocka upp bilden via wifi och använda som extern skärm om man vill.

Jo, den har wifi och med sonys gratis fjärrkontroll-app kan dels se vad kameran ser och dels styra kameran, så man kan peka på telefonens skärm var kameran ska fokusera, man kan ändra bländare och slutartid osv (förutsatt att kameran är i ett läge som medger det, såklart) och när man ta en bild så överförs automatiskt en kopia (dock relativt lågupplöst) och sparas direkt i telefonen för att dela. Sedan man man ju även föra över fullstora bilder om man vill. Har inte koll på hur det är med RAW, men det är kanske inte så jätteaktuellt att redigera RAW-filer på telefonen ändå, men möjligheten finns ju med lightroom mobile.