Permalänk
Medlem

OS för laptop med 1 GB-ram?

Hejsan!

Tänkt försöka få igång en gammal laptop till en kompis dotter. En Atom N455 och 1GB ram under huven och ja undrar om det är möjligt att driva W10 på den? Om annars, vad finns för alternativ? Om någon har några erfarenheter så lyssnar ja gärna!

Vänligen

Samuel

Permalänk

@SamuelSvensson: Hade kört windows xp på den.

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk

Om hon är så pass ung att hon ännu inte är helt van vid Windows skulle någon lightweight linux dist nog fungera bäst. Lubuntu till exempel.

Visa signatur

OS: Win 7 | Chassi: Antec 1200 | Mobo: M3A32-MVP Deluxe Wi-fi | Cpu: Amd Phenom II 940 x4 @ 3.0 Ghz | Gpu: Nvidia 560 ti 448 core | 8 gb blandad ddr2-ram | Psu: Corsair 620W HX | Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

@SamuelSvensson: Hade kört windows xp på den.

Skrivet av Commander31:

Om hon är så pass ung att hon ännu inte är helt van vid Windows skulle någon lightweight linux dist nog fungera bäst. Lubuntu till exempel.

Tackar för kommentarerna! Ska nog se om ja kan få tag på ett gammalt XP (huvudsakligen så att hennes pappa kan hjälpa henne om något krånglar) och om de inte går så ska ja titta närmare på tex Lubuntu.

Permalänk
Medlem

Windows XP bör man undvika om datorn överhuvudtaget kommer att anslutas till internet. Microsoft har slutat släppa sökerhetsuppdateringar till XP.

Windows 10 32-bit kunna fungera med 1GB RAM, men bara för uppdatering (vet inte varför det skulle göra någon skillnad men så står det):
https://www.microsoft.com/sv-se/windows/windows-10-specificat...

Personligen gillar jag Linux (kör själv Arch Linux). Något som fungerat bra på äldre barndatorer är debian med XFCE som skrivbordsmiljö. Allt man behöver finns med då och det är hyfsat enkelt att installera och använda. Lubuntu kör LXDE men personligen tycker jag XFCE är en roligare miljö som inte är särskilt mycket tyngre för datorn.

Har själv haft en gammal netbook med ungefär samma specifikationer (var nog till och med en äldre Atom-processor än den du har). Det gick att uppgradera den till 2GB RAM vilket gjorde stor skillnad. Då fungerade även Windows 7 och Windows 10. Tyckte Windows 10 till och med kändes snabbare än Windows 7. Linux kändes bäst tyckte jag men då har man alternativ att köra vad man vill.

Så kolla först om det går att trycka i mera RAM. Det är värt det oavsett vilket OS ni väljer.

Permalänk
Medlem

Lubuntu, typ 2-300 mb ram används om jag minns rätt.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@SamuelSvensson:
Har haft en maskin med samma hårdvara. Win 10 fungerar faktiskt. Dock fungerar Lubuntu bättre.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Annars kanske Remix OS eller Phoenix OS är något att rekommendera? Det är Android, så du kan med andra ord använda dig av hela playstore och ditt google konto till laptopen precis som om det vore en surfplatta med tangentbord och touchpad.

Känns som detta är den enklaste lösningen om personen i fråga inte är van datoranvändare, eller det finns någon som är det i familjen.

Dessa OS ska om jag inte missminner mig helt gå att köra direkt från USB-minne utan större problem prestandamässigt också. Så då kan man ju testa sig fram lite hur det fungerar före man sätter spiken i kistan och installerar det på datorn.

Permalänk
Medlem

Kör Arch Linux med openbox som DE på en liknande laptop(någon atom-prolle och 1gb ram).
I idle ligger jag på en 80Mb ram-användning. Ganska segsurfat på den med det går faktiskt(använder den till annat som tur är).

Kan vara en bökig installation för den oerfarna dock.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamuelSvensson:

Tackar för kommentarerna! Ska nog se om ja kan få tag på ett gammalt XP (huvudsakligen så att hennes pappa kan hjälpa henne om något krånglar) och om de inte går så ska ja titta närmare på tex Lubuntu.

Undvik XP om möjligt om du skall ha internet. XP supportas inte längre och får inte mer uppdateringar, så ansluts den till internet kommer den att drabbas av någon infektion nästan direkt. Lubuntu hade jag kört på, uppdateras och du får ett fungerande modert operativsystem på den. Skall den bara göra vanliga saker som internetsurf och email kommer du inte behöva krångla med att hitta gamla versioner av program heller. Programvara för att göra dem sakerna finns med när du installerar. Visst, dem är inte supersnygga grafisk (påminner om well, windows 2000/XP program) men är i övrigt faktiskt moderna.

Applikationer som ingår i installation

Permalänk
Medlem

elementary OS är trevligt och lättdrivet, liknar OSX väldigt mycket utseendemässigt

https://elementary.io/sv/

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Avstängd

lubuntu eller ubuntu minimal install är nog vad man vill ha xp är så gamalt idag dom efter blir nog äckligt trötta på en atom men lubuntu/ubuntu eller liknande lättviktare brukar vara absolut bästa för sånna burkar inte ska kännas som en snigel som bestiger ett berg dränkt i sirap och linux är snäll både på ram och cpu användning

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv

SKulle rekommendera att du använder någon av de olika versioner av chromium os som finns.

Permalänk
Medlem

Jag tackar så mycket för alla hjälpsamma kommentarer! Uppskattas.

Permalänk
Medlem

Från systemkraven ser t.o.m. Linux Mint Cinnamon ut att kunna fungera bra på datorn ifråga.
Den distributionen är väl det som jag helst skulle föredragit om man skall likna gränssnittet och funktionerna vid Windows.

http://blog.linuxmint.com/?p=3051

XP är inte ens att tänka på om datorn skall kopplas mot Internet. Säkerhetsbrister och för att inte tala om upplevelsen när man surfar... Är väl bara Firefox som webbrowser, om ens den, som stöder Windows XP nu för tiden?
Dock kanske man hade kunnat köra en Remote Desktop Session mot en annan dator med nyare OS för att få lite flyt på surfandet om nu valet faller på XP trots allt, metoden funkar iofs. från en Linux dist också.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Vad stödjer datorn för RAM? Om det är DDR2 SO-DIMM så har jag kanske en 2gb sticka liggandes hemma som skräpar som jag kan skänka.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB