Hoppat av högskolan, vad gör jag tills nästa höst?

Permalänk
Medlem

Hoppat av högskolan, vad gör jag tills nästa höst?

Hejsan!

Jag påbörjade en utbildning på Uppsala Universitet i höstas, men tyvärr gick det inte så bra. Trivdes inte alls och studierna gick inte bra, hade ingen motivation. Jag har precis avslutat min utbildning och flyttat hem.

Vad skulle jag kunna göra tills hösten 2017 då jag ska söka en annan utbildning?
Jag läste en teknisk utbildning nu och vill läsa en samhällsinriktad utbildning senare.

Skulle behöva något jobb tills dess. Får bo kvar hemma men känner att jag vill bidra med pengar där, det kanske inte behövs men jag ska ju vara "ledig" länge nu och vill ju ha pengar till att göra saker. Bygga datorer!

Vart kan jag få jobb baserat på min tekniska utbildning? Jag är duktig på SolidWorks, har körkort, bil och är praktisk.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Fastighetsskötare brukar efterfrågas lite överallt.

Du skriver inte vad det är för teknisk utbildning du har läst och inte vart du bor. Lite skillnad på arbetsmarknaden i Stockholm och i Gnosjö.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Fastighetsskötare brukar efterfrågas lite överallt.

Du skriver inte vad det är för teknisk utbildning du har läst och inte vart du bor. Lite skillnad på arbetsmarknaden i Stockholm och i Gnosjö.

Maskiningenjör, södra Dalarna

Inte för att det spelar någon roll.
En termin på högskolan är väl inte meriterande så vilken utbildning jag har läst kvittar väl.
Sen kan man nog arbeta som konstruktör i både gnosjö och stockholm efter teknikprogrammet
Jag letar inte efter jobb just nu, jag försöker bara ta reda på vilka jobb jag har en rimlig chans att få.

Biträde på Ica eller städtekniker kan jag bli, det vet jag, men jag tänkte om det kanske finns något roligt jobb som jag kan få som är relevant för den tekniska utbildning jag fick på teknikprogrammet. Jag har hört att man kan jobba som konstruktör direkt efter gymnasiet tex.

Skulle vara intressant att ta reda på fler sådana jobb (konstruktör).
Kan man kanske få något jobb som maskinoperatör?

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Beroende på om du tog CSN, ska ta CSN igen och hur många poäng du kuggade: Kolla hur många poäng du eventuellt behöver för att få CSN igen. Om du inte gör klart de kurser du påbörjade, kika på andra, kanske på distans, och sök dem utan CSN.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Beroende på om du tog CSN, ska ta CSN igen och hur många poäng du kuggade: Kolla hur många poäng du eventuellt behöver för att få CSN igen. Om du inte gör klart de kurser du påbörjade, kika på andra, kanske på distans, och sök dem utan CSN.

Jag tog CSN. Jag tänker ta CSN nästa höst.

Blir jag inte återbetalningsskyldig för den här hösten med tanke på att jag inte klarat tillräckligt många poäng?
Kommer jag ha problem med att få CSN nästa höst med tanke på att jag kuggade nu?

Vad ska jag kika på för kurser? Jag kan väl ändå inte påbörja dem innan hösten?

Hittade den här förklarande bilden på CSN's hemsida.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

@Ain0k:

Ring CSN och kolla vad som gäller för dig, man måste uppnå vissa resultat för att kunna söka CSN igen. Återbetalningsskyldig kan man bli, vet inte om du är i en sån situation.

Gå in på antagning och sök på t.ex. distanskurser, att göra en sen anmälan går i vissa fall. Det är en av de tidigare veckorna på denna period, nya kurser har just startat.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ain0k:

Jag tog CSN. Jag tänker ta CSN nästa höst.

Blir jag inte återbetalningsskyldig för den här hösten med tanke på att jag inte klarat tillräckligt många poäng?
Kommer jag ha problem med att få CSN nästa höst med tanke på att jag kuggade nu?

Vad ska jag kika på för kurser? Jag kan väl ändå inte påbörja dem innan hösten?

Hittade den här förklarande bilden på CSN's hemsida.
http://www.csn.se/polopoly_fs/1.2090!/image/1642993403.gif

Det finns ett max antal veckor du får söka CSN för högskoleutbildning. Detta dras av för den tid du tog CSN lån under din tidigare utbildning. Du kan få dispens självfallet men det gäller mest bara om det handlar om tid som försvunnit pga. orsaker som du inte rår för. Alltså t.ex. om skolan brinner ned.

Alltså har du rätt till max 240 veckor. Det minus de veckor du redan läst. Kan även bli problem om du inte läst in 30hp innan.
http://www.csn.se/hogskola/hur-mycket-kan-du-fa/langsta-tid

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds